Må tænke nyt i en corona-tid: Meyers Køkken omlægger til måltidskasser

For at holde hjulene i gang, undgå at skulle kassere allerede indkøbte råvarer og ikke mindst for at imødekomme et øget behov for kvalitetsmåltider i de danske hjem, påbegynder Meyers Køkken nu leverancer af måltidskasser i og omkring København, Aarhus, Odense og Aalborg.
Claus Meyer. Foto: PR

Hvad stiller man op som spiller på markedet for måltider ud af huset, når firmafester, fødselsdage og andre komsammener aflyses fra den ene dag til den anden? Hos Meyers Køkken er svaret måltidskasser. Pr. dags dato har cateringvirksomheden, der blev grundlagt af kokken Claus Meyer for 30 år siden, sat en håndfuld af sine kokke i sving med at producere mad, som skal leveres på danskernes dørtrin allerede fra næste uge.

”I en tid hvor børnepasning, skoler og, ja, selve hverdagen er sat ud af spil, er vi mange, der kan få brug for et afbræk fra den. Andre har mere travlt end nogensinde. Derfor sadler vi om i vores cateringkøkken, der også er ramt af situationen,” siger Claus Meyer i et opslag om tiltaget på de sociale medier, og uddyber:

”I gryderne har vi både ungernes favoritter, vegetarretter og klassikere; tilberedt fra bunden af vores kokke og med sæsonens råvarer.”

Omstillingsparathed er nødvendig

Ligesom mange andre danske virksomheder har Meyers Køkken oplevet, at tæppet pludselig er blevet trukket væk under den hidtidige forretningsmodel. Siden regeringen og samfundet gradvist begyndte en reel nedlukning i sidste uge, er omsætningen i Meyers Køkken dalet med 95%.

”Vi står stadig med hovedet i maskinrummet, og er i gang med at kortlægge, hvordan den her krise påvirker os, og hvordan vi kan benytte os af regeringens hjælpeinitiativer til at minimere skaderne,” siger direktør i Meyers Køkken, Carl Johan Paulsen og uddyber:

”Men vi er ikke gode til at læne os tilbage og vente. Derfor handler vi nu, fordi vi med Meyers Måltidskasser ser et produkt, der kan imødekomme flere af de udfordringer, både vi og samfundet står overfor."

Potentielt en fast del af sortimentet

Omlægningen blev besluttet onsdag morgen den 18. marts. Samme dag blev der udviklet menuer og en hjemmeside torsdag, så måltidskasserne kunne lanceres i dag, fredag.

Markedet for måltidskasser er i forvejen tæt befolket af dygtige aktører, og derfor ser man i Meyers Køkken også produktet som en ”pop-up”; et blandt flere initiativer, der ikke nødvendigvis er en del af forretningen, når verden bliver normal igen, men som kan hjælpe virksomheden gennem en tid præget af økonomisk usikkerhed.

”Hvis det bliver en overvældende succes, kigger vi selvfølgelig på muligheden for at genintroducere Meyers Måltidskasser som en fast del af sortimentet. Men ligesom vi nu tilbyder vores virksomhedskunder grab ’n’ go-sandwiches i stedet for den traditionelle frokostbuffet, så ser vi også Måltidskasserne som en midlertidig løsning, vi ikke desto mindre er meget stolte af at være blevet klar med så hurtigt,” slutter Carl Johan Paulsen.

• Meyers Køkken blev grundlagt af kok og gastronomisk iværksætter Claus Meyer, og er en del af mad- og måltidsvirksomheden Meyers
  • Meyers Måltidskasser kan bestilles fra fredag den 20. marts på www.meyers.dk
  • Kasserne leveres hver onsdag mellem kl. 6 og 17 i og omkring København, Aarhus, Odense og Aalborg. Bestillingsfristen er den forgående søndag kl. 23:59
  • Prisen er 65 kr. pr. person pr. dag eller 59 kr. pr. person ved mere end 5 personer