M2-priser eksploderer i København: ”Sælg lejligheden med stor fortjeneste nu”

Den er store aktivitet på boligmarkedet i 2020 fortsætter i 2021. Salget tordner frem, og den store efterspørgsel gør det attraktivt at sælge nu. Det gælder også for ejerlejligheder, hvor den gennemsnitlige m2-pris i nogle bydele i København er steget med 40 procent.

Hen over de seneste seks år er den gennemsnitlige m2-pris for ejerlejligheder i københavnske bydele (inkl. Københavns omegn) samt på Frederiksberg steget stort i takt med efterspørgslen.

I nogle bydele endda med over 40 procent, viser tal fra Boligsiden.dk.

Sælg lejligheden nu med stor fortjeneste

Derfor er der også mange boligejere, som lige nu kan sælge ejerlejligheden med stor fortjeneste, da køberne er i markedet, og da der er rift om boligerne.

Hvor meget er din bolig værd? Bestil en gratis salgsvurdering her

Ifølge Preben Merrild Angelo, adm. direktør i RealMæglerne, er stigende m2-priser en helt naturlig udvikling i et boligmarked med høj aktivitet:

– Køberne er der, og det betyder, at m2-priserne stiger. I de eftertragtede områder, hvor der er mange om buddet, stiger de meget. Det er helt naturligt med udbud og efterspørgsel. Derfor er det måske nu, man skal få sig en gratis salgsvurdering af lejligheden, hvis man overvejer at sælge. Det giver et realistisk strejf til drømmene efter et salg, vurderer han.

Se udviklingen i den gennemsnitlige m2-pris i KBH-postnumre + omegn her:

Udvikling i % siden 2015

Brønshøj

Frederiksberg

Frederiksberg C

København K

København N

København NV

København S

København SV

København V

København Ø

Valby

Vanløse

Kilde: Boligsiden.dk

Blandt de ejendomsmæglere i hovedstaden, der har mærket den markante prisudvikling, er Torsten Kristensen fra RealMæglerne Nørrebro & Nordvest:

Sidder på guldgrube

– Det er attraktivt at sælge nu. I et år, hvor Corona har fyldt dagsordenen, er det bemærkelsesværdigt, at salget går så meget frem. Der er ingen tvivl om, at mange lige nu sidder på en guldgrube, hvis de har købt på det rigtige tidspunkt. Vi har rigtig mange købere, der står i kø for at overtage, siger han.

Sammenlignet med januar 2020 gik boligsalget i januar 2021 alene i RealMæglerne frem med 55 procent, viser en dugfrisk opgørelse for januar. Dermed ser salget i 2021 ud til at holde samme høje niveau som rekordåret 2020, hvor der blev solgt 108.000 boliger i Danmark totalt. Det højeste antal nogensinde.

Læs mere her: Boligsalget tordner frem i 2021

Læs mere her: Prognose – Over 100.000 boliger sælges i 2021

I løbet af 2020 holdt den gennemsnitlige m2-pris for ejerlejligheder i Danmark ikke alene sit høje niveau, men tog også yderligere et nøk op.

Fremgangen for hele landet, når januar 2020 sammenlignes med december 2020, var ifølge salgsstatistikkerne fra Boligsiden på 9 procent.

Fremgangen i m2-prisen, når januar og december sammenlignes, var i København 11 procent, mens Frederiksberg gik 14 procent frem.

***

* Tabel 1 viser udviklingen i GNS m2-pris pr år for postnumre i KBH og på Frederiksberg (2015-2020), (Kilde: Boligsiden.dk)

** Tabel 2 viser udviklingen i m2-priser pr. måned i 2020 for ejerlejligheder (København, Frederiksberg og hele landet), (Kilde: Boligsiden.dk)

*** Tabel 3 viser udviklingen i m2-priser pr. måned i 2020 for ejerlejligheder i Top 5-kommuner i Københavns omegn. Stigningen for de fem kommuner (januar ift. december) er 5-7 procent, (Kilde: Boligsiden.dk)