DI - Dansk Byggeri

LYTT Architecture vinder Brolæggerprisen 2020

Årets Brolæggerpris går til LYTT Architecture for en særlig evne til at anvende traditionel brolægning i projektering af byrum. Prisen blev overrakt af Brolæggerlaugets oldermand tirsdag den 17. november på Amalienborg Slotsplads.

- Coronaen har heldigvis ikke sat en stopper for årets Brolæggerpris, for der har været tre gode kandidater. Vinderen af dette års Brolæggerpris er LYTT Architecture. LYTT Architecture får prisen for deres faglige interesse og viden inden for brolægning herunder det gode samarbejde med vores medlemsvirksomhed i Brolægningssektionen i DI Dansk Byggeri, siger oldermand i Brolæggerlauget, Claus Johnsen og fortsætter:

- Det er derfor en stor glæde at overrække Brolæggerprisen til en arkitekt, der i den grad sætter en ære i at anvende brolægning, som har viden om brolæggerfaget, og som kan stille krav til udførelsen, så projekterne bliver fagligt korrekte og holdbare.

Landskabsarkitekt Torben Møbjerg, LYTT Architecture takkede for prisen:

- Hos LYTT Architecture er vi meget stolte over at modtage årets Brolæggerpris. Det er en stor inspirationskilde til vores fortsatte arbejde med brolægning og udviklingen af nye idéer til brug af de smukke materialer. Tak til Brolæggerlauget for Brolæggerprisen 2020, siger Torben Møbjerg, LYTT Architecture.

- For at sikre størst mulig genanvendelighed forsøger vi i vores projekter så vidt muligt at indbygge belægninger i ubundne sættematerialer, så tingene kan skilles ad og genbruges direkte. På Amalienborg Slotsplads har vi udelukkende genanvendt eksisterende belægningsmaterialer med supplement af slidte materialer fra Københavns Kommunes materialedepot. Som ganglinjer på fortovene har vi genanvendt de lange, smalle bordursten, som tidligere har ligget på Israels Plads. Materialemæssige genanvendelsesmuligheder er blevet en vigtig overvejelse, når man projekterer gader og byrum, men det helt særlige ved genanvendelse af brolægning er, at materialerne kun bliver smukkere og smukkere med årene, hvorved den æstetiske værdi højnes over tid, slutter Torben Møbjerg, LYTT Architecture.

Konsulent for Brolæggerlauget i DI Dansk Byggeri Mikael Mortensen, tlf. 3016 3799
Presserådgiver Ben Ron, tlf. 2830 5452

Billeder

Oldermand i Brolæggerlauget Claus Johnsen overrækker året Brolæggerpris til landskabsarkitekt og partner i Lytt Architecture, Torben Møbjerg.
Download
Oldermand i Brolæggerlauget Claus Johnsen overrækker året Brolæggerpris til landskabsarkitekt og partner i Lytt Architecture, Torben Møbjerg, flankeret af projektleder i Slots- og Kulturstyrelsen Palle Kristoffersen og af entreprenør Nicolai P. Hougaard Svendsen fra det udførende laugsfirma Scheller, Hougaard & Petersen.
Download

Information om DI - Dansk Byggeri