Louis Nielsen kåret til Danmarks bedste arbejdsplads for unge

Optikerkæden Louis Nielsen er netop blevet kåret til den bedste danske arbejdsplads for unge under 25 år. Samtidig er virksomheden 2. bedste arbejdsplads i hele Danmark ifølge certificerings- og arbejdskulturorganisationen Great Place To Work og nr. 1 inden for detail. Succesen handler især om at give de unge kolleger ansvar
Louis Nielsen er for første gang kåret som Danmarks bedste arbejdsplads for unge under 25 år. I de 78 butikker i hele landet kan du møde unge salgselever, optikstuderende og færdigguddannede optikerassistener og optikere. Foto: Morten Degn

De unge går glade på arbejde hos optikerkæden Louis Nielsen. Faktisk er kædens yngste kolleger så tilfredse, at Louis Nielsen torsdag den 17. marts blev kåret til Danmarks bedste arbejdsplads for unge under 25 år. Prisen uddeles af den internationale certificerings- og arbejdskulturorganisation Great Place To Work.

I år er Louis Nielsen samtidig rykket en plads op ad den samlede liste over Danmarks bedste arbejdspladser og ligger nu på 2. pladsen – nr. 1 blandt detailvirksomheder.

18 procent af medarbejderne er under 25 år, og af dem synes 96 procent, at Louis Nielsen alt i alt er et godt sted at arbejde.

- Louis Nielsen får prisen som den bedste danske arbejdsplads for unge, fordi virksomheden investerer i at give unge mennesker en god start på arbejdslivet – både salgselever og nyuddannede optikere, lød det fra vært Thomas Skov, da han læste begrundelsen fra Great Place To Work op ved en online prisuddeling.

Stor undersøgelse blandt medarbejderne

Great Place To Work, som bl.a. støttes af Dansk Erhverv, står bag den uvildige undersøgelse, hvor medarbejdere er blevet stillet en række spørgsmål om deres arbejdsglæde hos Louis Nielsen og har kunnet svare anonymt. Det er på baggrund heraf, at Louis Nielsen nu bliver kåret den 2. bedste arbejdsplads i landet – og nr. 1 blandt de unge medarbejdere.

De unge ønsker ansvar

Administrerende direktør i Louis Nielsen Mads Nygaard hører ikke længere selv til kategorien unge i virksomheden. Men det var han, da han i 1990 som 22-årig startede som den første optikerelev hos Louis Nielsen, der grundlagde virksomheden. For ham er ansvar et nøgleord, når man arbejder med unge mennesker:

- Vores unge kollegaer er glade for at få ansvar og får fra dag 1 mulighed for at præge dagligdagen i butikken. Vi stolte af, at de er så tilfredse, at vi får prisen som Danmarks bedste arbejdsplads for unge, siger Mads Nygaard.

Faglige og sociale fællesskaber

HR-chef i Louis Nielsen Christina Elong Møller fortæller, at kæden gør flere ting for at skabe de gode betingelser for de unge medarbejdere:

- Vi har fokus på og investerer i at uddanne og udvikle vores unge kolleger – heriblandt optikstuderende og salgselever. Er du optikstuderende eller salgselev i en Louis Nielsen-butik, bliver du en del af et fantastisk fagligt og socialt fællesskab, både i butikken og på skolerne, siger hun og tilføjer:

- Vi er stolte af at have så passionerede unge mennesker med så stor lyst og vilje til at udvikle sig og bidrage til vores gode arbejdsplads, at vi nu kan kalde os Danmarks bedste arbejdsplads for unge.

Egen uddannelse

Noget af det, der gør Louis Nielsen til en særlig arbejdsplads for unge, er blandt andet, at optikerkæden har sin egen uddannelse for salgselever. Den er et samarbejde med International Business College i Kolding, og eleverne er skiftevis i butikkerne og på skolebænken.

- Vi har skræddersyet uddannelsen til eleverne, så det, de lærer på skolen, kan tages direkte med ud og bruges aktivt i butikkerne. Derudover sørger vi for, at de har mulighed for at bo sammen i hotellejligheder på skoleophold, og at der er et godt fællesskab omkring uddannelsen, fortæller Christina Elong Møller.

I øjeblikket er omkring 60 studerende i gang med uddannelsen til salgsassistent i Louis Nielsen-regi.

Også blandt optikerne har kæden godt fat i de unge. Alle 21 optikere, som klækkede fra landets optikeruddannelse i februar og havde været i praktik hos Louis Nielsen, valgte at fortsætte ansættelsen i kæden efterfølgende.

Hylder medarbejderne

Det er dog ikke kun kåringen som den bedste arbejdsplads for unge, HR-chefen er stolt over. Louis Nielsen er samtidig rykket en plads op ad den samlede liste om kan nu kalde sig Danmarks 2. bedste arbejdsplads.

- Det har været et år med mange omvæltninger, og det har krævet noget ekstra af vores medarbejdere. Derfor er vi også ekstra stolte af, at vi rykker en plads frem og nu er Danmarks 2. bedste arbejdsplads. Vi bruger mange af vores vågne timer på jobbet, og derfor skal det helt grundlæggende være sjovt og give os energi. Det er et fælles ansvar, og her bidrager alle vores kolleger, siger Christina Elong Møller.

Derfor vægtes sociale arrangementer også højt, understreger HR-chefen. Både lokalt i butikkerne og med alle medarbejdere samlet:

- Vi prioriterer en stor fest hvert år for alle medarbejdere, hvor vi hylder den indsats, de leverer hver dag, fortæller hun.

Værdi at være en god arbejdsplads

Direktør i Dansk Erhverv Brian Mikkelsen deltog i den online prisoverrækkelse hos Great Place To Work, og han understregede værdien, der ligger i at være en god arbejdsplads:

- Den største udfordring for virksomhederne i disse år er mangel på arbejdskraft. At være en god arbejdsplads gør det lettere at rekruttere medarbejdere, og derfor giver det kæmpe værdi at være på listen over gode arbejdspladser, siger han.

87 procent af medarbejderne i Louis Nielsen deltaget i undersøgelsen. I alt har lidt mere end 25.000 medarbejdere fra 117 danske virksomheder deltaget i Great Place To Works undersøgelse i 2022.

Historien kort:

• Louis Nielsen blev den 17. marts 2022 kåret som Danmarks bedste arbejdsplads for unge under 25 af den internationale certificerings- og arbejdskulturorganisation Great Place To Work.
  • Optikerkæden får samtidig prisen som den 2. bedste arbejdsplads i Danmark og ligger helt i top inden for detailhandlen.
  • Louis Nielsen har flere end 1000 medarbejdere fordelt på 78 butikker og et hovedkontor i Aalborg.

Om Great Place to Work:

• Great Place to Work-certificeringen tildeles virksomheder, hvor kulturen på arbejdspladsen kendetegnes af en særlig høj grad af tillid og et generelt positivt arbejdsmiljø, og den er baseret på en lang række data og informationer om virksomheden, herunder anonyme spørgeundersøgelser blandt virksomhedens medarbejdere.
  • Great Place To Work er den førende globale virksomhed inden for anerkendelse af arbejdspladser, og hvert år undersøger organisationen tusindvis af virksomheder i 60 lande verden over.

87 procent af medarbejderne hos Louis Nielsen har deltaget i årets anonyme spørgeskemaundersøgelse fra Great Place To Work. Resultaterne herfra gør virksomheden til den bedste arbejdsplads blandt de unge under 25 år og til den 2. bedste blandt arbejdspladserne i Danmark.
Prisen som den bedste arbejdsplads for unge under 25 år pryder nu Louis Nielsens hovedkontor i Aalborg. Her fejres samtidig, at Louis Nielsen rykker op ad den samlede liste og nu kan kalde sig den 2. bedste arbejdsplads i hele Danmark.
Billedet her er fra 2019, da Louis Nielsen for første gang deltog i kapløbet om at blive Danmarks bedste arbejdsplads. Dengang blev det til en 5. plads. I år ligger virksomheden på en 2. plads over de bedste store danske arbejdspladser.
For fjerde år i træk er Louis Nielsen blevet certificeret som en god arbejdsplads af Great Place To Work. Det er første gang virksomheden vinder prisen som den bedste arbejdsplads for unge under 25 år.
Louis Nielsen fejrer i disse dage, at virksomheden er kåret som bedste arbejdsplads for unge under 25 år af certificerings- og arbejdskulturorganisationen Great Place To Work.
Mads Nygaard er en stolt direktør for Louis Nielsen. Her holder han prisen som Danmarks bedste arbejdsplads for unge i 2022. Foto: PR