Lolland Kommunes administration og ledelse er blandt de billigste i Danmark
Tre ud af fire kommuner har haft stigende udgifter til administration og ledelse fra 2020 til 2021. Samlet set blev der brugt 56,3 mia. i 2021, hvilket svarer til 9.616 kr. pr. indbygger. Det er en stigning på 1,9 procent. Men sådan er det ikke i Lolland Kommune. Her er tallet tværtimod faldet med 1,4 procent. Fra 10.044 til 9.899 kroner pr. indbygger fra 2020 til 2021.
I undersøgelsen er kommunernes udgifter til administration og ledelse desuden sat i forhold til de enkelte kommuners rammevilkår. Herunder f.eks. indbyggertal og socioøkonomiske forhold, der kan handle om alt fra uddannelse, job og økonomi til afstand til arbejdspladsen og antallet af almene boliger. Ved brug af en såkaldt benchmark-indikator kan undersøgelsen således vise, om den enkelte kommune har højere eller lavere administrationsudgifter, end hvad man kan forvente. Og her placerer Lolland Kommune sig blandt de bedste – som nummer 4 i Danmark – med væsentlig lavere udgifter til administration og ledelse end det forventede.
”Undersøgelsen bekræfter, at vi i Lolland Kommune har en ansvarlig og effektiv administration, hvor vi klarer os godt sammenlignet med både resten af Danmark og vores nabokommuner”, fastslår borgmester Holger Schou Rasmussen og peger på kommunens økonomi som en del af årsagen:
”Vi er vant til at prioritere benhårdt, sætte tæring efter næring og stramme op, hvor det er nødvendigt. Vi har et løbende stort fokus på altid at sikre, at vi får mest muligt ud af hver eneste krone – det gælder også i vores ledelse og administration”.
I undersøgelsen er der set på en bred række af jobfunktioner. Fra chefer og støttefunktioner til myndighedspersonale og decentrale ledere;
”Den faglige administration spænder vidt. Det handler ikke kun om ledelse, men også om de mange socialrådgivere, jobkonsulenter eller byggesagsbehandlere, der hver dag er med til at løse vigtige opgaver i vores administration. Jeg er derfor meget stolt af, at vi i Lolland Kommune har en række dygtige medarbejdere, der er i stand til at håndtere vores opgaver effektivt, også selvom vores vilkår ikke altid er de letteste”, fortæller Holger Schou Rasmussen og afslutter:
”Svære sager kræver ekstra ressourcer, og det er derfor en vigtig pointe, at der i denne undersøgelse er taget højde for vores rammevilkår, så vi kan se, at vi præsterer godt, også selvom de faktiske udgifter på nogle områder er højere end landsgennemsnittet. Det giver et mere retvisende indtryk. Dog ville det være en fordel, hvis undersøgelsen blev udvidet til også at dække andre kommunale kerneområder, så vi kunne få et reelt sammenligningsgrundlag kommunerne imellem”.
Undersøgelsen kan ses på Indenrigs- og Boligministeriets hjemmeside: Kommunernes udgifter til administration og ledelse i 2021 (benchmark.dk)
Nøgleord
Kontakter
Holger Schou RasmussenBorgmester, Lolland Kommune
Tlf:23 24 91 80Information om Lolland Kommune
Følg pressemeddelelser fra Lolland Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lolland Kommune
Unik mulighed for landbrug på Lolland-Falster: Få styr på CO2-udledningen10.7.2025 11:25:23 CEST | Pressemeddelelse
Lolland og Guldborgsund kommuner er indgået i et samarbejde med VKST, Agrovi, AgriAdvice, SEGES Innovation, samt Lollands Bank, Møns Bank og Nordea om en kampagne, der har til formål at udbrede brugen af klimaregnskaber i landbruget på Lolland og Falster.
Implementering af færgestrategien8.7.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Lolland Kommunes færgedrift er på et højere niveau, end hvad andre kommuner tilbyder lignende øer. Også selvom antallet af afgange er reduceret til et niveau, der matcher tiden før corona. Samtidig investeres store millionbeløb i at sikre en stabil, bæredygtig og fremtidssikret drift, blandt andet med køb af mindst én ny elfærge.
Elever som valgte Søllested Skole, da Horslunde Skole lukkede, har fortsat kørsel27.6.2025 10:58:11 CEST | Pressemeddelelse
Klima-, Teknik- og Miljøudvalget har besluttet, at de elever som valgte at starte i Landsbyordningen i Søllested, da skolen i Horslunde lukkede, fortsat kan blive befordret, selvom busrute 774 mellem Horslunde Terminal og Søllested Landsbyordning lukker pr. 29. juni 2025. Ordningen gælder for de elever, som kommer direkte fra den lukkede skole i Horslunde, samt for de elever, der dags dato har ladet sig indskrive i Landsbyordningen i forvisning om, at de kunne køre til skole med bus. Forældrene skal, som hidtil, betale hvad der svarer til buskortet på den tidligere rute. Den særlige aftale om befordring gælder i maksimalt 7 år. Således kan elever, der er indskrevet og starter i 0. klasse efter sommerferien, gøre deres skolegang færdig i Søllested Landsbyordning. Da der er tale om frit skolevalg skal alle eleverne, der benytter ordningen betale et beløb svarende til et almindeligt buskort. Tine Vinther Clausen, der er formand for Klima-, Teknik- og Miljøudvalget, fortæller: "I forbindel
Ny unik partnerskabsmodel vil støtte borgere med svær overvægt og skabe øget trivsel og sundhed gennem social effektinvestering27.6.2025 09:42:53 CEST | Pressemeddelelse
Et unikt offentlig-privat samarbejde med base på Lolland vil skabe bedre livskvalitet og sundere fremtidsudsigter for borgere med svær overvægt i Region Sjælland. Projektet "Et Liv i Balance" er netop søsat og skal vise vejen for fremtidens sundhedsvæsen gennem en ny samarbejdsmodel.
Alle borgmestre i øst står sammen: Byg flåde i Rødbyhavn – Østdanmark har det, der skal til17.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Tjek potentialet i øst. Sådan lyder en fælles opfordring til Regeringen fra samtlige borgmestre på Sjælland og Lolland-Falster, der ønsker at bringe Rødbyhavn i spil som nyt nationalt kraftcenter for Forsvarets flådebyggeri.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum