Lolland Kommunes administration og ledelse er blandt de billigste i Danmark
Ny undersøgelse fra Indenrigs- og Boligministeriet viser, at Lolland Kommunes udgifter til administration og ledelse er faldet med 1,4% fra 2020 til 2021. Sættes tallet i forhold til kommunens rammevilkår, er Lolland Kommune nummer 4 i Danmark, når det handler om at have de laveste administrationsudgifter i forhold til, hvad man kan forvente.
Tre ud af fire kommuner har haft stigende udgifter til administration og ledelse fra 2020 til 2021. Samlet set blev der brugt 56,3 mia. i 2021, hvilket svarer til 9.616 kr. pr. indbygger. Det er en stigning på 1,9 procent. Men sådan er det ikke i Lolland Kommune. Her er tallet tværtimod faldet med 1,4 procent. Fra 10.044 til 9.899 kroner pr. indbygger fra 2020 til 2021.
I undersøgelsen er kommunernes udgifter til administration og ledelse desuden sat i forhold til de enkelte kommuners rammevilkår. Herunder f.eks. indbyggertal og socioøkonomiske forhold, der kan handle om alt fra uddannelse, job og økonomi til afstand til arbejdspladsen og antallet af almene boliger. Ved brug af en såkaldt benchmark-indikator kan undersøgelsen således vise, om den enkelte kommune har højere eller lavere administrationsudgifter, end hvad man kan forvente. Og her placerer Lolland Kommune sig blandt de bedste – som nummer 4 i Danmark – med væsentlig lavere udgifter til administration og ledelse end det forventede.
”Undersøgelsen bekræfter, at vi i Lolland Kommune har en ansvarlig og effektiv administration, hvor vi klarer os godt sammenlignet med både resten af Danmark og vores nabokommuner”, fastslår borgmester Holger Schou Rasmussen og peger på kommunens økonomi som en del af årsagen:
”Vi er vant til at prioritere benhårdt, sætte tæring efter næring og stramme op, hvor det er nødvendigt. Vi har et løbende stort fokus på altid at sikre, at vi får mest muligt ud af hver eneste krone – det gælder også i vores ledelse og administration”.
I undersøgelsen er der set på en bred række af jobfunktioner. Fra chefer og støttefunktioner til myndighedspersonale og decentrale ledere;
”Den faglige administration spænder vidt. Det handler ikke kun om ledelse, men også om de mange socialrådgivere, jobkonsulenter eller byggesagsbehandlere, der hver dag er med til at løse vigtige opgaver i vores administration. Jeg er derfor meget stolt af, at vi i Lolland Kommune har en række dygtige medarbejdere, der er i stand til at håndtere vores opgaver effektivt, også selvom vores vilkår ikke altid er de letteste”, fortæller Holger Schou Rasmussen og afslutter:
”Svære sager kræver ekstra ressourcer, og det er derfor en vigtig pointe, at der i denne undersøgelse er taget højde for vores rammevilkår, så vi kan se, at vi præsterer godt, også selvom de faktiske udgifter på nogle områder er højere end landsgennemsnittet. Det giver et mere retvisende indtryk. Dog ville det være en fordel, hvis undersøgelsen blev udvidet til også at dække andre kommunale kerneområder, så vi kunne få et reelt sammenligningsgrundlag kommunerne imellem”.
Undersøgelsen kan ses på Indenrigs- og Boligministeriets hjemmeside: Kommunernes udgifter til administration og ledelse i 2021 (benchmark.dk)
Nøgleord
Kontakter
Holger Schou RasmussenBorgmester, Lolland Kommune
Tlf:23 24 91 80Information om Lolland Kommune
Følg pressemeddelelser fra Lolland Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lolland Kommune
Dannelsesrygsækken fortsætter tre år mere i Lolland og Guldborgsund kommuner23.6.2022 14:37:38 CEST | Pressemeddelelse
Dannelsesrygsækken er et tilbud til børn og unge i Guldborgsund og Lolland kommuner, der sikrer, at alle børn fra de begynder i daginstitution og til afslutningen af 9. klasse oplever kultur og dannelse som en integreret del af deres skolegang.
Entreprenør fundet til renovering af Axeltorv23.6.2022 08:58:56 CEST | Pressemeddelelse
Der er nu fundet en entreprenør til renoveringen af Axeltorv i Nakskov. Renoveringen bliver en opgave for entreprenørvirksomheden JHH Entreprenør ApS, der indtager torvet i september i år. Hele torvet forventes færdigt i sommeren 2023.
Lolland runder milepæl: Nu under 500 kontanthjælpsmodtagere15.6.2022 06:10:00 CEST | Pressemeddelelse
Lolland Kommune har haft succes med at få flere aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere i job. Med en målrettet indsats og et godt samarbejde med de lokale virksomheder, er det lykkedes at nedbringe antallet af kontanthjælpsmodtagere med mere end 30 % over 5 år.
Lollands Sydkyst – en turistdestination i international topklasse20.5.2022 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvordan skal Lollands sydkyst se ud i år 2030? Og i 2050? Hvor skal der være badestrand, overnatningstilbud, butikker og restauranter? Og hvordan får vi det hele til at spille positivt sammen på tværs af både nye og eksisterende by-, havne-, natur- og strandområder? Det og meget mere sætter en ny strategisk udviklingsplan for Lollands sydkyst en ny retning for. Planen er netop behandlet i Økonomi- og Erhvervsudvalget i Lolland Kommune og vil være på byrådets dagsorden den 25. maj 2022.
Pædagog vinder undervisningspris18.5.2022 14:11:42 CEST | Pressemeddelelse
Jeanette Reynolds fra Specialskolen Lolland har vundet en særpris i konkurrencen om Politikens undervisningspris i kategorien ”grundskole”.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum