Lolland Kommunes administration og ledelse er blandt de billigste i Danmark
Tre ud af fire kommuner har haft stigende udgifter til administration og ledelse fra 2020 til 2021. Samlet set blev der brugt 56,3 mia. i 2021, hvilket svarer til 9.616 kr. pr. indbygger. Det er en stigning på 1,9 procent. Men sådan er det ikke i Lolland Kommune. Her er tallet tværtimod faldet med 1,4 procent. Fra 10.044 til 9.899 kroner pr. indbygger fra 2020 til 2021.
I undersøgelsen er kommunernes udgifter til administration og ledelse desuden sat i forhold til de enkelte kommuners rammevilkår. Herunder f.eks. indbyggertal og socioøkonomiske forhold, der kan handle om alt fra uddannelse, job og økonomi til afstand til arbejdspladsen og antallet af almene boliger. Ved brug af en såkaldt benchmark-indikator kan undersøgelsen således vise, om den enkelte kommune har højere eller lavere administrationsudgifter, end hvad man kan forvente. Og her placerer Lolland Kommune sig blandt de bedste – som nummer 4 i Danmark – med væsentlig lavere udgifter til administration og ledelse end det forventede.
”Undersøgelsen bekræfter, at vi i Lolland Kommune har en ansvarlig og effektiv administration, hvor vi klarer os godt sammenlignet med både resten af Danmark og vores nabokommuner”, fastslår borgmester Holger Schou Rasmussen og peger på kommunens økonomi som en del af årsagen:
”Vi er vant til at prioritere benhårdt, sætte tæring efter næring og stramme op, hvor det er nødvendigt. Vi har et løbende stort fokus på altid at sikre, at vi får mest muligt ud af hver eneste krone – det gælder også i vores ledelse og administration”.
I undersøgelsen er der set på en bred række af jobfunktioner. Fra chefer og støttefunktioner til myndighedspersonale og decentrale ledere;
”Den faglige administration spænder vidt. Det handler ikke kun om ledelse, men også om de mange socialrådgivere, jobkonsulenter eller byggesagsbehandlere, der hver dag er med til at løse vigtige opgaver i vores administration. Jeg er derfor meget stolt af, at vi i Lolland Kommune har en række dygtige medarbejdere, der er i stand til at håndtere vores opgaver effektivt, også selvom vores vilkår ikke altid er de letteste”, fortæller Holger Schou Rasmussen og afslutter:
”Svære sager kræver ekstra ressourcer, og det er derfor en vigtig pointe, at der i denne undersøgelse er taget højde for vores rammevilkår, så vi kan se, at vi præsterer godt, også selvom de faktiske udgifter på nogle områder er højere end landsgennemsnittet. Det giver et mere retvisende indtryk. Dog ville det være en fordel, hvis undersøgelsen blev udvidet til også at dække andre kommunale kerneområder, så vi kunne få et reelt sammenligningsgrundlag kommunerne imellem”.
Undersøgelsen kan ses på Indenrigs- og Boligministeriets hjemmeside: Kommunernes udgifter til administration og ledelse i 2021 (benchmark.dk)
Nøgleord
Kontakter
Holger Schou RasmussenBorgmester, Lolland Kommune
Tlf:23 24 91 80Information om Lolland Kommune
Følg pressemeddelelser fra Lolland Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lolland Kommune
Lolland Kommune styrker indsatsen for børn og unge i begyndende mistrivsel10.9.2025 06:10:00 CEST | Pressemeddelelse
Nyt tilbud skal gøre det let og enkelt at få den nødvendige hjælp – før problemerne vokser sig større.
Ny undersøgelse viser stor tilfredshed med hjemmehjælpen i Lolland Kommune5.9.2025 16:11:42 CEST | Pressemeddelelse
Ældreministeriets brugertilfredshedsundersøgelse blandt landets modtagere af hjemmehjælp viser, at borgerne i Lolland Kommune overordnet set er godt tilfredse med den hjælp, de får. Kommunen ligger over landsgennemsnittet, og i spørgsmålene om oplevelsen af tryghed, værdighed og kontinuitet i hjælpen, klarer Lolland Kommune sig særligt godt.
Erhvervsvenlighed på Lolland: Det går den rigtige vej4.9.2025 17:10:45 CEST | Pressemeddelelse
Bedre samarbejde med virksomhederne, international rekruttering og fremgang på byggesagsbehandlingstid og digital erhvervsservice. Ny DI-måling viser positive tendenser i den lokale erhvervsvenlighed på Lolland.
Nye priser på færgetransport til Askø, Fejø og Femø3.9.2025 15:07:07 CEST | Pressemeddelelse
Samme pris til alle tre øer, en mere enkel struktur og bevarelse af øbo-bilkortet som måneds- og årskort. Det er essensen i en ny prismodel for Lolland Færgefart, der ventes at træde i kraft i det nye år.
Tomme bilsæder kan nu blive en del af den kollektive transport1.9.2025 09:37:05 CEST | Pressemeddelelse
Nu får borgere i Lolland Kommune en ny, fordelagtig mulighed for at dele køreturen. Lolland Kommune har indgået et samarbejde med samkørselstjenesten nabogo, som gør det muligt at udnytte de tomme sæder i biler, der allerede kører på vejene. Som passager kan du køre med til en lavere pris, fordi kommunen giver tilskud til turen, og dermed bliver samkørsel et attraktivt supplement til den kollektive transport for både pendlere, unge under uddannelse og andre med behov for transport.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum