Lokalt samarbejde er vejen til fælles succes

Tæt kontakt og en god dialog er afgørende for antallet af lokale virksomheder og arbejdspladser, mener Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland, lokalforeningen Byg-Lemvig og Lemvig Kommune, der netop har været samlet til det årlige dialogmøde

Jo mere vi snakker sammen og kender hinandens udfordringer, jo bedre kan vi hjælpe hinanden med at nå i mål. Det er erfaringerne hos Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland, lokalforeningen Byg-Lemvig og Lemvig Kommune. Derfor var en af hovedemnerne ved det årlige dialogmøde mellem parterne også travlhed i den lokale byggebranche, og hvordan kommunen bedst hjælper de lokale virksomheder med at skaffe medarbejdere.

- Kommunens jobcenter har selvfølgelig en central rolle her, men i Dansk Byggeri håber vi også på, at kommunen vil indgå en partnerskabsaftale med os, så vi kan få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse samt få skubbet flere ledige i retning af byggebranchen. Vi skal tænke langsigtet, så vi undgår, at lokale virksomheder må sige nej til ordrer, fordi de mangler kvalificerede medarbejdere, siger Jes Gylling, der er medlem af bestyrelsen i Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland.

I øjeblikket har 43 kommuner en partnerskabsaftale med Dansk Byggeri, hvor parterne i fællesskab arbejder for at finde lærepladser til alle unge i kommunen, der tager en erhvervsuddannelse inden for byggeriet, samt at få flere folkeskoleelever og ledige til at vælge en fremtid i bygge- og anlægsbranchen.

Kommunen, de lokale bygge- og anlægsvirksomheder og Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland ser frem til at fortsætte og udbygge de gode relationer.

- På mødet havde vi en god og vigtig dialog, hvor vi fik vendt de muligheder, vi i fællesskab kan sætte fokus på. Et af de vigtigste områder i den kommende tid vil være at sikre kvalificeret arbejdskraft til kommunens virksomheder. Der er flere muligheder både på kort sigt og på den lange bane, som vi sammen vil kunne hjælpe hinanden med at få løst, siger borgmester Erik Flyvholm.

- Vi har generelt en god dialog og et godt samarbejde med Lemvig. Fx har kommunen hævet grænsen for, hvornår en virksomhed, der vil arbejde for kommunen, skal stille med en bankgaranti, så den først træder i kraft ved opgaver til en million kroner og derover. Det er fornuftigt og erhvervsvenligt og et godt eksempel på, hvordan vores tætte kontakt kan være med til at gøre det nemmere at drive virksomhed i Lemvig, siger Lars Møller fra Lokalforeningen BYG-Lemvig under Dansk Byggeri.

Borgmester i Lemvig Kommune Erik Flyvholm, tlf.: 96 63 12 01
Formand for Lokalforeningen BYG-Lemvig under Dansk Byggeri Lars Møller, tlf.: 40 94 15 05
Bestyrelsesmedlem for Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland Jes Gylling, tlf.: 23 68 77 42

Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland glæder sig til efterårets borgmestermøder20.8.2019 11:19:41 CESTPressemeddelelse

Dansk Byggeris seneste undersøgelse af de danske kommuners erhvervsvenlighed viste, at de midt- og vestjyske kommuner er blandt de mest erhvervsvenlige i hele landet. Men servicen og forholdene for de lokale virksomheder kan blive endnu bedre. Og Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland ser frem til at mødes med borgmestre, kommunaldirektører mv. i den kommende tid for at drøfte, hvad der helt konkret skal til.