DI - Dansk Byggeri

Lokale virksomheder roser Esbjerg Kommunes indsats for kvalificeret arbejdskraft

Esbjerg Kommune sætter nu ind med flere muskler i kampen for at sikre mere kvalificeret arbejdskraft til de lokale virksomheder, og den beslutning vækker glæde hos DI Dansk Byggeri.

Som et led i at sikre mere kvalificeret arbejdskraft til de lokale virksomheder, har Esbjerg Kommune valgt at ansætte endnu en erhvervsplaymaker. Erhvervsplaymakerens rolle handler om at bygge bro og skabe netværk på tværs af de lokale virksomheder, folkeskolen og uddannelsesinstitutioner. Og ordningen har været så godt modtaget af de lokale virksomheder og skoleelever, at kommunen nu styrker indsatsen med endnu en playmaker.

- Koblingen mellem vores lokale virksomheder og folkeskolen er enormt vigtig. Erhvervsplaymaker-ordningen har været til stor glæde for mange af vores folkeskoleelever og lokale virksomheder. Vi kan se, at brobygningsforløbene i virksomhederne har været med til at øge de unges kendskab til de mange job- og uddannelsesmuligheder, vi har her i kommunen, og det er naturligvis noget, vi ønsker at styrke, siger Jesper Frost Rasmussen, borgmester i Esbjerg Kommune.

Beslutningen vækker stor glæde hos DI Dansk Byggeris regionale formand, Michael Mathiesen, der understreger nødvendigheden i, at lokale virksomheder har adgang til kvalificeret arbejdskraft – også i fremtiden:

- Det er ingen hemmelighed, at mange danske virksomheder mangler kvalificeret arbejdskraft. Og det er en udfordring, der ikke vil blive mindre med tiden. Byggebranchen tager allerede alle de elever, der kan og vil, og de har plads til mange flere. Jeg er derfor rigtig glad for, at vi i samarbejde med Esbjerg Kommune har sat fokus på udfordringerne og fundet nogle gode løsninger – det er et vigtigt signal, de sender, og det vil jeg gerne kvittere for, siger Michael Mathiesen.

Ansættelsen ses som en del af en langsigtet investering, der skal få flere af kommunens unge til at vælge en karriere i én af de mange lokale virksomheder. Erhvervsplaymakeren skal også hjælpe skolerne med at udvikle undervisningsforløb og projekter, der inddrager lokale virksomheder og skaber kontakter på tværs.

For yderligere information:
Borgmester Jesper Frost Rasmussen, telefon 2724 1800
Formand for DI Dansk Byggeri Sydvestjylland Michael Mathiesen, telefon 2249 6560
Presserådgiver Ben Ron på benr@di.dk eller tlf. 2830 5452

Information om DI - Dansk Byggeri