Lokale kræfter sikrer fjernvarme i Tinghøj

Mere end et halvt års arbejde fra en initiativgruppe i landsbyen nord for Varde og fra DIN Forsyning bærer nu frugt: Tinghøj får fjernvarme.
På billedet ses den lokale initiativgruppe bestående af (fra venstre): Anne-Lise Nyeland Jessen, Per Vilstrup Pedersen, Gitte Lykkegaard Petersen og Thomas Baltzer Thomsen.

Tilbage i marts måned henvendte en gruppe borgere fra Tinghøj sig til DIN Forsyning og Varde Kommune med ønsket om at blive koblet på fjernvarmenettet. Projektforslaget er godkendt af Varde Kommune, og Tinghøj-borgerne har tilkendegivet deres opbakning til projektet, som nu bliver en realitet.

Thomas Bornhøft, som er genbrugs- og distributionschef hos DIN Forsyning, fortæller:

”I et projekt som dette er det altafgørende, at der er nok, der tilslutter sig. I Tinghøj skulle minimum 70% ønske sig tilslutning til fjernvarmenettet, for at projektet er rentabelt og dermed kan realiseres. Og jeg må sende stor ros til initiativgruppen for deres arbejde med at finde fælles fodslag i Tinghøj.”

Tovholder i initiativgruppen, Gitte Lykkegaard Petersen er glad for rosen:

”Vi har selvfølgelig brugt både tid og kræfter på det her. Vi har heldigvis oplevet velvilje fra Varde Kommune, og jeg tror, at det har gjort det hele nemmere, at vi ret tidligt har forenet os, så vi har haft få tovholdere, der trak i én retning. Og nu hvor det er lykkedes, er det selvfølgelig alt det hårde arbejde værd.”

Arbejdet med Tinghøj bliver i DIN Forsyning betragtet som et pilotprojekt, hvor forsyningsselskabet stiller en fjernvarmeunit til rådighed for kunderne, som skal betale et månedligt abonnement.

”Det gør det særligt spændende for os, at vi får mulighed for at sætte nogle skibe i søen i et mindre og overskueligt område. Løsningen i Tinghøj indeholder nogle potentialer, som vi gerne vil arbejde meget mere med i fremtiden”, siger Thomas Bornhøft. ”Så nu glæder vi os til at få nogle skovle i jorden i starten af 2023, så vi hurtigst muligt kan få fjernvarmen til Tinghøj.”

Sådan som verden ser ud lige nu, er der mange ubekendte faktorer – og det gælder naturligvis også denne slags projekter. Forventningen er ikke desto mindre at have koblet alle i Tinghøj på fjernvarmen inden fyringssæsonen starter i efteråret 2023.