LOFT OVER ANTAL BØRNESAGER VIGTIG FORBEDRING

Et loft over antallet af børnesager per socialrådgiver i kommunerne er et vigtigt tiltag, lyder det fra socialrådgiverne.

De socialrådgivere, der arbejder med udsatte børn i landets kommuner, har ofte meget svære arbejdsbetingelser. Det kan et loft over antallet af børn, unge og familier, de arbejder med, være med til at lette på, lyder det fra socialrådgivernes formand i en kommentar til Enhedslistens forslag.

- Det er rigtig godt, hvis det anerkendes igennem lovgivningen, at arbejdet med udsatte børn kræver tid. Socialrådgiverne knokler, men har simpelthen alt for lidt tid til hvert enkelt barn. Det urimeligt over for både barnet, de pårørende og socialrådgiveren, så vi hilser et sagsloft hjerteligt velkommen, siger Mads Bilstrup, formand for Dansk Socialrådgiverforening og fortsætter:

Kræver fleksibilitet

- Det er nogenlunde, hvad socialrådgivere, der arbejder med udsatte børn, bør sidde med i gennemsnit. Det skal, som det også fremgår af forslaget, være fleksibelt, for sagerne er meget forskellige. Nogle gange kan man have så tunge sager, at man ikke skal have mere end 10 på bordet, andre gange er der plads til flere.

En familie med massive problemer og tre børn, der mistrives og måske skal anbringes, kræver selvsagt mere tid end en sag om et barn, der har brug for støtte i en periode og i samarbejde med familien, siger Mads Bilstrup og understreger, at der i komplicerede sager tilknyttes to socialrådgivere.

Bjarke Hartmeyer Christiansen, journalist, Dansk Socialrådgiverforening: