Livet med senfølger efter COVID-19

Der er ingen tvivl om, at corona har præget tilværelsen for alle det sidste halvandet år med restriktioner, krav om mundbind, afstand og håndsprit. Men for mange af dem, der er blevet ramt af senfølger efter COVID-19, er der tale om liv, der har ændret sig så fundamentalt, at det er svært at genkende. Annegrete Dall Visby lider af senfølger og sammen med sin mand Steen Kabel, har hun skrevet bogen: ”Livet med senfølger efter COVID-19” for at sætte fokus på, hvordan man kan finde retning i hverdagen – for sig selv og sin familie.

Annegrete Dall Visby og Steen Kabel er ikke de eneste, der kender til livet med senfølger. Ingen kender det præcise tal – men der er tusindvis af danskere, som hver eneste dag oplever store fysiske, psykiske og kognitive udfordringer i forhold til at få deres hverdag til at hænge sammen.

Ét af problemerne er, at der endnu er meget lidt viden om senfølger. Men der arbejdes på højtryk for at blive klogere på, hvad det er, der har ramt så mange mennesker - og som ingen endnu kender dybden og længden af. Derfor spørger mange med senfølger, om de nogensinde bliver sig selv igen – eller er den ekstreme træthed, åndenøden, hovedpinen, smerterne, koncentrationsbesværet med meget mere er kommet for at blive? Men virkeligheden er, at ingen kan give dem et kvalificeret svar.

I bogen fortæller 10 unge og midaldrende samt forældre til børn, der også er ramt af senfølger, om deres nye liv, og hvert kapitel suppleres af fagpersoner, der er med til at støtte dem inden for hvert sit faglige felt. Ledende overlæge Lars Østergaard opfordrer senfølgeramte til at stole på, at deres senfølger er virkelige. Psykolog Bettina Heydenreich fortæller om, hvordan man kan håndtere de mentale udfordringer ved senfølgerne, mens ergoterapeut Sanne Meng og fysioterapeut Malene Brink Rasmussen giver gode råd til den fysiske genoptræning og rehabilitering. Klinisk leder Annette Rasmussen og cand.scient.san Tina Backmann fra REHPA, Videnscenter for Rehabilitering og Palliation beskriver, hvordan man kan søge hjælp i regioner og kommuner. Endelig skriver organisationspsykolog Stine Moesmand og Annegrete om, hvordan man sammen med sin arbejdsgiver kan tilrettelægge sit arbejdsliv – så man har bedre muligheder for at bevare sit arbejde.

Bogen er skrevet som en støtte til dem, der kæmper med senfølger hver dag og til de mange familiemedlemmer og andre nære relationer, der også er en del af denne kamp samt til de mange forskellige faggrupper, som arbejder med problematikken i hverdagen.

Annegrete Dall Visby er sygeplejerske og Master i Professionel Kommunikation. Desuden er hun ved at afslutte sin kandidatuddannelse i Arbejdslivsstudier og Psykologi på Roskilde Universitet. Hun har de seneste 12 år arbejdet med både fysisk og psykisk arbejdsmiljø.

Steen Kabel er journalist og Master i Professionel Kommunikation. I over 30 år har han arbejdet som konsulent på det sociale- og sundhedsmæssige område. Han har derudover skrevet flere fagbøger.

Titel: Livet med senfølger af covid-19
Forfattere: Annegrete Dall Visby og Steen Kabel
Udgivelsesdato: 18. maj 2021

For yderligere information kontakt Marie Jensby, PR og kommunikation, marie.jensby@turbine.dk eller Steen Kabel på tlf. 23276280 eller ska@steenkabel.dk