Lille stigning i eksporten af energiteknologi- og service

Danske virksomheder eksporterede i 2017 energiteknologi og –service for 85 mia. kr. Det er en stigning i forhold til 2016 på 1,5 pct. Halvdelen af eksporten af ener¬giteknologi kommer fra grønne teknologier.

Opgørelsen over eksporten af energiteknologi og –service er lavet i et samarbejde mellem Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet, DI Energi og Dansk Energi. Den offentliggøres i forbindelse med DI Energis årsdag i Industriens Hus i København.

Opgørelsen viser, at den samlede eksport var på 85 mia. kr. i 2017. Det er en lille stigning i forhold til året før, og det skyldes, at eksporten af service og øvrig energiteknologi er steget.

Eksporten af energiteknologi, som i 2017 var på 75 mia. kr., faldt med 0,5 pct. fra 2016 til 2017, mens eksporten af energiservice, som i 2017 var på 9,9 mia. kr. steg med 20,7 pct. i samme periode.

- Danmark er europamestre i eksport af energiteknologi, og det er regeringens ambition at øge eksporten til mindst 140 mia. kr. i 2030. Derfor har regeringen i dag præsenteret et udspil til en ny energiaftale, hvor vi vil bruge 170 mio. kr. på at sætte turbo på eksporten og hjælpe danske energivirksomheder med at sælge deres varer ude i verden. Energisektoren er vigtig for Danmark, og en fortsat styrkeposition på området vil være med til at skabe beskæftigelse og velfærd for samfundet, siger energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt.

Storbritannien har overtaget pladsen som Danmarks største eksportmarked. Tyskland og USA er på henholdsvis en anden og tredjeplads. Den danske eksport til Tyskland er faldet markant fra næsten 27 mia. kr. i 2015 til 12 mia. kr. i 2017. Faldet i eksporten til Tyskland skyldes ikke mindst et fald i eksporten af vindmølleteknologi. Der var i 2017 en mindre stigning i eksporten til USA af energiteknologi og -service sammenlignet med året før.

- Der er behov for et ambitiøst energiforlig, som styrker virksomhedernes muligheder for at eksportere. De seneste år er eksporten af energiteknologi stagneret, selvom der har været stigende internationale investeringer i grøn teknologi. Vi risikerer at tabe til konkurrenterne i udlandet, hvis ikke politikerne lægger en ambitiøs kurs, der fastholder Danmark som et grønt foregangsland, siger Troels Ranis, branchedirektør i DI Energi.

Energiteknologiens andel af den samlede vareeksport er højere end fra noget andet land i EU. Tyskland og Finland placerer sig på henholdsvis en anden- og tredjeplads. Danmark er det eneste land, hvor energiteknologiens andel af den samlede vareeksport er steget sammenlignet med 2010.Tyskland og Finland har oplevet et fald i andelene i samme periode.

- Den danske energibranche hiver mange penge hjem til Danmark. Men når eksporten af netop grøn energiteknologi falder på et tidspunkt, hvor resten af verden køber grønt, kræver det handling. Energiforskningen skal have et markant løft, så Danmark er på forkant med de produkter, som verden kommer til at mangle, og vi skal være ambitiøse i forhold til elektrificering, vedvarende energi og energieffektivitet”, siger Anders Stouge, viceadministrerende direktør i Dansk Energi.

Fakta:

• Eksport af energiteknologi dækker både eksport af grøn energiteknologi og anden energiteknologi.
  • Eksport af energiservice dækker både energirådgivning og service leveret af vareproducerende virksomheder som f.eks. serviceaftaler på en vindmøllepark eller andre former for service og vedligeholdelsesaftaler.
  • Eksport af grøn energiteknologi udgjorde i 2017 5,8 pct. af den samlede vareeksport, mens øvrig energiteknologi udgjorde 5,3 pct.
  • De største aftagere af dansk energiteknologi er fortsat de europæiske nærmarkeder, hvor Storbritannien alene aftager 18,4 mia. kr. svarende til 25 pct. af den samlede danske eksport af energiteknologi.

Branchedirektør i DI Energi Troels Ranis træffes gennem pressekoordinator i DI Claus Kaae-Nielsen på clkn@di.dk eller 2332 6829
Vicedirektør i Dansk Energi, Anders Stouge træffes på 2275 0490.
Energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt træffes vis Lasse Bendtsen lasab@efkm.dk eller 4172 3884.

DI: Byrdelettelser for milliarder gavner erhvervslivet8.2.2019 08:24:08Pressemeddelelse

Regeringen har i dag offentliggjort sit udspil ”Mindre bureaukrati – mere vækst”, som skal lette byrder og bøvl for virksomhederne med i alt 2,6 mia. kr. fordelt på 42 initiativer. Udspillet indeholder mange elementer, som vækker glæde i DI. Udspillet består af tre dele: Bedre digitalisering, mere digitalisering samt enkle og effektive regler. - Vi er rigtig glade for udspillet. Det indeholder flere forslag, som vi længe har arbejdet for. Der er mange konkrete forslag, som regeringen vil kunne sætte i værk med det samme. Samtidig er der en lang række forslag til i alt cirka 1,3 mia. kr., som skal forhandles på Christiansborg, siger Kent Damsgaard, direktør i DI. DI opfordrer derfor til et bredt samarbejde på tværs af de politiske partier om at lette byrderne for erhvervslivet. - Ledere og medarbejdere i især mindre virksomheder knokler dagligt for at få forretningen til at udvikle sig og dermed skabe vækst og arbejdspladser. Derfor er der næppe noget mere frustrerende at bruge tiden på

H.K.H. Kronprinsen står i spidsen for danske og grønlandske virksomheder på international minekonference7.2.2019 17:00:00Pressemeddelelse

Hans Kongelige Højhed Kronprinsen tager i starten af marts sammen med mere end 30 danske og grønlandske virksomheder, energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, Dansk Industri (DI), Grønlands Erhverv og Generalkonsulatet i Toronto til verdens største minekonference i Canada. Det er første gang, at Kongehuset deltager i et erhvervsfremstød målrettet investeringer i Grønland.

DI: Det grønne vækstteam rammer plet31.1.2019 09:30:00Pressemeddelelse

De ti anbefalinger fra regeringens vækstteam for grøn energi- og miljøteknologi kan være med til at give et tiltrængt løft af eksporten. DI opfordrer regeringen til hurtigst muligt at følge op på anbefalingerne og præsentere en egentlig vækstplan. Vækstteamet for grøn energi- og miljøteknologi har haft til opgave at komme med anbefalinger til regeringen om, hvordan virksomhederne, som producerer grøn energi- og miljøteknologi, kan vokse i en tid med hård international konkurrence og stigende digitalisering. Anbefalingerne blev i dag præsenteret for regeringen. Og vækstteamet fokuserer på, hvordan man kan bruge de data, som forsyningsselskaberne har om danskernes forbrug af el, vand og varme, til at skabe nye grønne produkter, services og løsninger. - Danmark er i dag helt i front inden for digitalisering. Men vi har kun udtømt en brøkdel af mulighederne. Det er helt rigtigt set af vækstteamet, at vi skal i gang med at finde den næste generation af løsninger, siger Tine Roed, direktør i

Flere SMV’er skal tænke stort24.1.2019 11:11:04Pressemeddelelse

De små og mellemstore virksomheder (SMV’er) er kernen i dansk erhvervsliv. De udgør 99 pct. af alle virksomheder, og de er afgørende for væksten i Danmark. Mange SMV’er sprænger allerede i dag skalaen og vokser ud af SMV-segmentet. Men Danmark har brug for endnu flere små og mellemstore virksomheder, der tænker stort og har vækstambitioner. Og når SMV’erne tænker stort, er det helt afgørende, at resten af samfundet også gør det. På SMV Dagen 2019 sætter DI fokus på, hvad der skal til, for at flere SMV’er kan udvikle deres forretning, vokse og skabe vækst. Pressen inviteres til SMV Dagen 2019 – Tænk stort! Din virksomhed i større skala, Onsdag den 30. januar, kl. 8.30, Industriens Hus, Rådhuspladsen, Købehavn V. På SMV Dagen overrækker H.K.H Prins Joachim traditionen tro DI’s Initiativpris. Prisen er en hyldest til de virksomheder i DI's medlemskreds, som i særlig grad har udvist initiativ, vækst og virkelyst. Nogle andre af dagens hovedpersoner er virksomhedsledere, der sprænger skalae