Lidl skærer ned på plastik: Gør hjemmet rent med god samvittighed

Lidl introducerer en ny beholder til rengøringsmidler, som er lavet af 100 % genanvendt plastik. Beholderen kan anvendes igen og igen i kombination med de tilhørende rengøringstabs. Det gavner miljøet, medfører mindre transport og er billigere for forbrugerne.
W5 Ecoclear-rengøringsserien består af plastikflasker fremstillet af 100 % genbrugsplast samt rengøringstabs. Man hælder vand i flasken, tilsætter en rengøringstab og venter 20 minutter – så har man en flaske effektivt rengøringsmiddel. Flaskerne kan anvendes igen og igen, og fordi de er lavet af ufarvet plast, er de enkle at genanvende til andre plastprodukter.

Der går ikke en dag, uden at man hører om de problemer, overforbruget af plastik skaber for miljøet. Men hvad skal man gøre? Der er jo plastik overalt, og som almindelig forbruger, kan det være svært at undgå. Det er baggrunden for, at Lidl nu introducerer et nyt rengøringskoncept, som gør det enkelt at skære ned på plastik, samtidig med at man som forbruger sparer penge.

”Vi er rigtig glade for, at Lidl med deres nye rengøringsmidler giver deres kunder mulighed for at købe produkter, der mindsker brugen af plastik. Ved at genbruge emballager frem for kun at bruge dem én gang, kan vi knække kurven for plastikproduktion og den stigende plastikforurening”, udtaler adm. direktør i Plastic Change, Louise Lerche-Gredal.

Helt enkelt at bruge

Det nye W5 Ecoclear-rengøringskoncept består af plastikflasker, som er fremstillet af 100 % genanvendt plastik, og rengøringstabs i stil med dem, man kender fra opvaskemaskinen. Og systemet er lige så enkelt, som det er smart: Man putter en rengøringstab i en af de tilhørende plastikflasker, hælder vand på og venter 20 minutter, hvorefter man kan gøre rent på en effektiv og miljøvenlig måde. Når indholdet i flasken er brugt op, skal man blot skylle den, putte en ny tab samt vand i, og så er man klar igen. Flasken kan bruges igen og igen, hvilket reducerer den mængde plastik, husholdningen skal smide ud.

Der fås tabs til:

• Badeværelset
  • Køkkenet
  • Glas og spejle
  • Universalrengøring.

Spar plastik, plads og penge

Ved at genbruge flaskerne reducerer man hver måned den mængde plastik, man ellers ville smide ud. Det gavner både miljøet og giver bedre orden i hjemmet, fordi man ikke skal have poser med plast til genbrug stående. Men W5 Ecoclear-systemet betyder også en væsentlig reduktion i den volumen, der skal transporteres ud i butikkerne, hvilket også giver en miljøgevinst. For forbrugerne er det desuden en fordel, at de kun skal tage en æske med rengøringstabs med hjem i stedet for en tung flaske rengøringsmiddel. Endelig giver W5 Ecoclear-rengøringstabs og -flasker en kontant besparelse i forhold til traditionelle rengøringsmidler.

Lidl fører an i kampen mod plastik

De genanvendelige flasker og rengøringstabs er en del af Lidls REset Plastic-strategi, hvor målet er, at 100 % af plastemballagen på egne mærker inden 2025 skal være genanvendeligt og bruge 20 % mindre plastik.

”Vi oplever en stor interesse hos forbrugerne for at omlægge vaner og handle mere miljøvenligt og bæredygtigt. Det er en udvikling, vi hos Lidl er meget opmærksomme på at understøtte. Det sker dels ved vores overordnede REset Plastic-strategi og helt konkret med initiativer som den nye rengøringsserie, vi nu lancerer. Vi tror på, at det er den rigtige vej at gå, og vi er spændte på, hvordan forbrugerne tager imod produkterne”, udtaler Rasmus Pape, CCO/indkøbsdirektør.

W5 Ecoclear-starterkit koster 49 kr. Refill-kits med rengøringstabs koster 10 kr. for en pakke med to tabs.

Om Plastic Change

Plastic Change er en dansk miljøorganisation, der arbejder internationalt. Vi skaber opmærksomhed om konsekvenserne af den voksende forurening med plastik i havene og miljøet i det hele taget. Vi arbejder med dokumentation, formidling og løsninger, der skal sætte fokus på plastikforurening over for befolkningen, industrien og politikerne.

Om REset Plastic

Schwarz-gruppen er med sine to detailkoncernselskaber, Lidl og Kaufland, en af ​​de største internationale detailhandlere. Den er opmærksom på sit ansvar over for miljøet og tager det videre. Med REset Plastic har koncernen udviklet en holistisk internationalt anvendt strategi, indeholdende fem handlingsområder: fra undgåelse og design, til genanvendelse og fjernelse, til innovation og uddannelse. Dermed bliver visionen om "mindre plastik - lukkede kredsløb" en realitet.

De fem vejledende principper for indsatsområderne i ”REset Plastic-plaststrategien i Schwarz-gruppen”:

REduce: Vi reducerer - hvor det er bæredygtigt muligt - plast. Ikke kun i emballage!

REdesign: Vi designer genanvendelig emballage og lukker kredsløb.

REcycle: Vi samler, sorterer og genanvender plast for at lukke kredsløbet.

REmove: Vi støtter fjernelse af plastaffald fra naturen.

REsearch: Vi investerer i forskning og udvikling af innovative løsninger og uddanner indenfor genbrug.

Lær mere: reset-plastic.com