Lidl er billigst for 3. år i træk: vinder Forbrugerrådet Tænks øko-pristjek 2021

De billigste økologiske basisvarer i 2021 kan man finde på hylderne i Lidls 134 butikker landet over. Det står klart, efter Lidl vinder Forbrugerrådet Tænks årlige øko-pristjek blandt dagligvarekæderne i Danmark. Lidl de slår nærmeste konkurrenter, Bilka og nemlig.com, på det samlede indkøb af 15 økologiske basisvarer, og indtager dermed førstepladsen for 3. år i træk.
Lidls har med over 300 økologiske produkter i fast sortiment et stort fokus på økologi. Der er masser af muligheder på basisvarerne i sortimentet, og prisen følger flot med: Lidl har netop vundet Forbrugerrådet Tænks store øko-pristjek for 2021. Blandt varerne i pristjekket er blandt andet kaffe - instant og hele bønner, marmelade, honning og finvalsede havregryn. Foto: Lidl PR

Lidl er billigst. Det fastslår Forbrugerrådet Tænk i deres årlige øko-pristjek af 15 forskellige basisvarer i dagligvarekæderne i Danmark.

Pristjekket er baseret på den samlede pris for 15 udvalgte økologiske basisvarer, der er tilgængelige i samtlige af kæderne. Herunder eksempelvis ketchup, hvedemel, marmelade, sort te, hele kaffebønner og finvalsede havregryn. Og her er det altså i Lidl, at kunden får den bedste pris med et samlet resultat på 208,55 kroner for de 15 indkøbte økologiske varer.

I Lidl er man forståeligt tilfredse med resultatet:

”Det er fantastisk, at vi for 3. år i træk vinder Tænks øko-pristjek. Vi har et stort fokus på økologiske varer, og så går vi også altid efter at kunne give kunderne den bedste pris på markedet. Det er et kæmpe skulderklap til alle i Lidl at vi kan fastholde vores førende position på et marked med enorm konkurrence,” siger indkøbsdirektør i Lidl Danmark, Rasmus Pape.

Markant prisfald er ikke gået ud over kvaliteten

Siden 2017 er prisen på disse 15 varer faldet med 68,86 kroner i Lidl, til 208,55 i år, et fald på 24,8 %, uden at det dog er gået ud over kvaliteten på produkterne, lyder det fra indkøbschefen:

”Uanset om det gælder økologi, friske frugter og grøntsager, vores mange danske produkter eller en helt anden kategori i vores store varesortiment, så vil vi aldrig gå på kompromis med kvaliteten og friskheden, og vi vil altid gå efter at være billigst, for i Lidl vil vi have de friskeste varer og være danskernes førstevalg.

Forbrugerrådet Tænks økopristjek er baseret på indkøb af 15 udvalgte økologiske varer indkøbt i de danske dagligvarebutikker 17. maj 2021.

Resultatet af testen blev:

• Nr. 1 – Lidl: 208,55 kroner
  • Nr. 2 – Bilka: 209,90 kroner
  • Nr. 3 – Nemlig.com: 210,45 kroner

Samlet pris i Lidl for 15 økologiske basesvarer:

• Finvalsede havregryn, 1 kg, 10,50
  • Honning, fast eller flydende, 400 g, 21,90
  • Hvedemel, 2 kg, 13,50
  • Instant kaffe, 100 g, 28,95
  • Æblejuice, 1 liter, 8,95
  • Kaffe, hele bønner, 400 g, 29,00
  • Ketchup, 500 g, 10,55