Lidl er billigst for 3. år i træk: vinder Forbrugerrådet Tænks øko-pristjek 2021

Lidl er billigst. Det fastslår Forbrugerrådet Tænk i deres årlige øko-pristjek af 15 forskellige basisvarer i dagligvarekæderne i Danmark.
Pristjekket er baseret på den samlede pris for 15 udvalgte økologiske basisvarer, der er tilgængelige i samtlige af kæderne. Herunder eksempelvis ketchup, hvedemel, marmelade, sort te, hele kaffebønner og finvalsede havregryn. Og her er det altså i Lidl, at kunden får den bedste pris med et samlet resultat på 208,55 kroner for de 15 indkøbte økologiske varer.
I Lidl er man forståeligt tilfredse med resultatet:
”Det er fantastisk, at vi for 3. år i træk vinder Tænks øko-pristjek. Vi har et stort fokus på økologiske varer, og så går vi også altid efter at kunne give kunderne den bedste pris på markedet. Det er et kæmpe skulderklap til alle i Lidl at vi kan fastholde vores førende position på et marked med enorm konkurrence,” siger indkøbsdirektør i Lidl Danmark, Rasmus Pape.
Markant prisfald er ikke gået ud over kvaliteten
Siden 2017 er prisen på disse 15 varer faldet med 68,86 kroner i Lidl, til 208,55 i år, et fald på 24,8 %, uden at det dog er gået ud over kvaliteten på produkterne, lyder det fra indkøbschefen:
”Uanset om det gælder økologi, friske frugter og grøntsager, vores mange danske produkter eller en helt anden kategori i vores store varesortiment, så vil vi aldrig gå på kompromis med kvaliteten og friskheden, og vi vil altid gå efter at være billigst, for i Lidl vil vi have de friskeste varer og være danskernes førstevalg.”
Forbrugerrådet Tænks økopristjek er baseret på indkøb af 15 udvalgte økologiske varer indkøbt i de danske dagligvarebutikker 17. maj 2021.
Resultatet af testen blev:
- Nr. 1 – Lidl: 208,55 kroner
- Nr. 2 – Bilka: 209,90 kroner
- Nr. 3 – Nemlig.com: 210,45 kroner
Samlet pris i Lidl for 15 økologiske basesvarer:
- Finvalsede havregryn, 1 kg, 10,50
- Honning, fast eller flydende, 400 g, 21,90
- Hvedemel, 2 kg, 13,50
- Instant kaffe, 100 g, 28,95
- Æblejuice, 1 liter, 8,95
- Kaffe, hele bønner, 400 g, 29,00
- Ketchup, 500 g, 10,55
- Marmelade, 275 g, 9,95
- Müsli, 750 g, 12,75
- Pasta, skruer, penne eller spaghetti, 500 g, 6,50
- Brune ris, 1 kg, 12,95
- Saftevand, blandingsforhold 1:4, 0,5 liter, 15,95
- Rørsukker, 1 kg, 14,95
- Sort te, 20 tebreve, 7,95
- Tomat, hakket eller flået, 400 g. 4,15
Samlet pris: 208,55
Læs hele pristjekket i Forbrugerrådet Tænks magasin for juni 2021 eller på taenk.dk
Om økologiske varer i Lidl
- Lidl har over 300 økologiske varer i fast sortiment
- Lidl vil få 100 nye, økologiske varer tilført i sortimentet det kommende år
- Siden 2017 er prisen på de 15 varer faldet med 68,86 kroner eller 24,8 procent
- Lidl vandt også Tænks pristjek på økologiske basisvarer i 2020 og 2019
Nøgleord
Kontakter
Morten VestbergKommunikationschefLidl
Tlf:76 35 00 10morten.vestberg@lidl.dkBilleder

Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 165 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Det betaler sig at handle i Lidl: Vinder Avisen Danmarks pristjek og sænker samtidig priserne på over 100 hverdagsvarer10.10.2025 10:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidls budskab, om at det betaler sig at gøre sine indkøb hos dem, beviser sig i virkeligheden. I Avisen Danmarks store pristjek løber dagligvarekæden nemlig med sejren. Pristjekket er foretaget inden Lidl torsdag d. 9. oktober sænkede prisen på over 100 hverdagsprodukter.
Lidl gør hverdagen billigere for forbrugerne: Sænker prisen på over 100 hverdagsprodukter9.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra torsdag tilbyder Lidl over 100 hverdagsvarer til nye, lave priser. Det er nogle af de mest solgte produkter som smør, kød, kaffe, rugbrød og toiletpapir, der nu bliver sat ned i dagligvarekædens butikker. Kunderne skal have en billigere hverdagsindkøbsvogn, når de handler i Lidl de næste mange måneder.
Lidl Danmark slutter sig til Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed2.10.2025 12:48:42 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Lidl har taget endnu et vigtigt skridt mod at fremme sundhed og forebyggelse i Danmark ved at indtræde i Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed – og det som den første dagligvarekæde. Med sit engagement ønsker dagligvarekæden at bidrage til den nationale forebyggelsesindsats og styrke folkesundheden.
Stor åbningsglæde i Gug: Lidl byder kunderne velkommen i ny butik uden tobak og nikotin25.9.2025 12:28:24 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag slog Lidl dørene op til en ny butik på Gugvej 189, hvor snoren blev klippet foran en stor forsamling af fremmødte kunder. Forrest stod den hjemvendte butikschef, Nikolaj Jensen, sammen med sit nye team, der havde glædet sig til at byde velkommen.
“Det betaler sig at handle i Lidl” – ny international kampagne sætter fokus på værdi i hverdagen22.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For første gang lancerer Lidl en fælles brandkampagne på tværs af alle 31 lande, hvor kæden er til stede. Med kampagnen “Det betaler sig at handle i Lidl” ønsker Lidl at vise, at kæden står for andet og mere end skarpe priser og høj kvalitet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum