L&F: Fornuftige toner fra vismændene

Landbrug & Fødevarer er grundlæggende positiv stemt over for vismændenes finanspolitiske forslag. Men en målrettet nedsættelse af momsen bør stadig indgå i de kommende tiltag.

Vismændene er i dag kommet med bud på forskellige virkemidler, der kan anvendes til at støtte op om dansk økonomi.

Der er tegn på, at store dele af den indenlandske efterspørgsel hurtigt er vendt tilbage i takt med, at Danmark er genåbnet. Udsigterne for eksporten er derimod mere bekymrende og det kan tage lang tid, inden eksporten er tilbage ved normalen. Vismændene spår, at eksporten står til at falde med 12 procent i 2020. Det skal tages meget seriøst og derfor delerLandbrug & Fødevarer vismændenes fokus på at fremme mulighederne for eksport.

- Det er vigtigt, at eksporterhvervene understøttes bedst muligt under denne krise, da vi som en lille, åben økonomi er dybt afhængig af eksportvirksomhederne, siger Landbrug & Fødevarers formand, Martin Merrild.

Vismændenes nævner, at man naturligt kan overveje at fremrykke skattelettelser, der allerede er besluttet.

Eksempelvis forslag om at fremrykke afskaffelsen af PSO og lempelserne af elafgiften frem mod 2025

- Vi hilser et sådan forslag velkomment. Det er et meget fornuftigt initiativ til at understøtte virksomhedernes økonomi og forbedre erhvervslivets konkurrenceevne i en svær tid, siger Landbrug & Fødevarers formand, Martin Merrild.

Momsnedsættelse er central for vores konkurrenceevne

Landbrug & Fødevarers formand er dog uenig i vismændenes skepsis overfor en sænkelse af momsen. Tyskland har besluttet at sænke restauranternes moms først fra 19 pct. til 7 pct. og fra 1. juli nedsættes den til 5 pct. Norge har sænket hotelmomsen fra 12 til 6 pct. til og med oktober.

- Den danske hotel- og restaurationsbranche ligger nærmest i grus efter coronakrisen. Derfor foreslår vi at sænke momsen specifikt i denne branche til 15 pct. i perioden fra 2020 til 2022. Tyskland og Norge har midlertidigt nedsat deres moms, og det vil stille den danske hotel og restaurationsbranche meget dårligt, hvis ikke vi bakker op her. Det er ikke holdbart, at vi i dér har en moms på 25 pct. mens momsen i nabolande er på 5 og 6 pct., siger Martin Merrild.

Simon Graugaard Schmidt
SGSC@lf.dk

Landbrug & Fødevarer udpeger ny direktør for erhvervspolitik og bæredygtighed30.6.2020 09:00:00 CESTPressemeddelelse

Morten Boje Hviid bliver ny direktør for erhvervspolitik og bæredygtighed i Landbrug & Fødevarer. Han kommer til Landbrug & Fødevarer fra en stilling som European Government Affairs Director i FMC Agricultural Solutions. Tidligere har han haft ledende stillinger i flere store virksomheder, han har været Public Affairs rådgiver både selvstændigt og i nogle af de største bureauer i Danmark, ligesom han har erfaring som særlig rådgiver for tre ministre. - Morten har gennem hele sin karriere arbejdet i krydsfeltet mellem politik og erhvervsliv. Vores sektor har et stort behov for at fastholde vores stærke position i samfundet. Derfor er Mortens opgave at medvirke til at realisere vores mål om at skabe en klimaneutral fødevaresektor uden at gå på kompromis med den danske konkurrenceevne, siger formand i Landbrug & Fødevarer Martin Merrild. Morten Boje Hviid indtræder i direktionen i Landbrug & Fødevarer, og han får bl.a. ansvaret for arbejdet med erhvervspolitik, klima, bæredygtighed og EU-