Lev har nu levet i 70 år

Den 20 januar 1952 stiftede en gruppe forældre Landsforeningen Evnesvages Vel, fordi de var utilfredse med forholdene på datidens anstalter. Siden da er der sket meget - mest af det gode. Men der er fortsat brug for Lev.

De blev kaldt for åndssvage og gemt væk på anstalter, hvor de levede, helt ekskluderet fra deres familier og det omgivende samfund, under kummerlige forhold blandt andet med tvangssterilisation, tvang og fiksering. Men i starten af 1950erne fik en gruppe forældre nok af den måde, deres børn blev behandlet på og stiftede en forening, der skulle forbedre forholdene. Sådan blev Lev - dengang Landsforeningen Evnesvages Vel - i korte træk til.

Siden da har Lev arbejdet hårdt for at forbedre vilkårene for mennesker med udviklingshandicap – hvor blandt andet inklusion, retssikkerhed og ligeværd for denne gruppe borgere er de helt centrale elementer. Både lokalt og på landsplan har Lev været bannerfører for en gruppe borgere, som historisk ikke har haft mange personer, der talte deres sag.Samtidig har Lev været fungeret som netværksdanner mellem forældre, der har stået meget alene med de udfordringer, det giver at have et barn med udviklingshandicap.

- Der er heldigvis sket meget i de seneste 70 år. Lev har bidraget markant til, at mennesker med udviklingshandicap har fået bedre livsvilkår. Men vi må konstatere, at der stadig er brug for Lev som den stærk stemme for mennesker med udviklingshandicap, hvor der stadig er store udfordringer i forhold retssikkerhed, inklusion og ensomhed, pointerer Levs formand Anni Sørensen.

Sammen er vi stærkere
I dag er der kommet en hel del flere handicaporganisationer og græsrodsbevægelser til, der alle taler for et større fokus på, at mennesker med handicap får bedre livsvilkår. Og det er en kæmpe fordel, pointerer Anni Sørensen.

- Lev har været med i mange år og har en lang erfaring. Vi har kæmpet mange hårde politiske kampe for vores målgruppe. I dag er vi blevet endnu flere stemmer i den politiske kamp, og det er meget positivt. I Lev kæmper vi videre sammen med alle de andre stærke stemmer, og vi glæder os over, at vi er flere, der kæmper kampen for mennesker med handicap. Vi er nemlig stærkere sammen. Lev er her desværre nok også om 70 år. Vi så selvfølgelig helst, at der ikke var brug for Lev. Men i dag fejrer vi vores 70 års jubilæum og vores mange vigtige indsatser og sejre, udtaler Anni Sørensen.