Lejere i 4.400 nordsjællandske almene boliger får besøg af håndværkeren

Der er godt nyt til lejerne i almene lejligheder og rækkehuse i de nordsjællandske kommuner. Mere end 4.400 almene boliger i Nordsjælland vil blive renoveret inden for de næste par år, viser en opgørelse, som Dansk Byggeri har lavet på baggrund af tal fra Landsbyggefonden. Rudersdal, Furesø og Frederikssund er topscorere. Her kan lejere i hhv. 959, 684 og 602 almene boliger se frem til, at deres hjem bliver forbedret.

Istandsættelserne er et resultat af den politiske boligaftale, som Folketinget netop har vedtaget, og som betyder, at Landsbyggefonden med det samme kan igangsætte planlagte renoveringsprojekter i almene boliger over hele landet for over 18 mia. kr. Penge, som lejerne selv har sparet op over flere år.

- Rigtig mange af vores almene boliger er nedslidte og trænger til at blive isoleret, repareret og få skiftet blandt andet tage og vinduer. Det vil give billigere varmeregning for beboerne, og dermed også gavne klimaet. Samtidig vil de mange renoveringsprojekter betyde flere lokale arbejdspladser hos håndværkere og byggevirksomheder, der har det svært oven på coronakrisen, siger formand for Dansk Byggeri Nordsjælland Jørgen Simonsen.

Ser man på, hvor mange penge, der er sat af til de enkelte projekter, er det de almene boliger i Fredensborg, der er topscorer. Her står hver bolig i til at blive renoveret for over en halv million kr. i gennemsnit. Mens almene lejligheder og rækkehuse i Helsingør Kommune bliver renoveret for 448.000 kr. i gennemsnit og for 369.000 kr. i Furesø Kommune.

Formand for Dansk Byggeri Nordsjælland Jørgen Simonsen, telefon 40 50 26 40

Regionskonsulent for Dansk Byggeri Nordsjælland & Lolland-Falster Anders Hjorth Jensen, aje@danskbyggeri.dk, 27 13 49 89

Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, 21 24 47 02