Latinske verdensstjerner prædiker Cubansk propaganda på Amager

Den verdenskendte cubanske reggae-duo Gente de Zona, der til august gør sin entré på dansk jord for første gang, kommer ikke uden et opråb.

De danske gæster ved dette års AiaSound kan udover en hitparade af stjernespækket karakter og drømmende sommertoner, også forberede sig på at blive oplyst i mere historisk karakter, når Gente de Zona giver koncert.

Gente de Zona, der til hverdag holder til i hjemlandet Cuba, har andet på hjerte end billboard- og grammy awards. Duoen har nemlig flere gange udtalt, at de laver deres musik som en hyldest til folket i Cuba, der ellers er ramt af hårde økonomiske forhold. Gente de Zona dannes af Alexander Delgado og Randy Malcom, og de to latinkonger har med sangen “Patria y Vida” (Moderland og Livet), også fået stor politisk betydning i hjemlandet. Hittet er et modsvar på Cubas motto “Moderland eller døden”, og er blevet en national anti-kommunistisk slagsang, når cubanerne går i protest på gaden. Desuden vandt netop denne single også “Song of the Year” i 2021 ved Latin Grammy Awards

Cuba er et af de få lande tilbage i verden, som endnu ikke er moderniseret og de seneste år har kæmpet hårdt for økonomiske og politiske reformer. Med intet mindre end 10 priser og fået 20 nomineringer ved flere prestigefyldte awardshows, som blandt andet Latin Grammy Awards og Billboard Latin Music Awards, kan man håbe at Gente de Zona som talsmænd, er med til at belyse problemstillingerne i det sydamerikanske land.

Gente de Zona kan opleves på AiaSound lørdag den 13. august. Køb billetten, der sikrer dig sommerens uforglemmelige festivaloplevelse lige her.

AiaSound finder sted den 11.-13. august på Tiøren i København.

Tidligere offentliggjorte artister på AiaSound: Tiesto (NL), TYGA (US), Becky Hill (UK), Steve Aoki (US), Tobias Rahim, Artigeardit, Clara, Faustix, Branco, Ericka Jane, CHEFF RECORDS, Pauline, Donkey Sound og Hans Philip.