Lastbilkaravanen giver 55.000 refleksveste til alle 2. klasser

Mandag den 26. oktober 2020 får alle landets 55.000 elever i 2. klasse i de danske folkeskoler en grøn refleksvest. Det er den nationale trafiksikkerhedskampagne Lastbilkaravanen, som sætter fokus på lastbiler og trafiksikkerhed for de yngste trafikanter.

Fokus på trafiksikkerhed er med til at redde liv. Derfor har ITD, brancheorganisation for den danske vejgodstransport, lavet Lastbilkaravanen. Lastbilkaravanen er en national kampagne, som handler om trafiksikkerhed og lastbiler for de yngste trafikanter. Målet er mere tryghed og forståelse blandt trafikanterne.

55.000 refleksveste til elever i 2. klasse
Mandag den 26. oktober modtager alle elever i 2. klasse i de danske folkeskoler grønne refleksveste. Sammen med vestene får eleverne også undervisningsmateriale, som de kan bruge til deres trafiksikkerhedsundervisning. Det er bogen Brumbassen i trafikken, der handler om lastbiler og trafikkultur og -sikkerhed. Det er en gave til de yngste trafikanter, og de skoler, som ikke er med, kan gratis downloade materialet på www.lastbilkaravanen.dk

- Lastbiler transporterer i dag langt størstedelen af alle varer i Danmark, og i ITD føler vi som brancheorganisation et særligt ansvar for at hjælpe med at holde fokus på trafiksikkerhed, fordi det redder liv. Derfor har ITD lavet Lastbilkaravanen for vores mindste trafikanter. Vi har skabt et univers, hvor vi gennem sang og leg får sikkerhed og lastbiler på skoleskemaet. Resultatet skulle gerne være en større tryghed, når de færdes i trafikken. Og vi håber på, at eleverne får gode vaner fra starten, når de færdes i trafikken sammen med mor og far. ITD håber også på, at skolerne og forældrene vil minde eleverne om at bruge vestene, så de er mere synlige i trafikken, siger Malene Vitus, projektleder på Lastbilkaravanen, ITD.

Mere trafiksikkerhed til de mindste skoleelever
Inden Covid-19 besøgte Lastbilkaravanen hvert år 3.000 elever i 0.-2. klasse i kampagneugen, hvor de lærte om trafiksikkerhed og lastbiler. Det kan Lastbilkaravanen ikke nu, men emnet er trods corona lige så vigtigt. Derfor kører Lastbilkaravanen også i år, for fokus på trafiksikkerhed er med til at redde liv.

Trafiksikkerhed er vigtig for alle trafikanter
Transportministeren Benny Engelbrecht (S) bakker op om budskabet om trafiksikkerhed og god trafikkultur, og ministeren er glad for initiativet.

- Trafiksikkerheden på de danske veje og cykelstier er et af mine helt store fokuspunkter, og desværre kan vi se, at ulykker, hvor store køretøjer og lette trafikanter er involveret, ofte er meget alvorlige og uhyggelige. Jeg vil gøre mit for, at vi får dæmmet op mod det, og jeg er rigtig glad for, at branchen også tager et stort ansvar. Lastbilkaravanen giver skolebørn en god forståelse af, hvordan de skal færdes sikkert i trafikken, og med 55.000 refleksveste må man sige, at der også bliver gjort noget ved deres synlighed, siger transportminister Benny Engelbrecht.

Kampagnens tre vigtige budskaber
Udover at sende 55.000 refleksveste samt undervisningsmateriale ud til eleverne, så er der også fire mindre skoler, som får besøg af en coronasikret udgave af Lastbilkaravanen. Her bliver eleverne i 2. klasse undervist i de tre livsvigtige huskeregler:

1. Bliv bag ved lastbilen, når den kommer først til et kryds
  2. Bliv foran lastbilen, når cyklisten kommer først til et kryds
  3. Bliv væk fra lastbilens højre forhjul.

Lastbilkaravanen har kørt siden 2013. Lastbilkaravanen bliver støttet af FDE Fonden.

Læs mere om Lastbilkaravanen på www.lastbilkaravanen.dk

Nicolai Bro Jöhncke
Pressechef ITD
nbj@itd.dk

Vejen genvinder titlen som Årets Transportkommune for næsen af Horsens5.11.2020 13:19:01 CETPressemeddelelse

Gode rastepladser og grønne tiltag sikrede igen i år Vejen Kommune kåringen som Årets Transportkommune. Kampen om førstepladsen var dog tæt, da Horsens Kommune med en række Corona-tiltag og deres fokus på logistik og transport som en erhvervsmæssig styrkeposition sneg sig nærmere topplaceringen i den årlige undersøgelse, som udarbejdes af ITD, brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

Ny bødepraksis for dyretransporter må gælde alle sager30.10.2020 12:31:23 CETPressemeddelelse

Miljø- og Fødevareministeriet har i dag på et møde med centrale aktører inden for dyretransporter, herunder også ITD, fremhævet, at praksis siden 1. oktober 2020 er ændret, så det fremadrettet kun er i oplagte tilfælde, at chauffører kan blive idømt bøder for dyrs transportegnethed. Men det bør selvsagt også gælde de sager, der allerede er anlagt ved de danske domstole, mener ITD efter mødet.