Lang vej til studiet får flere til droppe ud

Studerende i Odense med mere end 12 kilometer mellem hjem og uddannelse springer i højere grad fra deres uddannelse, end studerende der bor tættere på. Det viser en ny analyse fra Dansk Byggeri, der peger på, at flere små boliger og studieboliger i universitetsbyerne er nødvendige.

Når de studerende starter på en videregående uddannelse i Odense, har de i gennemsnit 25 kilometer mellem studie og bolig. Et år efter studiestart har flere fundet en bolig tættere på studiet, og afstanden er skåret ned til i gennemsnit 16 kilometer. Blandt de studerende, som er stoppet på deres uddannelse, har 45 procent i gennemsnit mere end 12 kilometer mellem hjem og studie et år efter studiestart. For de forsat studieaktive var andelen af studerende med så lang afstand kun 22 procent.

Det viser en ny analyse fra Dansk Byggeri.

- Når afstanden mellem hjem og uddannelse over tid bliver mindre, er det fordi, det er vigtigt for de studerende. Ellers ville de ikke brug tid og energi på at jagte en ny bolig i nærheden af studiet. Tallene giver et billede af, at lang vej mellem bolig og studie er en af flere årsager til, at nogle unge dropper eller opgiver deres uddannelse. For de studerende i Odense, der i løbet af året er stoppet på studiet, er den gennemsnitlige afstand mellem hjem og studie oppe på næsten 37 kilometer et år efter studiestart, siger økonomisk konsulent i Dansk Byggeri, Jacob Hangaard.

Dansk Byggeri vurderer med udgangspunkt i de studerendes bopæls- og frafaldsmønstre, at der samlet set er mangel på studieboliger til 10-11.000 studerende i landets store uddannelsesbyer. Heraf til 1.600 studerende i Odense.

- I bund og grund handler det om at give de unge de bedste betingelser for at gennemføre deres uddannelse, så de kan komme ud på arbejdsmarkedet og bruge den. Flere små boliger og studieboliger til de studerende i universitetsbyerne kan være med til at mindske frafaldet fra de videregående uddannelser, og boligerne vil derfor være en investering i Danmarks fremtidige velstand, siger Jacob Hangaard, økonomisk konsulent i Dansk Byggeri.

Økonomisk konsulent i Dansk Byggeri Jacob Hangaard, telefon 61 66 53 58
Pressekonsulent i Dansk Byggeri Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65

Bygge- og anlægsbranchen er klar til klimakamp14.11.2019 05:00:00 CETPressemeddelelse

Hvordan kan bygge- og anlægsvirksomhederne bringe udledningen af CO2 ned, når de fremstiller og bruger byggematerialer? Og hvordan kan man gøre Danmarks boliger og bygninger mere energieffektive? Det bliver de to store spørgsmål, som det nye Klimapartnerskab for bygge- og anlægsbranchen skal tage fat på. Formand for partnerskabet adm. direktør Jesper Kristian Jacobsen fra Per Aarsleff A/S og Dansk Byggeri, der er sekretariat, glæder sig til at finde svarene.

Ny undersøgelse: Unge vil iscenesætte sig selv i døden14.11.2019 05:00:00 CETPressemeddelelse

Ældre mennesker har ikke nogen drøm om, at der skal gøres en masse stads ud af dem, når først de er døde. Omvendt har de unge det. De vil gerne sikre sig et eftermæle med et gravsted, hvor deres livshistorier bliver fortalt via en QR-kode. Mere end hver femte unge synes, at personlige QR-koder på gravsteder er en god idé. Det viser en ny undersøgelse foretaget af A&B Analyse for Stenhuggerlauget Danmark i Dansk Byggeri.

Der bor nu flere på Sjælland end i Jylland8.11.2019 08:59:13 CETPressemeddelelse

For ti år siden boede der næsten 100.000 flere personer i Jylland end på Sjælland, men for første gang siden starten af 1970'erne er antallet af indbyggere på Sjælland større end i Jylland. Samtidig har Vejle skubbet Esbjerg fra pladsen som Danmarks femte største by, viser tal fra Danmarks Statistik. Behovet for nye boliger stiger i de større byer, og det skal politikerne være opmærksomme på, påpeger Dansk Byggeri.