Landsdækkende stafet og økologisk inspirationsrejse for professionelle køkkener

Økologisk Landsforening og Kost & Ernæringsforbundet sætter gang i en landsdækkende stafet for professionelle køkkener. Stafetten indledes i Aalborg d. 17. august og fortsætter til Aarhus, Kolding og Køge for at slutte i København d. 31. august. Målet er at inspirere alle køkkenprofessionelle til at skabe velsmag med mere grønt, mere økologi og flere lokale råvarer.

Køkkenprofessionelle får inspiration til at arbejde med bæredygtighed og økologi, når Økologisk Landsforening og Kost & Ernæringsforbundet inviterer til landsdækkende stafet på Comwell-hotellerne. Stafetten skydes i gang i Aalborg d. 17. august 2021.

Den bæredygtige omstilling åbner for et helt nyt gastronomisk sprog og for en ny, spændende økologisk dagsorden i de professionelle køkkener. Hvordan sproget skal udvikles, smagen skal udfordres og kreativiteten skal udfolde sig, kan køkkenprofessionelle i hele Danmark få meget mere input til, når Økologisk Landsforening og Kost & Ernæringsforbundet inviterer til netværksstafet i fem danske byer fra midten til slutningen af august.

”Vi samler en perlerække af spændende oplægsholdere og lokale producenter, som vil inspirere med deres ideer til, hvordan man som professionel kommer videre med den bæredygtige og økologiske omstilling både på tallerkenen og i tankesættet,” forklarer Torben Blok, som er markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening.

Med gennem hele landet er kok, restaurantejer og TV-vært, Adam Aamann i front for en dialog med deltagelse af bl.a. repræsentanter fra Kost & Ernæringsforbundet om, hvordan de køkkenprofessionelle kan være med til at skubbe yderligere til den bæredygtige omstilling. Madkunstner Mette Martinussen og kok Liselotte Gregers Andersen fra KEN Storkøkken inviterer på både frokost og kagebord, hvor økologiske bælgfrugter spiller en hovedrolle. Ved hvert stafetstop vil deltagerne desuden kunne møde lokale økologiske ildsjæle, der brænder for det grønne og bæredygtige køkken.

Netværksstafet for fremtidens økologiske køkken foregår på Comwells hoteller, som også er samarbejdspartner på arrangementerne. Kokke og hotelchefer deltager lokalt med oplæg om, hvordan en af landets største hotelkæder bruger økologi og bæredygtighed i hverdagen.

Tirsdag d. 17. august skydes stafetten i gang på Comwell i Aalborg. Herefter følger Aarhus d. 19. august, Kolding d. 24. august, Køge d. 26. august og afsluttes i København på Comwell Copenhagen Portside d. 31. august. Arrangementet er henvendt til køkkenprofessionelle i både den private og offentlige sektor. Det er gratis at deltage, men tilmelding er nødvendig.

Læs mere herom på: https://okologi.dk/vi-tilbyder/arrangementer/

Torben Blok, markedschef for Foodservice, Økologisk Landsforening
Telefon: 29 61 69 34 Mail: tob@okologi.dk

Vivienne Kallmeyer, pressemedarbejder, Økologisk Landsforening
Telefon: 25 42 93 02 Mail: vk@okologi.dk

BIOFACH 2022: Danske virksomheder viser økologiens bud på fremtidens fødevarer4.7.2022 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Verdens førende økologiske fødevaremesse Biofach åbner den 26. juli, hvor 26 danske virksomheder er klar til at vise verden økologiens bud på fremtidens fødevarer. Det betyder et bredt produktsortiment, der skaber balance mellem de plantebaserede og de animalske fødevarer. Den danske stand er skabt i et samarbejde mellem Økologisk Landsforening, Bio Aus Dänemark og de udstillende virksomheder.

GRATIS BLOMSTERFRØ: Hjælp de vilde bier! Så blomster og vælg økologi28.4.2022 13:04:36 CEST | Pressemeddelelse

Giv bierne en hjælpende hånd – så blomster og vælg økologi. Økologisk Landsforening uddeler søndag d. 1. maj 50.000 gratis blomsterfrøposer i alle føtex-butikker til forbrugerne. Der skal være flere blomster til de vilde bier, da de er vigtige for os alle sammen. De sørger for, at vi får mad på bordet og ifølge FN’s fødevare- og landbrugsorganisation er bier og andre bestøvere essentielle for EU’s fødevareproduktion.