Landbrugsstøtten skal finansiere klima- og naturløft i landbruget

Økologisk Landsforening er blandt de organisationer, der mandag d. 4. november mødes med statsministeren for at kickstarte et samarbejde om en natur- og biodiversitetspakke. Økologerne kommer bl.a. med forslag til, at EU's landbrugsstøtte skal finansiere klima- og naturtiltag i landbruget.

Forslaget er et led i det paradigmeskifte, som Økologisk Landsforening lancerer over for statsministeren i en ny politik for et landbrug, der er i pagt med både klima og natur, og som vil forandre landbruget, som vi kender det i dag.

”EU kan ikke forsvare, at landbruget skal have en passiv indkomststøtte for at producere fødevarer. Vi mener, at der skal stilles krav om, at alle europæiske landbrug, der modtager midler fra EU’s landbrugs-arealstøtteordninger, skal dokumentere, at de lever op til nationale natur- og klimamål i landbruget,” siger Per Kølster, formand for Økologisk Landsforening.

En ny tilgang til landbrugsstøtten er én af forudsætningerne for, at naturen får mere plads. Indsatsen for naturen skal værdisættes, og det bliver den, hvis udbetaling af landbrugsstøtte blandt andet følger landbrugenes natur-performance frem for, at den, som i dag, udbetales som en passiv fødevarestøtte.

”Landbruget er en del af problemet for naturen og er derfor også en stor del af løsningen. Den løsning, vi skal have fat i, skal både bidrage til at stoppe biodiversitetskrisen og klimakrisen. Det kræver blandt andet et nyt landbrugssystem, som økologien kan levere, og EUs landbrugspolitik er nøglen til at komme i gang,” siger Per Kølster.

Økologisk Landsforening medbringer sin politik for natur i fremtidens landbrug ”Et landbrug i pagt med både klima og natur” til det møde, som statsminister Mette Frederiksen har indbudt flere organisationer til mandag d. 4. november på Marienborg. Mødet er startskuddet til et samarbejde om at lave en biodiversitetspakke for Danmark.

”Vi kommer med 14 forslag, der ikke kun er grundlaget for en indsats for natur- og biodiversitet i landbrugslandskabet i Danmark og som peger landbruget i en ny retning, men også et bud på en realistisk finansiering af den omstilling, der skal finde sted,” siger Per Kølster.

Faktaboks:

Økologisk Landsforening arbejder for en ambitiøs klima- natur- og biodiversitetspolitik, som inddrager både klima- og naturperspektivet i udviklingen af dyrkningsmetoderne og landbrugssystemet. Det er et landbrug hvor:

• der sikres et minimum af permanente, udyrkede strukturer i agerlandet
  • græsning udgør et omdrejningspunkt for fodring af flermavede dyr
  • kulstofbinding i arealanvendelsen prioriteres højt
  • der skabes plads til naturarealer ved at give vegetabilsk protein til konsum høj prioritet

Per Kølster, formand i Økologisk Landsforening
T: 22 22 07 37
M: pk@okologi.dk

Marendine Krainert Ladegaard, pressemedarbejder Økologisk Landsforening
T: 20 16 44 34
M: mkl@okologi.dk

Vivienne Kallmeyer, pressemedarbejder Økologisk Landsforening
T: 25 42 93 02
M:vk@okologi.dk

Ny rapport: Pesticidrester i mere end halvdelen af ikke-økologisk frugt og grønt4.12.2019 09:29:54 CETPressemeddelelse

Økologi er langt det sikreste valg, hvis man vil undgå rester af pesticider i sin mad. Det fastslår Fødevarestyrelsens netop offentliggjorte årlige pesticidrapport, som igen viser, at der i gennemsnit er rester af pesticider i mere end halvdelen af de ikke-økologiske frugter og grøntsager i butikkerne. Det er forståeligt, at stadig flere danskere handler ud fra et forsigtighedsprincip og vælger økologi fremfor at satse på, at pesticidrester er uskadelige, mener formand for Økologisk Landsforening.

Aftale om vandmiljø sikrer investeringer i økologi25.11.2019 12:42:16 CETPressemeddelelse

Økologisk Landsforening ser positivt på de nye investeringer i økologisk landbrug og markedsudvikling, der er medtaget i den kvælstofaftale, som regeringen netop har indgået med Radikale Venstre, SF, Enhedslisten og Alternativet. Aftalen, som skal sikre en styrket indsats mod kvælstofforurening, indeholder midler til økologisk markedsudvikling, samt støtte til nye investeringer i økologiske kvægstalde og andre forbedringer for klima, dyrevelfærd og konkurrencedygtighed.

Danskerne fordobler økologien i 202014.11.2019 06:00:00 CETPressemeddelelse

Når danskerne om kort tid sætter ild til raketterne for at fejre det nye år, kan vi samtidig fejre, at vi står over for en fordobling af det økologiske salg. Det resultat indbragte onsdag aften Coop Danmark en pris for sit store engagement i at udbrede økologi til danskerne. Prisen blev uddelt på Nordic Organic Food Fair i Malmø, hvor Danmark også var årets land. Økologisk Landsforening er stolte over, at en vigtig milepæl er nået.