Lær af norske elbil-udfordringer
10.1.2020 10:28:36 CET | TEKNIQ | Pressemeddelelse
I Danmark har vi fortsat forsvindende få elbiler, og i modsætning til Norge lader det store gennembrud vente på sig. En afgørende forudsætning for at salget af elbiler kan øges er, at det skal være let at få ladet sin elbil op, når man er på farten. Men det går for langsomt med etableringen af ladestandere til elbiler i Danmark, og derfor er mange tilbageholdende med at investere i en elbil. Det er meldingen fra TEKNIQ Arbejdsgiverne, som derfor håber, at regeringen vil hæve ambitionsniveauet på området.
Foreløbig har regeringen valgt at implementere nogle meget lempelige regler på området, og samtidig foregår der mange steder ikke en lokal planlægning, som sikrer offentlige ladestandere. Det betyder, at der kan være langt til nærmeste offentlige opladningsmulighed – og der er ikke for alvor udsigt til, at det bliver forbedret de kommende år.
”Det er ikke godt nok, hvis danskerne i stigende grad skal overbevises om fornuften i at investere i en elbil. Og hvis vi vil gøre os håb om at leve op til regeringens egne planer om at reducere CO2-udledningen med 70 procent, er det nødvendigt at sætte turbo på elektrificeringen af vejtransporten,” siger Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer 4.300 virksomheder indenfor el, vvs og metal.
”Når først andelen af elbiler bliver tilstrækkelig stor, vil efterspørgslen sikre en god offentligt tilgængelig ladeinfrastruktur. Men indtil det sker, er det nødvendigt, at man fra politisk hold tager ansvar og sørger for, at adgangen til opladning ikke er en barriere for elbilerne udbredelse,” fortsætter Simon O. Rasmussen.
Og netop muligheden for at lade elbilerne op har tilsyneladende stor betydning for elbilernes udbredelse. Det viser erfaringer fra Norge, hvor elbilerne sidste år udgjorde hele 42,4 procent af det samlede bilsalg. Nye tal viser dog, at salget faldt i årets tre sidste måneder – og udgjorde i december blot 30,5 procent. Noget, der ifølge den norske elbilforening i høj grad skyldes manglen på ladestandere.
”Med de norske erfaringer in mente er der med andre ord god grund til, at den danske regering hæver ambitionsniveauet og sætter yderligere gang i opstillingen af ladestandere. Ellers kan vi om få år meget vel stå i præcis den samme situation som i Norge på et tidspunkt, hvor det ellers er bydende nødvendigt, at vi gør alt for at fremme den grønne omstilling,” siger Simon O. Rasmussen.
Nøgleord
Kontakter
Yderligere oplysninger:
Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne – mobil: 6069 8891
Billeder
Information om TEKNIQ
TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer 4.300 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.
Følg pressemeddelelser fra TEKNIQ
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra TEKNIQ
TEKNIQ: Varmepenge kan sætte skub i grøn varme igen19.6.2026 12:39:54 CEST | Pressemeddelelse
Regeringens ekstra penge til varmepumper og fjernvarme kan sætte fart på den grønne omstilling. Næste vigtige skridt bliver målrettede tilskud, så boligejere trygt kan investere, lyder det fra erhvervsorganisationen TEKNIQ.
TEKNIQ: Klimamålet risikerer at snuble over elnettet9.6.2026 12:02:06 CEST | Pressemeddelelse
Klimarådet advarer om, at kapacitetsbegrænsninger i elnettet kan blive en alvorlig barriere for elektrificeringen og klimamålene. Stærkt bekymrende, lyder det fra erhvervsorganisationen TEKNIQ.
TEKNIQ: Presset letter, men manglen på medarbejdere lurer stadig8.6.2026 06:43:00 CEST | Pressemeddelelse
Tal fra TEKNIQs nye arbejdskraftundersøgelse viser, at rekrutteringspresset i det tekniske erhvervsliv er aftagende. Men billedet er skævt fordelt mellem brancherne, hvor især installationsvirksomhederne fortsat mangler kvalificerede medarbejdere.
TEKNIQ: Massiv satsning på elektrificering kræver færre byrder og flere faglærte2.6.2026 16:01:52 CEST | Pressemeddelelse
Regeringsgrundlaget sætter en vigtig retning for fremtidens grønne energi. Men ambitionerne for elektrificering kan kun indfries, hvis bureaukratiet bliver mindre, og der kommer flere medarbejdere, mener erhvervsorganisationen TEKNIQ.
TEKNIQ: Tillykke til regeringen – nu skal der fart på1.6.2026 21:55:30 CEST | Pressemeddelelse
Efter en rekordlang regeringsdannelse kan det ikke gå hurtigt nok med at komme ud af starthullerne, da opgaver og udfordringer ikke er blevet mindre undervejs. Det gælder ikke mindst realiseringen af de grønne ambitioner, lyder reaktionen fra erhvervsorganisationen TEKNIQ.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum