Længst ventetid på en byggetilladelse i Roskilde

Der er stor forskel på, hvor lang tid kommunerne i Region Sjælland er om at give grønt lys til at bygge et nyt hus eller en ny kontorbygning. Faxe er hurtigst, hvorimod Roskilde og Greve har de længste ventetider i regionen. Det viser en ny opgørelse fra Dansk Byggeri.

Mens Faxe Kommune sagsbehandler byggetilladelser på i gennemsnit 19 dage, så tager det i gennemsnit 85 dage i Roskilde og 79 dage i Greve. Også i Vordingborg, Guldborgsund og Odsherred kræver det en god portion tålmodighed at vente på grønt lys til at bygge et nyt hus til familien eller en ny lagerhal til virksomheden. Her er den gennemsnitlige ventetid henholdsvis 70, 68 og 64 dage.

Det viser en ny opgørelse fra Dansk Byggeri.

- Ventetider på mellem to og næsten tre måneder er simpelthen ikke godt nok. Jeg ved godt, at flere kommuner oplever en stigning i antallet af ansøgninger om en byggetilladelse, men ligesom i alle andre virksomheder, så skal kommunerne også kunne klare en stigende efterspørgsel. Noget tyder desværre på, at det ikke er tilfældet, siger formand for Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster Jesper Toftebjerg Andersen.

Ventetiden er opgjort fra den dag, hvor kommunen har modtaget alle oplysninger i forhold til byggesagen, og byggesagen dermed er fuldt oplyst. Ventetiden skal derfor vurderes ud fra, at det udelukkende er den tid, som kommunen bruger på at behandle byggesagen. Ifølge Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster bør den gennemsnitlige ventetid i kommunerne som hovedregel ikke overstige 14 dage.

- Den service kan vores lokale kommuner desværre ikke levere. I Faxe er målet indenfor rækkevidde, og Faxe er også blandt de hurtigste på landsplan, hvilket er meget positivt. Men der er i det hele taget behov for, at alle kommunerne i Region Sjælland prioriterer sagsbehandlingen af byggetilladelser. Særligt fordi borgere og virksomheder ikke har andre alternativer, da det kun er kommunen, der kan udstede byggetilladelser. Netop derfor har de også en særlig forpligtigelse til at yde en god og effektiv service, siger Jesper Toftebjerg Andersen.

I Region Sjælland er den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for alle kommuner det seneste år steget fra 42 dage til 50 dage.

- Det går desværre den forkerte vej, konstaterer Jesper Toftebjerg Andersen, formand for Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster.

Det er ikke kun i Region Sjælland, at ventetiden på en byggetilladelse stiger. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for alle landets 98 kommuner er i løbet af det seneste år steget fra 46 dage til 50 dage.

Formand for Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster Jesper Toftebjerg Andersen, telefon 40 21 75 65
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster Mads P. Gede, telefon 24 60 05 22
Pressekonsulent i Dansk Byggeri Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65

Meget positivt at der tegner sig bred politisk opbakning til at forbedre håndværkerfradraget8.4.2020 13:57:50 CESTPressemeddelelse

Lige nu er telefonen meget stille hos mange håndværkere. En ny spørgeundersøgelse blandt medlemsvirksomhederne fra Dansk Byggeri viser, at lige knap halvdelen af virksomhederne oplever, at private kunder annullerer deres ordrer. Derfor hilses det meget velkomment, at der nu er udsigt til en bred politisk opbakning i Folketinget til at hæve håndværkerfradraget og gøre det mere fleksibelt i år.