Længst ventetid på en byggetilladelse i Fredensborg

Der er stor forskel på, hvor lang tid kommunerne i Nordsjælland er om at give grønt lys til at bygge et nyt hus eller en ny kontorbygning. Furesø er hurtigst, hvorimod Fredensborg og Helsingør har de længste ventetider i hele landet. Det viser en ny opgørelse fra Dansk Byggeri.

Mens Furesø Kommune sagsbehandler byggetilladelser på i gennemsnit 30 dage, så tager det i gennemsnit 104 dage i Fredensborg og 90 dage i Helsingør. Også i Allerød. Gribskov og Hørsholm kræver det en god portion tålmodighed at vente på grønt lys til at bygge et nyt hus til familien eller en ny lagerhal til virksomheden. Her er den gennemsnitlige ventetid henholdsvis 68, 67 og 63 dage.

Det viser en ny opgørelse fra Dansk Byggeri.

- Fredensborg har Danmarks længste ventetid på sagsbehandling af byggetilladelser, og Helsingør har også en af landets længste ventetider. Og flere af vores lokale kommuner følger efter med ventetider på omkring to måneder. Det er ærgerligt for de borgere og virksomheder, som gerne vil bygge, men det er også med til at bremse væksten og den positive udvikling i antallet af lokale arbejdspladser, hvis fx en virksomhed ikke kan udvide som planlagt, siger formand for Dansk Byggeri Nordsjælland Jørgen Simonsen.

Ventetiden er opgjort fra den dag, hvor kommunen har modtaget alle oplysninger i forhold til byggesagen, og byggesagen dermed er fuldt oplyst. Ventetiden skal derfor vurderes ud fra, at det udelukkende er den tid, som kommunen bruger på at behandle byggesagen. Ifølge Dansk Byggeri Nordsjælland bør den gennemsnitlige ventetid i kommunerne som hovedregel ikke overstige 14 dage.

- De Nordsjællandske kommuner er jo desværre meget langt fra at kunne levere den service. På det private marked var kunderne gået over til konkurrenten, hvis ventetiden var for lang. Men når det gælder byggetilladelser, så er kommunerne de eneste, der kan udføre opgaven. Netop derfor har de også en særlig forpligtigelse til at yde en god og hurtig service, siger Jørgen Simonsen.

I Nordsjælland er den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for alle kommuner det seneste år steget fra 56 dage til 59 dage.

- Det er en kedelig udvikling. Jeg håber, at kommunerne vil lægge sig i selen for og gøre noget ved ventetiderne, siger Jørgen Simonsen, formand for Dansk Byggeri Nordsjælland.

Det er ikke kun i Nordsjælland, at ventetiden på en byggetilladelse stiger. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for alle landets 98 kommuner er i løbet af det seneste år steget fra 46 dage til 50 dage.

Formand for Dansk Byggeri Nordsjælland Jørgen Simonsen, telefon 40 50 26 40
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Nordsjælland Steen Høygaard, telefon 25 66 63 17
Pressekonsulent i Dansk Byggeri Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65

Meget positivt at der tegner sig bred politisk opbakning til at forbedre håndværkerfradraget8.4.2020 13:57:50 CESTPressemeddelelse

Lige nu er telefonen meget stille hos mange håndværkere. En ny spørgeundersøgelse blandt medlemsvirksomhederne fra Dansk Byggeri viser, at lige knap halvdelen af virksomhederne oplever, at private kunder annullerer deres ordrer. Derfor hilses det meget velkomment, at der nu er udsigt til en bred politisk opbakning i Folketinget til at hæve håndværkerfradraget og gøre det mere fleksibelt i år.