Længst ventetid på byggetilladelser i Mariagerfjord

Der er stor forskel på, hvor lang tid de nordjyske kommuner er om at give grønt lys til at bygge et nyt hus eller en ny kontorbygning. Thisted er hurtigst, hvorimod Mariagerfjord, Vesthimmerland, Aalborg, Rebild og Hjørring har de længste ventetider i Nordjylland. Det viser en ny opgørelse fra Dansk Byggeri.

Mens Thisted Kommune sagsbehandler byggetilladelser på i gennemsnit 14 dage, så tager det i gennemsnit 72 dage i Mariagerfjord. Også i Hjørring, Rebild, Aalborg og Vesthimmerland kræver det en god portion tålmodighed at vente på grønt lys til at bygge et nyt hus til familien eller en ny lagerhal til virksomheden. Her er den gennemsnitlige ventetid mindst 50 dage.

Det viser en ny opgørelse fra Dansk Byggeri.

- Kommunerne sagsbehandler ud fra de samme regler, og de huse, der bygges i Thisted, er ikke anderledes end dem, der bygges i Mariagerfjord, så derfor burde der ikke være så store forskelle på, hvor lang tid kommunerne bruger på at ekspedere en byggetilladelse. Papirarbejdet bør kunne klares på i gennemsnit to uger, og det er da nedslående, at det i Nordjylland kun er Thisted, der kan leve op til det. Jeg håber, at de andre kommuner vil gøre en indsats for at komme de lange ventetider til livs, siger formand for Dansk Byggeri Nordjylland Henrik Holm.

Ventetiden er opgjort fra den dag, hvor kommunen har modtaget alle oplysninger i forhold til byggesagen, og byggesagen dermed er fuldt oplyst. Ventetiden skal derfor vurderes ud fra, at det udelukkende er den tid, som kommunen bruger på at behandle byggesagen.

- Derfor er mangelfulde ansøgninger heller ikke en forklaring på lange sagsbehandlingstider, påpeger Henrik Holm.

I Nordjylland er den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for alle kommuner det seneste år steget fra 38 dage til 44 dage.

- Det går desværre den forkerte vej med ventetiden. En af årsagerne er selvfølgelig, at der bliver bygget rigtig meget i øjeblikket, men når aktiviteten stiger, så skal kommunerne sørge for, at de kan følge med. Det er ligesom i enhver anden virksomhed, hvor man må skalere op eller ned alt efter efterspørgslen, siger Henrik Holm, formand for Dansk Byggeri Nordjylland.

Det er ikke kun i Nordjylland, at ventetiden på en byggetilladelse stiger. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for alle landets 98 kommuner er i løbet af det seneste år steget fra 46 dage til 50 dage.

- Hverken borgere eller virksomheder kan være tjent med lange ventetider, og det gør det svært at planlægge både for den virksomhed, som står og gerne vil bygge fx en ny lagerhal og den familie, som gerne vil flytte ind i deres nybyggede hus, siger Henrik Holm, Dansk Byggeri Nordjylland.

Formand for Dansk Byggeri Nordjylland Henrik Holm, telefon 24 88 71 71
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Nordjylland Gitte B. Vesti, telefon 29 21 77 10
Pressekonsulent i Dansk Byggeri Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65

Meget positivt at der tegner sig bred politisk opbakning til at forbedre håndværkerfradraget8.4.2020 13:57:50 CESTPressemeddelelse

Lige nu er telefonen meget stille hos mange håndværkere. En ny spørgeundersøgelse blandt medlemsvirksomhederne fra Dansk Byggeri viser, at lige knap halvdelen af virksomhederne oplever, at private kunder annullerer deres ordrer. Derfor hilses det meget velkomment, at der nu er udsigt til en bred politisk opbakning i Folketinget til at hæve håndværkerfradraget og gøre det mere fleksibelt i år.