Længst ventetid på byggetilladelser i Kerteminde

Mens det tager over 100 dage i Kerteminde at få en byggetilladelse, så er Svendborg blandt de ti hurtigste i hele landet. Lang ventetid gør byggerierne af alt fra parcelhuse til etagebyggerier og erhvervsdomiciler tusindvis af kroner dyrere, lyder det fra DI Byggeri Fyn, der undrer sig over de store forskelle

Det kræver en god portion tålmodighed, hvis du skal bygge nyt eller bygge om i Kerteminde. Ventetiden på en byggetilladelse er i gennemsnit henholdsvis 108 dage. Det samme gælder i Faaborg-Midtfyn, Odense og Nyborg, hvor ventetiden er henholdsvis 90, 89 og 87 dage. Til gengæld går det noget hurtigere i Svendborg, der klarer papirarbejdet på 25 dage.

Det viser en ny analyse fra Dansk Industri, der ser på den gennemsnitlige ventetid på en byggetilladelse. Ventetiden er opgjort fra den dag, hvor kommunerne har modtaget alle oplysninger i byggesagen, så det dermed er den reelle sagsbehandlingstid i kommunerne, der måles på.

- Det er helt uacceptabelt med ventetider på tre måneder eller mere. Det bør ingen stille sig tilfredse med, og jeg håber meget, at kommunerne går i gang med at reducere deres ventetider. Jeg er overrasket over, at så mange af vores lokale kommuner hænger i bremsen på det her område, siger formand for DI Byggeri Fyn Steen Johansen.

I 2022 kostede en ventetid på et halvt år på en byggetilladelse til et almindeligt parcelhus op mod 250.000 kr. på grund af stigende priser på materialer og højere udgifter til arbejdsløn. Det viser beregninger fra DI, der tager udgangspunkt i en gennemsnitspris for et enfamilieshus til fire mio. kr.

- Det svarer jo til, at prisen på parcelhuset stiger omkring 40.000 kroner for hver måned, vi venter på byggetilladelsen. Ventetiden gør det dermed dyrere for fx de familier, som står overfor at skulle bygge deres drømmehus. Det samme gælder jo for virksomheder, som vil bygge og dermed også investere på Fyn. Det synes jeg virkelig er ærgerligt, siger Steen Johansen.

I 2022 blev der behandlet knap 33.000 byggesager på tværs af alle 98 kommuner. Det er et fald på cirka 25 procent i forhold til 2021. Alligevel er ventetiden på en byggetilladelse steget i flere kommuner. Det gælder på Fyn i Faaborg-Midtfyn, Kerteminde, Middelfart, Nordfyns, Odense samt på Ærø og Langeland. I Odense er ventetiden fx steget fra 63 til 89 dage, og i Kerteminde er den steget fra 85 til 108 dage.

- Det går jo den forkerte vej i alt for mange af vores fynske kommuner, og det på trods af, at aktiviteten i byggebranchen falder. Det koster både tid og penge, når sagsbehandlingen i kommunerne trækker ud. Jeg kan kun opfordre kommunerne til at lære af fx Svendborg og andre kommuner, som allerede har knækket koden, siger Steen Johansen og tilføjer:

- Tænk hvis alle vores fynske kommuner kunne komme ned på en sagsbehandlingstid på 25 dage ligesom i Svendborg. Det vil gøre det både nemmere og billigere at bygge på Fyn.

Formand for DI Byggeri Fyn Steen Johansen, telefon 26 12 52 62
Regional konsulent for DI Byggeri Fyn Steen Høygaard, telefon 25 66 63 17