LægeforeningenLægeforeningenLægeforeningenLægeforeningen

Læger, psykologer, regioner og kommuner: En ambitiøs 10-årsplan skal løfte psykiatrien

Lægeforeningen, Dansk Psykolog Forening, Danske Regioner og KL afholder i dag topmøde om behovet for en 10-års plan for den samlede psykiatri. Følg med på livestream fra kl. 9 via link.

Psykiatrien har brug for et massivt løft, og et solidt fagligt oplæg fra Sundhedsstyrelsen og Socialstyrelsen er et godt afsæt for den længe ventede 10-års-plan for psykiatrien. Men den politiske handling og prioritering lader desværre vente på sig.

Lægeforeningen, Danske Regioner, KL og Dansk Psykolog Forening afholder nu ”Topmøde - 10-års plan for psykiatrien nu!”, som skal sætte fokus på de mange aktuelle udfordringer i psykiatrien og i de tidlige indsatser.

Gennem talks med patienter, brugere og fagfolk, oplæg fra eksperter og styrelser, og debat mellem de ansvarlige politikere på området, kommer vi hele vejen rundt om de mange udfordringer, som en 10-års plan skal være med til at løfte.

Blandt deltagerne er: Camilla Rathcke, formand, Lægeforeningen, Dea Seidenfaden, fung. Formand, Dansk Psykolog Forening, Anders Kühnau, formand, Danske Regioner og Christian Harsløf, direktør, KL.

Tv-vært Tine Gøtzsche er moderator for hele topmødet og vil blandt andet interviewe Søren Brostrøm, direktør for Sundhedsstyrelsen, og Ellen Klarskov, direktør for Socialstyrelsen, om det faglige oplæg.

Vi slutter dagen af med at høre politikerne, hvordan de vil sikre fremdrift og prioritering i de kommende 10 år, så den samlede indsats for mennesker med psykiske lidelser løftes. Her deltager Christina Thorholm (RV), Charlotte Broman Mølbæk (SF), Peder Hvelplund (EL), Martin Geertsen (V), Per Larsen (K) og Susanne Zimmer (FG).

Topmødet om psykiatrien foregår fredag 23. september 2022 fra kl. 8:30-13:00 hos Lægeforeningen i Domus Medica.

Du kan følge med på livestream via link, som findes her:

Læger: Løsninger på voksende ventelister bør spille hovedrolle i folketingsvalget5.10.2022 13:03:12 CEST | Pressemeddelelse

Statsminister Mette Frederiksen har netop udskrevet valg til Folketinget, og for Lægeforeningen er der ingen tvivl om, at de stigende ventelister og de kæmpe udfordringer med mangel på sundhedspersoner skal have politikernes fulde fokus. Både under og efter valgkampen. Politikerne bør melde klart ud om de udsigter, der tegner sig for sundhedsvæsenet de kommende år, og gøre det klart, at benhårde prioriteringer bliver nødvendigt.

Lægeforeningen: Den nye psykiatriaftale er kun starten på en løsning27.9.2022 16:10:49 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen og et bredt flertal i Folketinget er netop blevet enige om en aftale for psykiatrien. Lægeforeningens formand, Camilla Rathcke, kvitterer for, at så mange partier er med, men undrer sig over manglen på ambitioner i aftalen. ”Det er en rigtig god start, at et bredt flertal i Folketinget er enige om at tage hul på et løft af psykiatrien. Men reelt set er der mere tale om en hensigtserklæring end den 10-årsplan, som er efterspurgt og som med tilstrækkelig finansiering skulle sikre det nødvendige kapacitetsløft,” lyder reaktionen fra Lægeforeningens formand, Camilla Rathcke. For mens der er fundet penge til at finansiere de første to år, er der allerede fra 2025 usikkerhed om det økonomiske grundlag for psykiatrien – og dermed også om den udbygning af kapaciteten og sammenhængen, som der er brug for, hvis alle patienter skal kunne få en hurtig og god behandling. Lægeforeningens formand bider mærke i, at flere partier har yderligere ambitioner, hvilket også kan blive vigtigt for