Lægeforeningen

Lægeforeningen, FOA og DSR: Patientklagesystemet skal gentænkes fra bunden

Del
Der kommer alt for lidt patientsikkerhed ud af patientklagesystemet, som det fungerer i dag. Patientklagesystemet er kompliceret, sagsbehandlingstiden er for lang, og det er svært at gennemskue processen. Derfor er der brug for at gentænke og forenkle modellen til gavn for både patienter og personale, mener læger, sygeplejersker og social- og sundhedsassistenter.

Når en patient klager over sin behandling i sundhedsvæsenet, så handler det ofte om at sikre, at sundhedsvæsenet lærer af forløbet, så andre ikke udsættes for det samme. Det er vigtigt for dem, at vi, der arbejder på sygehuse, i praksis og andre steder i sundhedsvæsenet, lærer af de fejl, som desværre sker.

Men faktum er, at det langtfra altid sker. Både patienter og medarbejdere møder et patientklagesystem, der i for lav grad fordrer en tryg og konstruktiv læringskultur. Systemet er for komplekst, sagerne tager for lang tid, og de er for udmattende for alle parter.

Det betyder, at klagesystemet i mange tilfælde ikke er det relevante svar på den frustration, utryghed eller afmagt, som en patient eller pårørende står med. Samtidig kan frygten for at ende i en klagesag blandt medarbejderne i sidste ende have store omkostninger for vores sundhedsvæsen generelt og for behandlingen af de enkelte patienter.

Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i 2021 var på 14-16 måneder alt efter typen af klage. Det er alt for lang tid, og processen er ofte følelsesmæssigt belastende for både patienter og de involverede sundhedspersoner. Det har store konsekvenser for den psykologiske tryghed blandt de ansatte i sundhedsvæsenet, og det kan føre til, at man udøver ’defensiv medicin’, hvor man foretager medicinsk unødvendige behandlinger og undersøgelser på patienterne.

”Det er bydende nødvendigt, at vi kaster et kritisk blik på hele indretningen af vores patientklagesystem. Når patienter klager, har systemet ofte et ensidigt fokus på at belyse, om der kan placeres et individuelt ansvar hos en enkelt sundhedsperson. Det tærer på medarbejderne, og det står i vejen for, at man i arbejdet tager de rigtige beslutninger – og det har derfor konsekvenser for patientsikkerheden i vores sundhedsvæsen,” siger Lægeforeningens formand Camilla Noelle Rathcke.

Lægeforeningen, Dansk Sygeplejeråd og FOA peger derfor på en række konkrete ændringer klagesystemet, så der kommer fokus på tryghed og læring i processerne. Overordnet skal systemet forenkles, muligheden for dialog mellem patienter og sundhedspersoner skal styrkes, og sagsbehandlingstiderne skal nedbringes markant.

”Klagesager bør i fremtiden i gennemsnit afgøres inden for seks måneder, så hverken patienter eller sundhedspersoner skal trækkes igennem urimeligt lange sagsbehandlingstider. Det er også et unødvendigt pres på medarbejderne, og det er ødelæggende for deres psykologiske tryghed i arbejdet,” siger Grete Christensen, formand for Dansk Sygeplejeråd.

Lægeforeningen, FOA og Dansk Sygeplejeråd foreslår også, at alle klagesager fremover bør starte som såkaldte forløbsklager. Fra patientens perspektiv betyder en forløbsklage, at man belyser det samlede forløb, patienten har været igennem, og den modtagne behandling samlet set og med udgangspunkt i behandlingsstedets overordnede rolle og ansvar. Hvis borgeren får ret i sin klage, kan der herefter eventuelt startes en klage mod konkrete sundhedspersoner.

Baggrunden er, at årsagen til mange fejl skal findes i selve indretningen af organisationen og tilrettelæggelsen af arbejdet.

I det nuværende klagesystem bliver fejl i udpræget grad undersøgt som om, at det er den enkeltes skyld – selvom fejl ofte ikke kan tilskrives den enkelte sundhedsperson, men er et sammenfald af faktorer, der er til stede i behandlingssituationen.

I dag bliver 4 ud af 5 af de klagesager, der er rettet mod en enkelt sundhedsperson – disciplinærnævnssager - afsluttet uden at de medfører kritik af den enkelte. Det betyder, at den klagende patients oplevelse ikke imødekommes, og at både patient og en sundhedsperson uden grund er blevet trukket igennem et mentalt opslidende forløb.

”Klagesystemet bør i stedet give bedre forudsætninger for, at behandlingsstedet kan følge op på uhensigtsmæssige instrukser og arbejdsgange - og lære af det. Alle klager bør derfor som udgangspunkt starte som klager over et samlet forløb,” siger Torben Klitmøller Hollmann, sektorformand i FOA.

Det vil forenkle klagesystemet at patienterne har én indgang til klagesystemet, og forløbsklager har større potentiale for at skabe og udbrede læring.

Endelig vil de tre fagforbund øge dialogen om de fejl, der sker. Som systemet er i dag, har patienterne kun ret til en dialogsamtale om deres oplevelse med behandlingen, hvis de indgiver en formel klage. Men retten til en dialogsamtale bør en patient have, uanset om der i sidste ende indgives en klage eller ej. På den måde bliver patienterne hørt, behandlingsstederne kan få den nødvendige læring ud af forløbene, og graden af konflikt i klagesager kan holdes nede.

De tre foreninger vil arbejde for, at forslaget til et bedre patientklagesystem bliver en del af en kommende sundhedsreform.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Information om Lægeforeningen

Lægeforeningen
Lægeforeningen
Kristianiagade 12
2100 København Ø

+45 3544 8500https://www.laeger.dk/laegeforeningen

Lægeforeningen er den faglige interesseorganisation for læger i Danmark

Følg pressemeddelelser fra Lægeforeningen

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Lægeforeningen

Johan Reventlow er genvalgt som formand for Lægeforeningen Sjælland7.2.2024 15:36:23 CET | Pressemeddelelse

Den siddende formand for Lægeforeningen Sjælland, Johan Reventlow, er blevet genvalgt. Johan Reventlow er praktiserende læge, og som genvalgt formand ser han frem til det fortsatte politiske arbejde for læger i regionen: "Jeg ser frem til at forsætte det gode politiske arbejde i Lægeforeningen Sjælland. Mit ønske er, at vi fortsat kan bidrage til udviklingen af Sundhedsvæsenet i Region Sjælland. Vi har i regionen store udfordringer, og det er vigtigt at såvel rekruttering til speciallæge og uddannelsesstillingerne styrkes, for at udligne den store ulighed der er i regionen,” siger Johan Reventlow. Johan Reventlow arbejder som praktiserende læge i en delepraksis i Slagelse, og er praksiskonsulent i Slagelse Kommune og på Næstved, Slagelse og Ringsted sygehuse. Han har derfor en bred kontaktflade til sundhedsvæsenet i regionen. ”Lægeforeningen Sjælland holder to årlige dialogmøder med regionsrådets medlemmer, hvor vi drøfter aktuelle sundhedspolitiske temaer, er vigtige for at skabe en f

Mark Krasnik er genvalgt som formand for Lægeforeningen Hovedstaden16.1.2024 08:02:00 CET | Pressemeddelelse

Overlæge Mark Krasnik, der har været formand for Lægeforeningen Hovedstaden siden 2023, er netop blevet genvalgt. Mark Krasnik arbejder til dagligt på Rigshospitalet, og sideløbende med sit lægefaglige virke har han været fagpolitisk aktiv i mange år. ”Jeg ser frem til mit videre politiske arbejde, hvor jeg blandt andet vil have fokus på det sammenhængende sundhedsvæsen, samt digitaliseringens rolle som værktøj til at forbedre samarbejdet mellem aktørerne. I Lægeforeningen Hovedstaden kommer vi også til at følge arbejdet med en ny lokal psykiatriplan tæt, så vi kan sikre, at de lægefaglige stemmer bliver hørt,” siger Mark Krasnik. Mark er 72 år og bor på Østerbro med sin hustru Marianne.

Lægeforeningen: Nye anbefalinger til patientklagesystemet er en stor sejr11.1.2024 09:02:29 CET | Pressemeddelelse

I en række nye anbefalinger til, hvordan patientklagesystemet skal indrettes fremover, lægges der op til et system, som fremmer læring i sundhedsvæsenet i højere grad end det nuværende klagesystem. Det betyder, at der i langt større udstrækning vil være fokus på at sikre læring af fejl i sundhedsvæsenet som helhed samt på det samlede forløb, patienterne har haft, fremfor fokus på fejl hos enkeltpersoner.

Gitte Anna Madsen er genvalgt som formand for Lægeforeningen Midtjylland19.12.2023 13:40:56 CET | Pressemeddelelse

Gitte Anna Madsen, der har været formand for Lægeforeningen Midtjylland siden 2019, er netop blevet genvalgt som formand. Gitte Anna Madsen er speciallæge i lungemedicin, hun er ledende overlæge på Regionshospitalet Horsens, og hun har tidligere været fællestillidsrepræsentant for Yngre Læger på AUH. Sideløbende med sine ledelsesopgaver i lungemedicin har hun stadig en stor del klinisk arbejde, så hun ser fortsat mange lungepatienter i det daglige. Lægedækning, lighed i sundhed og værdige forhold i psykiatrien er fortsat mærkesager for Gitte Anna Madsen. Som formand for Lægeforeningen Midtjylland er hun en stærk og faglig lægestemme i den regionale sundhedspolitik, hvor hun senest har markeret sig skarpt i forhold til Region Midtjyllands kapacitetsudfordringer og spareplaner. Gitte Anna Madsen bor i Aarhus med sin kæreste, er 46 år gammel og har tre børn. I fritiden bader hun i havet året rundt, hygger med børnene og drikker gerne rigtig god kaffe.

Josephine Duevang Rathenborg er genvalgt som formand for Lægeforeningen Syddanmark19.12.2023 13:31:16 CET | Pressemeddelelse

Josephine Duevang Rathenborg, der har været formand for Lægeforeningen Syddanmark siden 2019, er netop blevet genvalgt som formand. Hun er til dagligt hoveduddannelselæge i urologi på OUH, og hun har været i repræsentantskabet for Yngre Læger i Region Syddanmark siden 2015. Som formand for Lægeforeningen Syddanmark arbejder hun blandt meget andet for at skabe et godt lægekollegialt fællesskab med en vision om at repræsentere en samlet lægestand i regionen, og hun har i sit virke været en markant stemme i regionens sundhedspolitiske debat. Josephine Duevang Rathenborg er 39 år, bor i Odense, er gift og har to børn - en dreng på 12 år og en pige på 8 år.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye