Sweco

Lad os redefinere byrummet – og prioritere mennesker først

Del
Mere end 70% af indbyggerne i europæiske byer er udsat for luftforurening ifølge Det Europæiske Miljøagentur, og Verdenssundhedsorganisationen WHO vurderer, at 1 million dødsfald i Europa hvert år er relateret til fysisk inaktivitet. Nøglen til en sundere, mere produktiv, grønnere og mindre forurenet by kan være en ny måde at planlægge og designe på, der tager afsæt i ideen om en fælles hastighed i byens gader.
Udformningen af Israels Plads i København er et eksempel på, hvordan et byrum er blevet redefineret for at tjene flere formål og aktiviteter - ved at prioritere mennesker først. Foto: Sweco.
Udformningen af Israels Plads i København er et eksempel på, hvordan et byrum er blevet redefineret for at tjene flere formål og aktiviteter - ved at prioritere mennesker først. Foto: Sweco.

Da corona-pandemien ramte verden i foråret 2020 ændrede den med ét vores hverdag. Den satte en stopper for rejser, tvang os til at arbejde hjemmefra, begrænsede vores afstand fra hjemmet og fik os til at udforske nærmiljøet tæt på vores bopæl. Pandemien har uden tvivl givet nye perspektiver og afsløret ulemperne ved den måde, vi har organiseret vores gader og offentlige pladser på.

Når vi kobler de nye erkendelser med forventningen om, at omkring 70% af verdens befolkning – svimlende 7 mia. mennesker – i 2050 vil bo i byer med en luftforurening, der går ud over sundheden og vores økosystemer, indser vi, at store dele af verdens befolkning ikke kommer til leve i et sundt miljø i fremtiden. Ikke, hvis vi ikke ændrer måden vi organiserer vores byer og indretter færdslen i dem på.  

I en ny rapport udforsker Sweco koncepter om nærhed, tæthed og fælles hastighed som mulige veje at gå, når vi skal transformere vores gader fra at være skadelige for krop og helbred til at være det modsatte – understøttende for vores helbred, liv og trivsel.

”En central strategi for byer og gader, der understøtter vores helbred, indebærer, at vi behandler byens forskellige transportformer fra fodgængere til bilister mere ligeværdigt – en planlægnings- og designstrategi, som vi kalder fælles hastighed,” siger David Lindelöw, der er transportplanlægger hos Sweco i Göteborg og én af rapportens forfattere.

”15 minutters-byen”

Rapporten anbefaler at fokusere på nærhed til byens faciliteter og services og koble det med et mobilitetskoncept, der understøtter en variation af transportformer, som gør det muligt at nå en destination i byen med samme tidsforbrug.

Et eksempel er konceptet om ”15 minutters-byens”, der tager afsæt i ideen om, at borgere skal kunne tage i skole, komme til fritidsaktiviteter, arbejde og handle inden for gå- eller cykelafstand fra deres hjem.

Ny rapport til design af fremtidens sikre urbane miljøer

“Which way now? Healthy options for our streets and cities – Sharing speed, street space and liveable futures” er den første i en serie af Urban Insight rapporter i år fra Sweco under temaet Urban Health and Well-Being. I rapporten fremhæver eksperter specifikke ideer, løsninger og videnskabelige resultater, som vi skal bruge for at kunne planlægge og designe fremtidens sikre og modstandsdygtige urbane miljøer.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Udformningen af Israels Plads i København er et eksempel på, hvordan et byrum er blevet redefineret for at tjene flere formål og aktiviteter - ved at prioritere mennesker først. Foto: Sweco.
Udformningen af Israels Plads i København er et eksempel på, hvordan et byrum er blevet redefineret for at tjene flere formål og aktiviteter - ved at prioritere mennesker først. Foto: Sweco.
Download
Udviklingen af den nye bydel Helheden i Aarhus tager udgangspunkt i de eksisterende destinationer og forbindelser, der findes i og nær Gellerup. Området vil understøtte et naturligt flow af mennesker, der trækker liv ind gennem den nye bydel. Visualisering: Sweco.
Udviklingen af den nye bydel Helheden i Aarhus tager udgangspunkt i de eksisterende destinationer og forbindelser, der findes i og nær Gellerup. Området vil understøtte et naturligt flow af mennesker, der trækker liv ind gennem den nye bydel. Visualisering: Sweco.
Download
Thomas B. Thrigesgade i Odense. Odenses ’sår’ af en firesporet vej er endelig blevet helet gennem et ti år langt og omfattende projekt, som Swecos arkitekter og ingeniører har arbejdet på i alle årene. Nu er vejen lukket og bydele forbundet arkitektonisk og på en måde, der favoriserer cyklister og gående og skaber spændende, nye byrum. Bilerne er henvist til den 600 meter lange parkeringskælder med 1000 p-pladser. Foto: Niels Nygaard.
Thomas B. Thrigesgade i Odense. Odenses ’sår’ af en firesporet vej er endelig blevet helet gennem et ti år langt og omfattende projekt, som Swecos arkitekter og ingeniører har arbejdet på i alle årene. Nu er vejen lukket og bydele forbundet arkitektonisk og på en måde, der favoriserer cyklister og gående og skaber spændende, nye byrum. Bilerne er henvist til den 600 meter lange parkeringskælder med 1000 p-pladser. Foto: Niels Nygaard.
Download

Links

Information om Sweco

Sweco
Sweco
Ørestads Boulevard 41
2300 København S

+45 72 20 72 07https://www.sweco.dk/

Sweco planlægger og designer fremtidens bæredygtige byer og samfund. Med vores kunder og den samlede viden hos vores 17.500 arkitekter, ingeniører og andre specialister, skaber vi sammen løsninger, der adresserer urbanisering og digitalisering og gør vores samfund mere bæredygtige. Sweco er Europas førende arkitekt- og ingeniørrådgiver med en omsætning på ca. SEK 21 billion (EUR 2 billion / DKK 14,8 mia.). Virksomheden er noteret på Nasdaq Stockholm.

Følg pressemeddelelser fra Sweco

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sweco

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye