Krønike over de gode, gamle dage

Forfatter og historiefortæller Hans Gregersen er aktuel med bogen Før verden gik af lave – kultur, politik og mennesker omkring 1900, hvor han stiller skarpt på de vigtigste begivenheder og personer, der prægede årene fra 1900–1912. Den tid, som ofte betegnes som ”de gode, gamle dage”.

Bogens forside

Tiden før Første Verdenskrig er præget af fred i Europa, optimisme og tro på fremtiden. Det kan være svært at forestille sig i dag, hvor landegrænser i stigende grad beskyttes, og klimakrisen er svær at komme udenom. Men Hans Gregersen kan fortælle krøniken om en tid med epokegørende teknologiske landvindinger, banebrydende nye bevægelser inden for kunsten og ekspeditioner til endnu uudforskede landområder.
I Før verden gik af lave zoomer Hans Gregersen ind på tiden og dens mennesker. Danske sportsfolk som bryderen Magnus Bech-Olsen og cykelrytteren Thorvald Ellegaard samler nationen i begejstring over deres bedrifter.
Adolf Hitler er på det tidspunkt blot en subsistensløs, ung mand, der hutler sig igennem tilværelsen i Wien. Brødrene Wright i USA og danske Ellehammer får luft under vingerne og sætter for alvor gang i flyvningens udvikling.
I Danmark indtræffer et politisk systemskifte, og landets tidligere justitsminister, P.A. Alberti, sendes i fængsel for millionbedrageri.
Krøniken slutter med Titanic, hvis dramatiske forlis kan ses som den symbolske afslutning på 'de gode, gamle dage'. Blot to år senere bryder den gamle verdensorden sammen med udbruddet af Første Verdenskrig.

Hans Gregersen er uddannet lærer og har ved siden af arbejdet som lærer opbygget et større forfatterskab på mere end 70 titler, der alle har relation til hans viden om og interesse for historie og kulturhistorie. Før verden gik af lave er skrevet til alle, der gerne vil blive klogere på vores historie. Og måske endda tage ved lære af den, så fortidens optimisme genfindes.
Bogen om årene 1900-1912 passer i stil og udtryk til Hans Gregersens to bøger om mellemkrigstiden, Verden er ny om 1920'erne og Verden i opbrud om 1930'erne, der ligeledes er udkommet på Turbine i henholdsvis 2019 og 2020.

Titel: Før verden gik af lave – kultur, politik og mennesker omkring 1900
Forfatter: Hans Gregersen
Udkommer d. 23. marts 2022

Bogens forside

Finsk Twin Peaks-stemning i Monika Fagerholms roman om mord i en lille by16.5.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I Monika Fagerholms roman Lola omvendt, der oprindeligt udkom i Sverige og Finland i 2012, behandles flere af de mest fagerholmske emner: en mindre by, en voldsom forbrydelse, en fortielse blandt indbyggerne, som finder selv den voldsomste hændelse ubelejlig og forstyrrende for deres stille hverdag. "Lola omvendt" handler således om en af menneskets mørkeste sider, ligesom Nordisk Råds litteraturprisvinderen "Hvem slog bambi ihjel?" gjorde det, vores evne til at leve med selv de mest horrible forbrydelser, så længe vi selv får lov at være i fred.