Kristoffer Ringsing er Officiel Danmarksmester i Østersgastronomi

For anden gang blev Danmarksmesterskaberne i Østersgastronomi afviklet på Mors, hvor otte kreative kokketeams forkælede smags- og synsanser. Efter dagens intense og tætte konkurrence var jublen stor, da Kristoffer Ringsing fra B-spis i Næstved sammen med sit kokketeam kunne kalde sig Danmarks bedste. Det var anden gang i træk, Kristoffer Ringsing vandt mesterskabet.
Kristoffer RIngsing vandt Danmarksmesterskaberne i Østersgastronomi for anden gang i træk. Foto : Jesper Rais.

Det var 11. gang, at smagsentusiaster fra hele landet mødes i Nykøbing Mors for at fejre skaldyrene, når sæsonen for østers og muslingefiskeriet åbner.

Vinderretten var en smuk ret bestående af Østers og muslingesuppe, pocheret østers, søsalat, syltet Gracilaria tang, sprød blæretang, umodne æbler, tangkartofler pocheret i muslingefond, glaskål med østerscreme og fransk syrer.

Mesterskabet i Østersgastronomi var det fjerde Danmarksmesterskab, som blev afviklet i løbet af weekenden i forbindelse med Østers- og Muslingepremieren i Skaldyrshovedstaden Nykøbing Mors.

I gårsdagens DM-konkurrence i Champagnesabling vandt Søren Bordye fra Restaurant Klassisk 65 i Aarhus. Samme dag blev også fundet Danmarksmesteren i Østersåbning for seniorer, som gik til Jesper Knudsen, køkkenchef ved Siemens/Compass Group mens Meklas Majlund fra Værftet i Struer vandt hos juniorerne.

De mange konkurrencer betød, at stemningen hele weekenden var høj og skabte en medrivende atmosfære i festteltet blandt de mere end 1800 besøgende, som lagde vejen forbi. De mange besøgende blev blandt andet forkælet med tastings, som var tilberedt af konkurrencekokkene. Om lørdagen var det gourmetkokke fra limfjordsområdet, som fortolkede skaldyrene fra fjordens skattekammer.

- Det er en stor fornøjelse igen at kunne samles og nyde vores lokale specialiteter. Jeg er meget stolt af, at vi igen lykkedes med at placere Mors på det kulinariske landkort, med et særdeles velbesøgt og gennemført arrangement. Vi er med til at løfte barren for smagsoplevelser samtidig med, at vi formår at inspirere smagsentusiaster, fortæller Hans Ejner Bertelsen, borgmester i Morsø Kommune.

Næste års Østers- og Muslingepremiere afholdes igen i oktober i Nykøbing Mors.

For yderligere information, kontakt venligst:

Anders Heegaard, Præsident for Kokkeforeningen Danmark- tlf. 2175 0519 - ahe@ucholstebro.dk
Hans Ejner Bertelsen, borgmester Morsø Kommune - tlf.: 2479 2285 – heb@morsoe.dk