Krifa-formand om minkavlere: De skal ikke kun have økonomisk hjælp

De danske minkavlere må sige farvel til deres erhverv, som er mere end bare et arbejde. Derfor mener Krifas formand, at hjælpen ikke kun skal være økonomisk

De seneste dage har medierne flydt over med billeder af døde mink og fortvivlede minkejere. Statsminister Mette Frederiksen beordrede på et pressemøde alle danske minkejere til at slå samtlige af deres dyr ihjel, fordi der var fundet en mutation af covid-19 i flere mink. Historierne vækker stærke følelser og deler vandene.

- Det er klart, at skandaledelen om manglende lovhjemmel vækker opsigt og harme hos mange. Det gør det også hos mig. Desværre har jeg før påpeget regeringens magtfuldkommenhed og disrespekt for demokratiet og nu retsstaten, siger Søren Fibiger Olesen, der er formand i Krifa.

Formanden opfordrer til, at vi ikke glemmer minkavlerne i den vigtige diskussion om lovhjemmel. Ifølge Søren Fibiger Olesen skal fokus ikke ligge på økonomi alene, når minkavlerne skal hjælpes videre.

- Selvfølgelig skal de kompenseres og have hjælp til at få økonomien til at løbe rundt det næste stykke tid. Men det er som om, mange glemmer, hvor stort et chok alle de mennesker har fået. Tæppet er revet væk, og deres fremtid synes usikker og uoverskuelig, siger Krifa-formanden.

Plads til sorg
I BT kunne man 6. november læse historien om en minkavler, der sendte selvmords-sms’er til sine søskende. Han kunne ikke bære tanken om at skulle opgive sit livsværk.

- Heldigvis nåede han ikke at gøre alvor af sine tanker, men historien viser alvoren for de her minkavlere. De skal ikke bare have en pose penge, siger Søren Fibiger Olesen og tilføjer, at uanset om man er for eller imod minkavl og Mette Frederiksens håndtering af sagen, så må man have sympati for minkavlernes situation.

- Arbejdet er en kæmpe del af vores identitet og der, vi bruger over halvdelen af vores vågne timer. Der skal være plads til at sørge over tabet af et livsværk, men lige så vigtigt skal der være hjælp til at finde en ny vej i livet, fortsætter formanden.

Fokus på trivsel
Trivsel og brancheskifte fylder meget, når Krifa hjælper medlemmer, og Krifa-formanden mener, at Regeringen bør tilbyde noget særligt til minkavlerne og deres medarbejdere, som både skal bearbejde chok og tab, men også finde en ny vej i livet:

- Der skal fokus på, at både minkavlerne og deres medarbejdere skal videre i job, der ikke bare giver dem smør på brødet, men som giver dem god arbejdslyst. En pose penge er ikke nok, hvis vi skal sikre, at de kommer i nyt arbejde og undgår at bryde sammen på et senere tidspunkt.

Krifa er en tværfaglig organisation for danske lønmodtagere og har mere end 190.000 medlemmer. Krifa arbejder hver dag for at fremme arbejdslysten blandt medlemmer, medarbejdere og i samfundet generelt – og det er integreret i alt, hvad organisationen gør. Krifa arbejder mod at blive en moderne arbejdslivsbevægelse ved at se det enkelte medlem og udfordre den klassiske opfattelse af en fagforening og a-kasse.

Hjemmearbejde: Hvornår er det en arbejdsskade25.3.2021 08:22:07 CET | Pressemeddelelse

Hjemmearbejde er (stadig) dagligdag for flere hundredetusinde danskere på grund af Coronapandemien. For mange flyder privatliv og arbejde sammen, når man det ene øjeblik hjælper børnene med hjemmeskoling, og det andet øjeblik har en vigtig kunde i røret. Så hvornår er det egentlig en arbejdsskade, hvis man kommer til skade i forbindelse med hjemmearbejde? Krifas jurist Magnus Nørgaard Sørensen kommer med fem skarpe om arbejdsskader på hjemmearbejdspladsen. Er det en arbejdsskade, hvis man falder til et møde ude i det fri og kommer til skade? Ja, det kan det være. Det er normalvis en arbejdsskade, hvis det sker på grund af arbejdets forhold, eller mens man udfører sit arbejde. Inviterer chefen fx til et gående Teams-møde over telefonen, er det pga. arbejdet, man er ude at gå. Man udfører dermed sit arbejde. Det er derudover en medvirkende faktor, at man skal kigge på telefonen, imens man går, og dermed kan være uopmærksom. Det er arbejdets forhold. Så i princippet vil det være en arbejd

3 skarpe fra advokaten: Kan du blive fyret, hvis du nægter vaccination5.2.2021 10:02:24 CET | Pressemeddelelse

Coronavaccinen er i fuld gang med at blive rullet ud, og regeringen og erhvervslivet har planer om et digitalt coronapas, som kan give mulighed for restaurantbesøg og forretningsrejser. Men hvad betyder det egentlig for dig som lønmodtager? Advokatfuldmægtig i Krifa Charlotte Krogh kommer med tre skarpe om Coronavaccinen. Kan min arbejdsgiver tvinge mig til at blive vaccineret? - Det korte svar er nej. Din arbejdsgiver kan ikke kræve, at du bliver vaccineret – hverken ud fra ledelsesretten eller på grundlag af arbejdsmiljøloven. Din arbejdsgiver skal sikre et sundt og sikkert arbejdsmiljø ifølge arbejdsmiljøloven – og det indebærer fx en pligt til at sikre dig og dine kolleger mod Coronavirus – men som det ser ud lige nu, er midler som hjemmearbejde, afstand, mundbind og god hygiejne tilstrækkeligt. I forbindelse med den nye epidemilov blev det af Folketinget også besluttet, at staten ikke vil tvinge danskerne til at blive vaccineret. Du har dit frie valg og bestemmer selv, om du vil v