Kontormøbler.dk

Kontormøbel-iværksætter overhaler konkurrenter og firdobler omsætning

Torben Møller opsagde i 2008 sit fuldtidsjob i møbelbranchen og satte alt på et bræt som iværksætter. Nu er omsætningen firdoblet og forventes at ramme 50 millioner i 2020. Næste mål er en fordobling af salget til udlandet.
Torben Møller sagde i 2008 sit fuldtidsjob op for at gå fuldtid med webshoppen Kontormøbler.dk. Trods finanskrise og en branche i knæ har Kontormøbler.dk vækstet kraftigt. Foto: PR

Hvad der startede som en enkeltmandsvirksomhed med kontormøbelbrochurer og salgsmapper under armen, har i dag overhalet konkurrenterne indenom. Torben Møller overtog i 2008 domænet Kontormøbler.dk med visionen om at lave en af landets første webshops med kontormøbler. Og trods finanskrise og en branche i knæ har han siden da formået at holde skruen i vandet.

– Det er en hård branche, for udgifter til kvalitetskontormøbler er et af de steder, hvor virksomheder skærer ned under kriser. Derfor blev branchen halveret under finanskrisen. Jeg formåede at holde et overskud som en af de få, men det holdt hårdt, for vi tjente ikke nok på varerne i forhold til de kundebesøg og den tid, vi brugte op til et køb, fortæller Torben Møller.

I 2011 begyndte udviklingen at vende. Kontormøbler.dk har netop aflagt regnskab, der viser en fremgang på 450 procent siden 2011, og ifølge en brancheanalyse fra eStatistik.dk er det markant bedre end resten af branchen, der samlet set ligger på 49 procents fremgang siden 2011.

Fra one man band til 12-mandsorkester

Ifølge Torben Møller er det hans stærke fokus på online handel, der har fået ham sikkert gennem finanskrisen.

– Da jeg overtog sitet, var det blot et visitkort, ikke en fungerende webshop. Branchen sagde, at webshops aldrig ville kunne fungere med kontormøbler, fordi ordrerne er så store, og et reolmøbel kan laves i ikke mindre end ti millioner varianter. Men jeg var sikker på, at det var vejen at gå, også selvom finanskrisen lurede. Så i 2008 sagde jeg mit fuldtidsjob op for at fokusere på udviklingen af en strategi for salg af kontormøbler online. Det var et sats, men det viste sig at være det rigtige, siger Torben Møller.

­

Siden 2011 har Torben Møller ansat 12 fuldtidsmedarbejdere, heraf fem der udelukkende arbejder med optimering af webshoppen. Ifølge brancheanalysen fra eStatistik.dk er det en medarbejdervækst på 300 procent mod branchens gennemsnit på 37 procent.

– Vi er gået fra et one man band, hvor jeg stod med stortrommen på ryggen, til et 12-mandsorkester. Jeg tror, at vi har knækket koden til, hvordan folk vil købe kontormøbler, fordi vi har det her stærke fokus på online handel, samtidigt med at vi har fysiske showrooms, hvor kunderne kan se produkterne. Trods det store online fokus er de fysiske butikker stadig vigtige for mange, og det tror jeg, flere onlinebaserede virksomheder glemmer, siger Torben Møller.

Fokus på udlandet

Ud over showrooms i Aarhus og København har Kontormøbler.dk netop åbnet to nye butikker i Herning og Aalborg, og planen er at åbne flere. I 2020 er målsætningen en omsætning på 50 millioner kroner.

­– Mit mål er ikke det samme i dag, som da jeg startede op. Dengang var det drømmen om at være herre i eget hus, i dag er det udviklingen, der er drivkraften. Vi skal hele tiden være foran konkurrenterne, også teknologisk på webshoppen, og vi skal møde kunderne der, hvor de er, både online og i den virkelige verden.

I 2020 er fokus desuden på udlandet. På nuværende tidspunkt eksporterer Kontormøbler.dk mellem fem og syv procent årligt – særligt til Norge, Sverige og Tyskland - men det tal skal gerne fordobles i 2020, oplyser Torben Møller.

Torben Møller
Direktør, Kontormøbler.dk
torben@kontormoebler.dk

Billeder