
Ny ordning løser udbredt problem med hjemmearbejdspladser

Mens begrebet samfundssind blev årets ord ved Dansk Sprognævns årlige kåring, løber ordet hjemmearbejdsskade formentlig med prisen i landets HR-afdelinger. Dårlig ergonomi på hjemmearbejdspladserne har ført til et øget behov for fysioterapeuter og har indtil nu stillet virksomheder og medarbejdere i et dilemma.
– Tusindvis af kontorarbejdere i danske virksomheder har været tvunget til at arbejde hjemme samtidig med, at deres arbejdsgivere er forpligtet til at overholde samme arbejdsmiljølov, som gælder på kontoret. Hvem skal betale den regning? Hvordan skal virksomheden administrere så mange kontormøbler på private adresser over hele landet? Det er det, vi har fundet en løsning på nu, siger Torben Møller, der er direktør hos KontorMøbler.dk.
Ordningen betyder, at en virksomhed kan købe kontormøbler og stille dem til rådighed for de ansatte, hvis den opfylder en række lovmæssige krav. Med ordningen får medarbejderen en fuld skattebesparelse, mens virksomheden får alle sine udgifter til møbler tilbage, da de bliver trukket fra medarbejderens bruttoløn hver måned. Derudover er kontormøbler til hjemmearbejdspladser ikke skattepligtige, hvilket giver en yderligere besparelse for medarbejderen.
Ordning giver nødvendig fleksibilitet
En af de virksomheder, der har gjort brug af den nye løsning, er PostNord, hvor flere hundrede medarbejdere har mulighed for at bestille møbler og tilbehør via aftalen med KontorMøbler.dk.
– Det har været en stor udfordring at få skabt hjemmearbejdspladser, der sikrer ergonomisk gode arbejdsforhold og samtidig giver medarbejderne mulighed for at indrette sig ud fra bopælens muligheder og udtryk. Ved at tilbyde et pænt udvalg af møbler og tilbehør via bruttolønsordningen og give medarbejderen et mindre økonomisk tilskud, har vi givet den enkelte en frihed i indretningen af hjemmekontoret, siger Hans Erik Lindkvist, der er HR-chef hos PostNord.
Muligheden for at give medarbejderne friheden til selv at vælge møbler har også været afgørende for den faglige organisation Krifa, hvor lidt over 300 medarbejdere indtil nu har benyttet sig af den nye ordning.
– Vi forsøger hele tiden at lette hjemmearbejdet for vores medarbejdere. Det har vi blandt andet gjort ved at stille IT-udstyr og kontorstole til rådighed. Men alle medarbejdere og hjemmearbejdspladser er forskellige. Derfor er det nødvendigt med den fleksibilitet, som man får med denne ordning, der giver medarbejderne mulighed for at lave en langsigtet løsning med kontormøbler, der passer til dem og deres hjemmekontorer, siger Henrik G. Pedersen, der er HR-konsulent hos Krifa.
Forventer levering til 20.000 hjemmearbejdspladser.
Torben Møller har udarbejdet vejledningen til ordningen sammen med flere revisions- og skatteeksperter. Han undrer sig over, at der ikke er flere, der har undersøgt muligheden nærmere.
– Vi var overraskede over, at hverken velrenommerede revisionsselskaber eller andre i møbelbranchen kendte til denne mulighed i skatteloven. Det kan skyldes, at salg af hjemmekontorer til private tidligere har været meget begrænset. Det er til gengæld eksploderet under coronakrisen, siger Torben Møller.
I oktober firedoblede KontorMøbler.dk salget af kontormøbler sammenlignet med samme måned sidste år, mens Torben Møller forventer at levere kontormøbler til 20.000 hjemmearbejdspladser i 2021.
Nøgleord
Kontakter
Torben Møller
Direktør, KontorMøbler.dk
(+45) 30 33 10 66
torben@kontormoebler.dk
Billeder



Links
Information om Kontormøbler.dk
Kontormøbler.dk er Danmarks største webshop med kontormøbler. Filosofien bag virksomheden er, at det skal være enkelt at skræddersy sine kontormøbler. Ud over webshoppen findes fire butikker i henholdsvis Aarhus, Aalborg, København og Herning. www.kontormoebler.dk
Følg pressemeddelelser fra Kontormøbler.dk
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Kontormøbler.dk
Eksperter i kontormøbler: Manglende viden giver hjemmearbejdsskader26.7.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Selvom de offentligt ansatte er tilbage på kontoret den 1. august, ønsker mange fremover at have flere hjemmearbejdsdage. Men manglende viden om god ergonomi derhjemme kan blive et problem for folkesundheden.
Møbelvirksomheds guldæg fordobler omsætningen9.3.2021 13:05:33 CET | Pressemeddelelse
Med en ny ordning giver KontorMøbler.dk virksomheder mulighed for at sikre hjemsendte medarbejdere ergonomiske kontormøbler samtidig med, at udgifterne holdes i bund. Direktør forventer levering til 20.000 hjemmekontorer i år.
E-sport er en ergonomisk katastrofe for børn og unge3.6.2020 06:08:00 CEST | Pressemeddelelse
At stillesiddende arbejde er skadeligt, er ingen nyhed. Gennem nye rollemodeller inden for e-sport er de ergonomiske skader rykket generationer ned. Børnenes egne ønsker skal tilsidesættes, mener ekspert.
Danske virksomheder skal omstille sig: Køb dansk under corona-krisen3.5.2020 06:34:00 CEST | Pressemeddelelse
Mange virksomheder lider økonomisk for tiden, hvor fald i forbrug presser omsætningen og truer medarbejdere med arbejdsløshed. Ved at støtte dansk produktion skal økonomien fremtidssikres.
Kontormøbel-iværksætter overhaler konkurrenter og firdobler omsætning13.8.2019 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Torben Møller opsagde i 2008 sit fuldtidsjob i møbelbranchen og satte alt på et bræt som iværksætter. Nu er omsætningen firdoblet og forventes at ramme 50 millioner i 2020. Næste mål er en fordobling af salget til udlandet.