Kongelig sommerballet fra Bjerringbro til Ærø

Den Kongelige Ballet kommer på turné og danser nogle af ballettens største klassikere ved 12 store udendørsarrangementer i sommerlandet.
Solist Astrid Elbo foto: Klaus Vedfelt

Det er hyggeligt, traditionsrigt og romantisk. Det er kultur og kunst på højeste niveau. Og så er det helt gratis.

”Der bliver noget for enhver,” fortæller balletmester Nikolaj Hübbe, ”fra klassisk ballet og publikumsfavoritter til et helt ny-koreograferet værk. Jeg glæder mig bare til at møde publikum og vise dem den kunst og danseglæde, Den Kongelige Ballet er så kendt for.”

Kongelig sommerballet har eksisteret siden 2006 og trækker hvert år tusindvis af danskere ud i sommervejret for at se Den Kongelige Ballet danse under åben himmel. Det er altid noget af et tilløbsstykke, hvor både garvede ballettomaner og nye balletelskere mødes til en gratis forestilling i det fri.

I år står programmet på otte små balletter: "Den døende svane", "Sort svane pas de deux" og "Italiensk dans" fra klassikeren Svanesøen, "Chattanooga Choo Choo", "Zing went the strings", "Everytime You Say Goodbye" og "It don't Mean a Thing" fra forestillingen Gotta Dance!, "Pas de six" fra Napoli og så det helt nye værk "Den lille nattergal" af Eliabe D’Abadia, samt finalenummeret "Tarantellen", også fra Napoli.

Programmet danses af 14 kongelige balletdansere: Solodanser Stephanie Chen Gundorph, solodanser Jonathan Chmelensky, solodanser Emma Riis-Kofoed, solodanser Ryan Tomash, solist Mayo Arii, solist Astrid Elbo, solist Guilherme de Menezes, solist Eukene Sagues, solist Silvia Selvini, solist Tara Schaufuss, korpsdanser Vitor de Menezes, korpsdanser Meirambek Nazargozhayev, korpsdanser Mathieu Rouaux og korpsdanser Samuel Zaldivar.

Kongelig sommerballet besøger i 2023:

Mandag 5. juni kl. 19.00     SlotssøBadet, Kolding
Tirsdag 6. juni kl. 19.00      Byparken, Skanderborg
Onsdag 7. juni kl. 19.00     Åpromenaden, Bjerringbro
Fredag 9. juni kl. 19.00      Amfiscenen Værket, Randers
Lørdag 10. juni kl. 16.00    Anlægget, Billund
Søndag 11. juni kl. 19.00   Øregaardsparken, Hellerup
Mandag 12. juni kl. 19.00   Byparken, Korsør
Tirsdag 13. juni kl. 19.00    Fredensborg Slotshave ved Mindestenen, Fredensborg
Torsdag 15. juni kl. 19.00   Skjoldnæs Fyr, Ærø
Fredag 16. juni kl. 19.00    Slotshaven v/Slottet og Løgumkloster Kirke
Lørdag 17. juni kl. 19.00    Karen Blixen Museum, Rungstedlund
Søndag 18. juni kl. 16.00   Ofelia Plads, København

Særlig tak til vores samarbejdspartnere:

Kolding Kommune, SlotssøBadet, Kulturhuset Skanderborg, Viborg Kommune, Bjerringbro Byforum, Randers Event, Værket, Randers Teaterforening, Ole Kirks Fond, Billund Kommune, Billund IF Kultur, Lego House, Rema 1000, Billund Bageri, Gentofte Kommune, Korsør Erhvervsforening, Korsør By Kontor, Kulturhuset i Korsør, Korsør Turistråd af 1897, Korsør City, Kulturudvalget i Fredensborg Kommune, Ærø Kommune, Ærø Golf Klub, Ærø Turist & Erhverv, Kulturregion Fyn, Tønder Kommune, Løgumkloster Lys, Kulturel Forum, FUV (Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter), TA-Elteknik, Kreditbanken, Super Brugsen, Løgumkloster Sparekasse, Lægehuset, Alle frivillige, Karen Blixen Museum

Vi tager forbehold for ændringer i castet.

I tilfælde af regnvejr håber vi altid på opklaring og aflyser derfor først i sidste øjeblik inden forestillingsstart.

Læs mere her:

Solist Astrid Elbo foto: Klaus Vedfelt