Kommuner må ikke blive en stopklods for flere elbiler
Elementer som intelligent strømforbrug, roadpricing og kommunerne som centrale aktører er gode elementer i Eldrupkommissionen anden delrapport om ladeinfrastruktur. Men netop også kommunernes rolle vækker bekymring hos Ingeniørforeningen, IDA. Her savner vi flere konkrete anvisninger fra kommissionens side.
”Vi er rigtig glade for, at kommunerne spiller en central rolle. Men jeg savner en smule skarphed i, præcis hvordan vi får det rullet ud på kommunalt niveau. Vi har at gøre med 98 forskellige kommuner, alle skal lave udbud og der kan komme nogle tvists omkring kommunegrænser. Her kunne jeg godt tænke mig lidt flere konkrete forslag fra Eldrupkommissionens hånd,” siger Thomas Damkjær Petersen, formand for Ingeniørforeningen, IDA.
For når det er kommunerne, der skal sørge for kloge strategiske placeringer af ladestandere, så det bliver naturligt og let at få opladet sin bil, så havde IDA gerne set, at der ikke er nogle bremseklodser for deres arbejde.
”Det lyder lidt langsommeligt for mig, jeg havde gerne set, der lå et lovkatalog, så kommunerne kan komme i gang med et udbud med det samme. Min største bekymring er, at der ikke ruller nok elbiler ud af carportene. Speederen skal simpelthen trædes i bund nu for, at vi kan nå målet om at få 1 mio. elbiler på de danske veje i 2030,” siger Thomas Damkjær Petersen.
Kommissionen anbefaler desuden, at man går videre med at undersøge muligheden for en trængselsafgift i miljøzonen i København og Frederiksberg. Det skal ske, før der træffes beslutning om eventuelt at indføre afgiften. En trængselsafgift kan potentielt fungere som en trædesten til en national kilometerbaseret vejafgiftsordning, skriver kommissionen.
”Nu peger Eldrupkommissionen så også på muligheden for en trængselsafgift. Det var ellers noget, de ikke havde med i deres første delrapport, men jeg er glad for, de har lyttet til blandt andet vores forslag om at indføre roadpricing. Det har vi i IDA peget på i mange år, at man skal flytte afgifter fra bilkøb til kørsel. Teknologierne er klar, så mangler vi bare den politiske opbakning for at få gang i de mange muligheder, der ligger lige om hjørnet,” siger Thomas Damkjær Petersen.
Nøgleord
Kontakter
Thomas Damkjær Petersen, formand for IDA - tlf. 2108784
Tina Splidsboel, presserådgiver - tlf. 60 666 700
Information om Ingeniørforeningen, IDA
Følg pressemeddelelser fra Ingeniørforeningen, IDA
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Ingeniørforeningen, IDA
Færre ingeniører koster milliarder20.9.2024 06:14:22 CEST | Pressemeddelelse
Universitetsreformen bliver dyr for både erhvervslivet og statskassen, når optaget på de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser bliver reduceret
Sundhedsteknologi bliver afgørende i ny reform18.9.2024 11:18:37 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen afsætter milliarder til at sundhedsteknologi, digitalisering og datadeling. Det er en forudsætning for, at regeringens store sundhedsreform lykkes.
Danmark kan blive mere modstandsdygtigt efter rokade29.8.2024 10:47:15 CEST | Pressemeddelelse
En styrkelse af det digitale område og øget fokus på det hjemlige beredskab er helt nødvendige tiltag
Det rigtige studiejob er en god investering23.8.2024 08:17:45 CEST | Pressemeddelelse
Nyuddannede, som har haft et studierelevant arbejde som tilskud til SU’en, får en højere startløn. Det viser nye tal fra fagforeningen IDA.
Brandkrav til foreningslivet kan godt lempes15.8.2024 11:34:18 CEST | Pressemeddelelse
Lempelse af brandsikkerhedskrav til foreningslivet kan give god mening, men må ikke blive et slaraffenland, siger ekspert
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum