Kommuner må ikke blive en stopklods for flere elbiler
Elementer som intelligent strømforbrug, roadpricing og kommunerne som centrale aktører er gode elementer i Eldrupkommissionen anden delrapport om ladeinfrastruktur. Men netop også kommunernes rolle vækker bekymring hos Ingeniørforeningen, IDA. Her savner vi flere konkrete anvisninger fra kommissionens side.
”Vi er rigtig glade for, at kommunerne spiller en central rolle. Men jeg savner en smule skarphed i, præcis hvordan vi får det rullet ud på kommunalt niveau. Vi har at gøre med 98 forskellige kommuner, alle skal lave udbud og der kan komme nogle tvists omkring kommunegrænser. Her kunne jeg godt tænke mig lidt flere konkrete forslag fra Eldrupkommissionens hånd,” siger Thomas Damkjær Petersen, formand for Ingeniørforeningen, IDA.
For når det er kommunerne, der skal sørge for kloge strategiske placeringer af ladestandere, så det bliver naturligt og let at få opladet sin bil, så havde IDA gerne set, at der ikke er nogle bremseklodser for deres arbejde.
”Det lyder lidt langsommeligt for mig, jeg havde gerne set, der lå et lovkatalog, så kommunerne kan komme i gang med et udbud med det samme. Min største bekymring er, at der ikke ruller nok elbiler ud af carportene. Speederen skal simpelthen trædes i bund nu for, at vi kan nå målet om at få 1 mio. elbiler på de danske veje i 2030,” siger Thomas Damkjær Petersen.
Kommissionen anbefaler desuden, at man går videre med at undersøge muligheden for en trængselsafgift i miljøzonen i København og Frederiksberg. Det skal ske, før der træffes beslutning om eventuelt at indføre afgiften. En trængselsafgift kan potentielt fungere som en trædesten til en national kilometerbaseret vejafgiftsordning, skriver kommissionen.
”Nu peger Eldrupkommissionen så også på muligheden for en trængselsafgift. Det var ellers noget, de ikke havde med i deres første delrapport, men jeg er glad for, de har lyttet til blandt andet vores forslag om at indføre roadpricing. Det har vi i IDA peget på i mange år, at man skal flytte afgifter fra bilkøb til kørsel. Teknologierne er klar, så mangler vi bare den politiske opbakning for at få gang i de mange muligheder, der ligger lige om hjørnet,” siger Thomas Damkjær Petersen.
Nøgleord
Kontakter
Thomas Damkjær Petersen, formand for IDA - tlf. 2108784
Tina Splidsboel, presserådgiver - tlf. 60 666 700
Information om Ingeniørforeningen, IDA
Følg pressemeddelelser fra Ingeniørforeningen, IDA
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Ingeniørforeningen, IDA
Epx kan bygge bro til tekniske videregående studier15.12.2025 14:48:46 CET | Pressemeddelelse
Den kommende erhvervs- og professionsrettede ungdomsuddannelse kan blive et stærkt valg for unge med interesse for teknologi, it og naturvidenskab, hvis de unge sikres mulighed for matematik på højt niveau.
Nye kompetencer kan styrke dansk cybersikkerhed12.12.2025 07:22:00 CET | Pressemeddelelse
Udviklingsprojekt baner vejen for mangfoldighed og flere kompetente medarbejdere indenfor cybersikkerhed.
Hjemmearbejde øger medarbejdertilfredsheden11.12.2025 10:55:21 CET | Pressemeddelelse
Muligheden for at arbejde hjemmefra er grundstenen i et fleksibelt arbejdsliv, viser en ny undersøgelse blandt IDA’s medlemmer. Derfor vækker "return-to-office”-bølgen undren i IDA.
Ingeniørerne fik pæne reallønsstigninger i 20258.12.2025 08:21:06 CET | Pressemeddelelse
Lønudviklingen for IDA’s medlemmer var mere behersket i 2025 sammenlignet med de ekstraordinært høje stigninger i de foregående år.
Hver 6. ingeniør har forladt arbejdsmarkedet modvilligt5.12.2025 08:28:13 CET | Pressemeddelelse
Mange vidensarbejdere indenfor STEM sendes på pension, selvom de hellere var fortsat med at arbejde. Det viser en ny medlemsundersøgelse fra IDA.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
