DI - Dansk Byggeri

Kommuner i Sydjylland gør det lettere for virksomheder at byde på mindre opgaver

Det er blevet mindre bøvlet for virksomhederne i Sydjylland at byde på kommunale håndværkeropgaver. I de fleste syd- og sønderjyske kommuner skal virksomhederne nu først stille en økonomisk garanti, en såkaldt arbejdsgaranti, når de byder på opgaver på en million kroner eller mere.

I Sydjylland stiller ti ud af 12 kommuner først krav om bankgaranti, når opgaven, som kommunen sender i udbud, er på en million kroner eller derover. Dermed kan virksomhederne byde på kommunale opgaver til under en million kroner uden først at skulle i banken. Sidste var der kun fem kommuner i Sydjylland, der havde en grænse på mindst en million kroner, viser en opgørelse fra Dansk Byggeri.

- Jeg glæder mig virkelig over, at så mange kommuner nu har hævet grænsen for, hvornår de kræver arbejdsgaranti. Det er en fordel for virksomhederne, når de ikke skal bruge tid og penge på at kontakte banken for at byde på en opgave til under en million kroner. Det kommer især mindre virksomheder til gode, siger formand for Dansk Byggeri Sydjylland, Michael Mathiesen.

På landsplan går det også den rigtige vej. 72 ud af 98 kommuner stiller nu først krav om, at virksomhederne skal stille med en arbejdsgaranti ved opgaver på mindst en million kroner. Sidste år gjorde det sig gældende for 49 kommuner, mens antallet var 17 i 2015.

I Fanø Kommune skal virksomhederne stille med en bankgaranti, når de byder på opgaver i kommunen på 250.000 kroner eller mere, mens Aabenraa lige nu har en grænse på 500.000 kroner.  Aabenraa er dog i en politisk proces om at hæve grænsen.

- Det er spild af tid og penge for både virksomheder og kommuner, når virksomhederne skal stille økonomisk garanti ved mindre opgaver. Derfor anbefaler vi i Dansk Byggeri, at kommunerne først stiller krav om økonomisk sikkerhed ved opgaver på mindst en million kroner og gerne højere. Derfor glæder jeg mig også over Aabenraas melding om, at kommunen vil hæve grænsen. Så håber jeg bare, at Fanø også følger trop, så vi kan få fuld plade her i Sydjylland, siger Michael Mathiesen, formand for Dansk Byggeri Sydjylland.

Arbejdsgaranti
En arbejdsgaranti er en økonomisk sikkerhed, virksomheden skal stille, når den byder på en opgave. Garantien skal dække fejl og mangler, hvis virksomheden går konkurs eller af andre årsager ikke kan færdiggøre opgaven. Den enkelte kommune afgør selv beløbsgrænsen for arbejdsgarantien. Dansk Byggeri anbefaler en grænse på minimum en million kroner.

Opgørelsen bygger på data fra en spørgeskemaundersøgelse, som er sendt til kommunaldirektørerne. I opgørelsen dækker Sydjylland over kommunerne; Billund, Esbjerg, Fanø, Fredericia, Haderslev, Kolding, Sønderborg, Tønder, Varde, Vejen, Vejle og Aabenraa.

Formand for Dansk Byggeri Sydjylland Michael Mathiesen, mm@mmsvarde.dk, telefon 22 49 65 60
Pressemedarbejder Sarah Stendorf Meier, sam@danskbyggeri.dk, telefon 28 93 43 94

Information om DI - Dansk Byggeri

DI - Dansk Byggeri