Kom til koncert med Rock Nalle og spørg om alt mellem pant og jord

Fredag den 4. maj bliver der gang i Lemvig, når ”Gang i Danmark” lægger vejen forbi og lader Rock Nalle spille op til fest. Dansk Retursystem er medsponsor på festlighederne og inviterer inden for i deres rullende udstilling, hvor du kan prøve at være en tom flaske eller dåse - hvis du tør.

“Gang i Danmark” kommer rundt i 48 danske byer i løbet af sommeren for at skabe liv og fest. Og det kan vi også godt love, at der bliver, når Rock Nalle spiller koncert på havnen i Lemvig fredag den 4. maj.

Prøv en tur i flaskeautomaten

Festlighederne starter klokken 16, hvor du kan prøve at være en tom flaske eller dåse, der skal igennem flaskeautomaten. Dansk Retursystem har nemlig taget deres rullende udstilling med til Lemvig, og den er fyldt med sjove spil, film og informationer.

Det er første gang, at Dansk Retursystems rullende udstilling er på landevejen. Den rullende udstilling blev bygget sidste år i forbindelse med klimaudstillingen Climate Planet, og den viser hvad der egentlig sker, efter du har afleveret dine tomme flasker og dåser i flaskeautomaten. Og hvorfor det gør en forskel for miljøet og klimaet.

Som noget nyt har den rullende udstilling i år fået solceller på taget, så det er selvforsynende med strøm. Det er bæredygtighed. Så kom ned på havnen og se, hvordan du er med til at spare klimaet for 114.000 tons CO2 om året – og spørg om alt mellem pant og jord.

Fakta: Hver dag afleverer danskerne i gennemsnit 3,5 millioner engangsflasker og dåser. Dansk Retursystem henter emballager fra cirka 15.000 steder over hele landet og sørger for, at de bliver gen­anvendt. Miljøvirksomheden, der er non-profit, har eneretten til at drive det danske pantsystem og er ejet af bryggerierne og reguleret af Miljøministeriet.

Miljøbevidste venner pantede på Østerbro og vandt i Det nationale Pantspil: Jeg er en totalt god fyr til at sortere skrald19.9.2018 14:43pressemeddelelse

Det var to musikglade og meget tilfredse venner, der mandag afleverede tomme flasker og dåser i Meny på Bryggervangen på Østerbro og blev udråbt som tredje vinder i klimakampagnen Det nationale Pantspil. Med vindertitlen fulgte fire billetter til næste års Roskilde Festival med overnatning i campingområdet Clean Out Loud. Det er Dansk Retursystem, som står bag kampagnen, der har til formål at få danskerne til at huske at aflevere alle tomme pantflasker og -dåser til gavn for klimaet.