Kom til koncert med Rock Nalle og spørg om alt mellem pant og jord

Fredag den 4. maj bliver der gang i Lemvig, når ”Gang i Danmark” lægger vejen forbi og lader Rock Nalle spille op til fest. Dansk Retursystem er medsponsor på festlighederne og inviterer inden for i deres rullende udstilling, hvor du kan prøve at være en tom flaske eller dåse - hvis du tør.

“Gang i Danmark” kommer rundt i 48 danske byer i løbet af sommeren for at skabe liv og fest. Og det kan vi også godt love, at der bliver, når Rock Nalle spiller koncert på havnen i Lemvig fredag den 4. maj.

Prøv en tur i flaskeautomaten

Festlighederne starter klokken 16, hvor du kan prøve at være en tom flaske eller dåse, der skal igennem flaskeautomaten. Dansk Retursystem har nemlig taget deres rullende udstilling med til Lemvig, og den er fyldt med sjove spil, film og informationer.

Det er første gang, at Dansk Retursystems rullende udstilling er på landevejen. Den rullende udstilling blev bygget sidste år i forbindelse med klimaudstillingen Climate Planet, og den viser hvad der egentlig sker, efter du har afleveret dine tomme flasker og dåser i flaskeautomaten. Og hvorfor det gør en forskel for miljøet og klimaet.

Som noget nyt har den rullende udstilling i år fået solceller på taget, så det er selvforsynende med strøm. Det er bæredygtighed. Så kom ned på havnen og se, hvordan du er med til at spare klimaet for 114.000 tons CO2 om året – og spørg om alt mellem pant og jord.

Fakta: Hver dag afleverer danskerne i gennemsnit 3,5 millioner engangsflasker og dåser. Dansk Retursystem henter emballager fra cirka 15.000 steder over hele landet og sørger for, at de bliver gen­anvendt. Miljøvirksomheden, der er non-profit, har eneretten til at drive det danske pantsystem og er ejet af bryggerierne og reguleret af Miljøministeriet.

Besøg: Indonesien har kig på det danske pantsystem7.12.2018 10:23Pressemeddelelse

En delegation fra Indonesien med deltagere fra både det indonesiske miljøministerium og private organisationer blev i sidste uge vist rundt på Dansk Retursystems fabrik i Hedehusene for at lære om det danske pantsystem. Vivien Radnawati, som er ansvarlig for håndteringen af både almindeligt og farligt affald i Indonesien, fortæller, at noget af det, der gør størst indtryk er, hvordan vi skaber incitament og viden om genanvendelse i Danmark.