Kom til koncert med Rock Nalle og spørg om alt mellem pant og jord

Fredag den 4. maj bliver der gang i Lemvig, når ”Gang i Danmark” lægger vejen forbi og lader Rock Nalle spille op til fest. Dansk Retursystem er medsponsor på festlighederne og inviterer inden for i deres rullende udstilling, hvor du kan prøve at være en tom flaske eller dåse - hvis du tør.

“Gang i Danmark” kommer rundt i 48 danske byer i løbet af sommeren for at skabe liv og fest. Og det kan vi også godt love, at der bliver, når Rock Nalle spiller koncert på havnen i Lemvig fredag den 4. maj.

Prøv en tur i flaskeautomaten

Festlighederne starter klokken 16, hvor du kan prøve at være en tom flaske eller dåse, der skal igennem flaskeautomaten. Dansk Retursystem har nemlig taget deres rullende udstilling med til Lemvig, og den er fyldt med sjove spil, film og informationer.

Det er første gang, at Dansk Retursystems rullende udstilling er på landevejen. Den rullende udstilling blev bygget sidste år i forbindelse med klimaudstillingen Climate Planet, og den viser hvad der egentlig sker, efter du har afleveret dine tomme flasker og dåser i flaskeautomaten. Og hvorfor det gør en forskel for miljøet og klimaet.

Som noget nyt har den rullende udstilling i år fået solceller på taget, så det er selvforsynende med strøm. Det er bæredygtighed. Så kom ned på havnen og se, hvordan du er med til at spare klimaet for 114.000 tons CO2 om året – og spørg om alt mellem pant og jord.

Fakta: Hver dag afleverer danskerne i gennemsnit 3,5 millioner engangsflasker og dåser. Dansk Retursystem henter emballager fra cirka 15.000 steder over hele landet og sørger for, at de bliver gen­anvendt. Miljøvirksomheden, der er non-profit, har eneretten til at drive det danske pantsystem og er ejet af bryggerierne og reguleret af Miljøministeriet.

Erik Husfeldts Vej 1
2630 Taastrup

Hver dag pantes 5,2 mio. flasker og dåser i Danmark – det svarer til, at stort set alle danskere hver dag panter en flaske eller dåse. Dansk Retursystem sørger for, at de pantede flasker og dåser bliver genanvendt til nye drikke- og fødevareemballager. Det sparer på jordens ressourcer, og det sparer klimaet for 210.000 tons CO2 årligt. Det danske pantsystem er et af verdens mest effektive pantsystemer og drives non-profit.