Kom til koncert med Rock Nalle og spørg om alt mellem pant og jord

Fredag den 4. maj bliver der gang i Lemvig, når ”Gang i Danmark” lægger vejen forbi og lader Rock Nalle spille op til fest. Dansk Retursystem er medsponsor på festlighederne og inviterer inden for i deres rullende udstilling, hvor du kan prøve at være en tom flaske eller dåse - hvis du tør.

“Gang i Danmark” kommer rundt i 48 danske byer i løbet af sommeren for at skabe liv og fest. Og det kan vi også godt love, at der bliver, når Rock Nalle spiller koncert på havnen i Lemvig fredag den 4. maj.

Prøv en tur i flaskeautomaten

Festlighederne starter klokken 16, hvor du kan prøve at være en tom flaske eller dåse, der skal igennem flaskeautomaten. Dansk Retursystem har nemlig taget deres rullende udstilling med til Lemvig, og den er fyldt med sjove spil, film og informationer.

Det er første gang, at Dansk Retursystems rullende udstilling er på landevejen. Den rullende udstilling blev bygget sidste år i forbindelse med klimaudstillingen Climate Planet, og den viser hvad der egentlig sker, efter du har afleveret dine tomme flasker og dåser i flaskeautomaten. Og hvorfor det gør en forskel for miljøet og klimaet.

Som noget nyt har den rullende udstilling i år fået solceller på taget, så det er selvforsynende med strøm. Det er bæredygtighed. Så kom ned på havnen og se, hvordan du er med til at spare klimaet for 114.000 tons CO2 om året – og spørg om alt mellem pant og jord.

Fakta: Hver dag afleverer danskerne i gennemsnit 3,5 millioner engangsflasker og dåser. Dansk Retursystem henter emballager fra cirka 15.000 steder over hele landet og sørger for, at de bliver gen­anvendt. Miljøvirksomheden, der er non-profit, har eneretten til at drive det danske pantsystem og er ejet af bryggerierne og reguleret af Miljøministeriet.

Solcelledrevet, mobil udstilling på tur i sommerlandet17.5.2018 10:18pressemeddelelse

Hvad sker der i flaskeautomaten, og hvor meget energi sparer man ved at genanvende dåser og flasker? Det, og andre klimaspørgsmål, får du svar på, når Dansk Retursystem sender deres solcelledrevne udstilling Learning Lab på tur rundt i landet som en del af projektet Gang i Danmark. Lemvig var den første af i alt ca. 20 byer, der fik besøg af udstillingen, hvor du også kan prøve interaktive spil og blive mast flad som en dåse, der skal smeltes om.

Ny finansdirektør i Dansk Retursystem: Cirkulær økonomi er mere end en smuk tanke4.4.2018 08:33pressemeddelelse

Lars Klepsch er nyudnævnt finansdirektør i det, han selv kalder ”en af Danmarks mest spændende miljøvirksomheder.” Han er motiveret af at være en del af en formålsdrevet virksomhed, som efter 16 år i et marked i vækst nu står over for nye investeringer. Lars Klepsch er overbevist om, at flere virksomheder i fremtiden vil arbejde med cirkulær økonomi og dermed hele værdikæden frem for udelukkende at profitmaksimere i traditionel forstand.