Pant-markedet har stabiliseret sig efter år med vild vækst

Efter flere år med vækst i antallet af flasker og dåser, der kom retur i pantsystemet, er der i 2023 kommet 2 mia. flasker og dåser retur, hvilket er lige så meget som året før. Også returprocenten på 92 er den samme. Dermed ser de senere års vækst ud til nu at have stabiliseret sig på et højt niveau. Det fremgår af Dansk Retursystems årsrapport.

Efter flere år med vækst i antallet af flasker og dåser, der kom retur i pantsystemet, er der i 2023 kommet 2 mia. flasker og dåser retur, hvilket er lige så meget som året før. Foto: Ty Stange

Hver dag bliver der pantet 5,4 mio. flasker og dåser. Det svarer til, at stort set hver dansker hver dag panter en flaske eller en dåse. På årsplan bliver det til 2 mia. flasker og dåser, der kommer retur til genanvendelse gennem pantsystemet.

De senere år har der været vækst i antallet af afleverede flasker og dåser, og i 2022 blev det magiske tal på 2 mia. enheder på et år nået. I 2023 ligger pantmængderne fortsat på 2 mia., og Dansk Retursystem, der driver det danske pantsystem, peger i sin årsrapport på, at markedet har stabiliseret sig.

”Efter nogle turbulente år, hvor der kom pant på juice og flere andre nye produkter i pantsystemet, samt en corona-nedlukning, der ændrede markant på danskernes forbrugs- og pantvaner, har pantmarkedet nu stabiliseret sig. Vi kan se, at mængderne ikke er gået tilbage efter flere år med vækst, men fortsat ligger på et højt niveau”, siger Lars Krejberg Petersen, adm. dir. i Dansk Retursystem.

92 procent retur

Også returprocenten ligger stabilt på 92, hvilket gør Danmark til et af de lande, der panter mest. Selv om returprocenten i Danmark er høj, har Dansk Retursystem et mål om, at den skal endnu højere op. For når flasker og dåser pantes i stedet for at havne i skraldespanden, bliver de genanvendt til nye i et lukket kredsløb, hvilket sparer både råstoffer og CO2-udledning. Sidste år sparede pantsystemet for udledning af 223.000 tons CO2.

”Pant handler ikke kun om de penge, man får retur, men også om, at man gør noget godt for klima og miljø, når man panter. Derfor taler pant ind i tidsånden med øget fokus på klima og miljø, og det kan være med til, at vi kan få mere retur”, siger Lars Krejberg Petersen.

I Danmark bliver hele 96 procent af alle flasker og dåser genanvendt til nye i et lukket kredsløb, hvilket er en fremgang på 1 procentpoint. Der er meget lidt spild i processen, og den sidste del bliver genanvendt til andre højkvalitetsprodukter. Dansk Retursystem arbejder målrettet på, at alle flasker og dåser bliver genanvendt til nye. Det kræver, at endnu mere kommer retur, og at alle flasker og dåser er designet til at kunne blive genanvendt til nye.

To priser for mangfoldighed

2023 blev også året, hvor Dansk Retursystem modtog to priser for sit arbejde med mangfoldighed. Prisen ’Danmarks bedste arbejdsplads til inklusion’ fik virksomheden fra Great Place To Work for den mangeårige indsats for mangfoldighed og inklusion, og fra Høje-Taastrup Kommune fik Dansk Retursystem Handicapprisen 2023 for evnen til at rekruttere og fastholde medarbejdere med funktionsnedsættelse.

”I Dansk Retursystem ligger det i vores DNA at tage et samfundsansvar. Vi tager et samfundsansvar, når vi sørger for genanvendelse af flasker og dåser med pant, og vi tager et samfundsansvar, når vi sørger for at have en mangfoldig arbejdsplads med plads til mange forskellige mennesker, der bidrager på hver deres måde. Det giver værdi for hele virksomheden og afspejles også i vores medarbejdertilfredshed”, siger Lars Krejberg Petersen.

Ved udgangen af 2023 var der således 40 personer ansat på særlige vilkår, herunder under uddannelse eller lignende, ud af en samlet medarbejderskare på 366.

FAKTA:

Returmængder - så mange flasker og dåser kommer retur i pantsystemet:

2023: 2,0 mia.

2022: 2,0 mia.

2021: 1,9 mia.

2020: 1,7 mia.

2019: 1,4 mia.

Flere informationer og aftaler om interview på tlf: 30 67 13 90.

Lars Krejberg Petersen, administrerende direktør i Dansk Retursystem
2 mia. flasker og dåser kom retur i pantsystemet i 2023.
2 mia. flasker og dåser kom retur gennem pantsystemet sidste år.
Dansk Retursystem har i 2023 fået to priser for sit arbejde med mangfoldighed.

Hver dag pantes 5,4 mio. flasker og dåser i Danmark – det svarer til, at stort set alle danskere hver dag panter en flaske eller dåse. Dansk Retursystem sørger for, at de pantede flasker og dåser bliver genanvendt til nye drikke- og fødevareemballager. Det sparer på jordens ressourcer, og det sparer klimaet for 223.000 tons CO2 årligt. Det danske pantsystem er et af verdens mest effektive pantsystemer og drives non-profit.