KOBOTS leverer 200 byggerobotter til STARK

Nu kan den danske byggebranche købe en dansk stemmestyret robot, Amigo, der kan skære gipsplader i de mål, man siger til den. Håndværkerne kan leje eller købe den mobile opfindelse, som kan flyttes rundt mellem byggepladser enten i kassevognen eller på traileren. Samtidig har fibergips-giganten James Hardie indgået en strategisk alliance med Amigo-producenten KOBOTS, så byggebranchen kan få alle Fermacells fibergipsplader tilskåret efter mål ved hjælp af robotten Amigo. Aftalerne er et gennembrud for bedre arbejdsmiljø via automatisering i byggeriet.

”Det bliver fantastisk at være de første, der kan tilbyde tilskæringsrobotter til byggebranchen,” konstaterer Henrik Osbæck. Han er ansvarlig for STARKS udlejningsforretning og ses i midten af billedet, som blev taget da STARKs nøglemedarbejdere for nylig var til robotintroduktion hos KOBOTS.

Byggemarkedskæden STARK og robotvirksomheden KOBOTS i Odense har sammen udarbejdet en ambitiøs handlingsplan for at få mindst 200 robotter ud på de danske byggepladser allerede her i 2020. I 2021 ventes en firedobling.

Visionen vinder gehør hos fibergipsproducenten James Hardie, der derfor lancerer tilskæring efter mål af Fermacells fibergips på byggepladserne med løsningen ”Prefab On Site”. Denne service tilbyder James Hardie ved at entrere med STARK og KOBOTS, der stiller Amigoer til disposition for tømrerne.

Dermed behøver tømrere ikke længere stå og råbe målene på den næste Fermacell-plade til deres makker på byggepladsen mere. Nu kan de bare sige til mester, at han skal leje eller købe en Amigo-robot hos STARK – og så klarer Amigo automatisk tilskæringen af pladerne i tilpas sikkerhedsafstand.

Det nye samarbejde udmønter sig også i, at hele byggebranchen kan opleve Amigo live hver dag fra den 10.-13. marts 2020, når messen Byggeri 2020 løber af stablen i Fredericia. Her vil KOBOTS demonstrere tilskæringsrobotten og svare på spørgsmål på James Hardies stand E6905.

”Den stemmestyrede robot Amigo fra KOBOTS er utrolig interessant for STARK, og vi har nu eneforhandlingen af de to modeller 912 og 925, som er tilpasset henholdsvis en standard Fermacell pladestørrelse 90x120, og en standard gipsplade til byggepladserne 90x250. I mange år er der sket meget lidt forandring i arbejdsmetoder og værktøjer på byggepladsen. Men nu rykker det for alvor, fordi vi kan lære robotterne at gøre det, vi ikke selv er bygget til at kunne holde til,” konstaterer national salgsdirektør for STARK, Søren Lysemose.

En fordel at være først
Amigoerne kommer til at blive solgt igennem alle STARKS byggecentre i Danmark og Grønland, men de bliver også tilbudt via STARKS byggesælgere, der byder på projekter i hele Danmark. Desuden skal byggerobotter bidrage til at booste STARKS udlejningsforretning, som Henrik Osbæck er ansvarlig for.

”I STARK Udlejning har nu fået vores robotter i sortimentet, så håndværksmestre kan prøve robotteknologien af nu og senere købe robotten. Det er et genialt produkt, og det bliver fantastisk at være de første, der kan tilbyde tilskæringsrobotter til byggebranchen, ” konstaterer Henrik Osbæck.

STARK Udlejning fik overdraget de første Amigo-robotter i slutningen af februar, hvor der blev givet en omfangsrig introduktion til og gennemgang af Amigo 925. STARK Udlejning tilbyder udlejning af Amigo-robotter allerede ugen efter lanceringen af verdensnyheden på messen i Fredericia.

Hos robotvirksomheden KOBOTS er man i fuld gang med forberedelserne til det nye samarbejde:

”Vi har valgt STARK som distributør på det danske marked, da STARK har været utrolig proaktive og initiativrige for at blive vores partner her i Danmark. Her i KOBOTS har vi set på behovet og interessen fra markedet, som er massiv. Vi har dog valgt at lade os begrænse af vores egen kapacitet her i år nul, da vi er ved at skabe et solidt fundament, så vores kunder får de bedst mulige produkter, og ikke mindst bedst mulig service. Dette fundament er utrolig vigtigt, da vi skal op på knap 1000 robotter allerede i 2021, og de forhandlinger, som vi lige nu fører med store udenlandske distributører og materialeproducenter, bekræfter os kun i, at vi bør kunne nå vores ambitiøse mål,” siger CCO i KOBOTS, Jacob Sohrabi Niclassen.

Tre gange hurtigere
Den nye tilskæringsrobot medvirker til et mere effektivt byggeri med kortere byggetid, færre fejl og mindre materialespild. Med Amigo kan én tømrer via en app kommunikere med den stemmestyrede tilskæringsrobot, der efter præcise, korte instrukser leverer millimeterpræcise skæringer af alle slags plader, så tømreren blot skal sætte pladerne op. Samtidig reducerer Amigo markant de menneskelige fejl, som fører fejlskæringer og materialespild. Og resultaterne er ikke til at tage fejl af: Der opnås en effektivitetsforøgelse på op til 350 %.

Tilskæringsrobotten 912 vejer samlet ca. 47 kilo og efter reglerne kan robotten transporteres i tre enheder á maksimum 16 kilo for eksempel i en trailer. Håndværkerne kan samle robotten ude på byggepladsen på under 10 minutter. Og så kan den automatiske tilskæring af eksempelvis gipsplader begynde.

Erhvervsskolerne er også klar til KOBOTS
KOBOTS’ robotter er også på vej ind på erhvervsskolerne, som ønsker at sikre, at fremtidens tømrere bliver uddannet i de nyeste teknologier til byggeri. De første Amigo-robotter er allerede på vej ud til to erhvervsskoler.

”De unge mennesker står over for nogle store beslutninger, og nu får de muligheden for at tage en erhvervsuddannelse, hvor de kan få et værktøj, som rent faktisk hjælper dem med at blive mindre nedslidte. Vi vil gerne vise de unge, at de kan arbejde med spændende teknologier og blive langt mere effektive endda med mindre fysisk indsats. Det er jo fedt”, siger Lars Matthiesen, Videncenterchef for Automation og Robotteknologi ved Syddansk Erhvervsskole, der får sin første AMIGO 925 allerede 1. april 2020.

Nu behøver tømrere ikke længere stå og råbe målene på den næste Fermacell-plade til deres makker på byggepladsen mere. Nu kan de bare sige til mester, at han skal leje eller købe en Amigo-robot hos STARK – og så klarer Amigo automatisk tilskæringen af pladerne i tilpas sikkerhedsafstand.
Visionen om automatiseret tilskæring vinder gehør hos fibergipsproducenten James Hardie, der derfor lancerer tilskæring efter mål af Fermacells fibergips på byggepladserne med løsningen ”Prefab On Site”. Denne service tilbyder James Hardie ved at entrere med STARK og KOBOTS, der stiller Amigoer til disposition for tømrerne.
Den stemmestyrede robot Amigo fra KOBOTS er interessant for STARK: I mange år er der sket meget lidt forandring i arbejdsmetoder og værktøjer på byggepladsen. Men nu rykker det for alvor, fordi vi kan lære robotterne at gøre det, vi ikke selv er bygget til at kunne holde til.
CCO i KOBOTS, Jacob Sohrabi Niclassen, mærker en massiv interesse for mulighederne i automatisering af tilskæring, og han forventer at salget af tilskæringsrobotten Amigo vil mindst firedobles allerede næste år.
Idemanden bag tilskæringsrobotten Amigo, CEO i KOBOTS, Peter Hartvigsen foran sin succesfulde opfindelse.

Digitale mikroskoper effektiviserer på nye måder i fremstillingsindustrien 5.2.2021 11:58:24 CET | Pressemeddelelse

Den danske mikroskop-producent TAGARNO optimerer i flere og flere industrier med sine fleksible digitale mikroskoper. Fødevareproducenter bruger dem til at fjerne reklamationer og højne kvalitet. En frøproducent løser arbejdsmiljøproblemer. En elektronikproducent imødegår store afstande mellem fabrikker. Laboratorier mindsker risiko for smittespredning. I år gør TAGARNO det let for flere at komme i gang med digitale mikroskoper ved at tilbyde et mikroskop på abonnement frem for køb.

Turf Tank får 80 mio. kr. som brændstof til robotfirmaets internationale vækstraket2.2.2021 08:30:00 CET | Nyhed

EKF Danmarks Eksportkredit, Danske Bank og Vækstfonden engagerer sig solidt i den nordjyske robotsucces Turf Tank. 80 friske millioner kroner fra de tre parter samt de eksisterende ejere skal sikre, at Turf Tanks produktion af opstregningsrobotter kan holde trit med efterspørgslen. Robotterne bliver nemlig i stigende grad lejet frem for købt af kunderne. På trods af en sportsverden ramt af global pandemi, realiserede Turf Tank i 2020 en fordobling i solgte robotter sammenlignet med året før. Nu skal der gøres klar til fremtiden.

Robotløsning fra KEN HYGIENE SYSTEMS gør jobbet i sterilcentralen sundere6.1.2021 15:50:00 CET | Pressemeddelelse

Arbejdsmiljøet på sterilcentraler overalt i verden er fysisk belastende. For kroppen er det tungt og tidskrævende arbejde at skubbe vogne rundt og løfte racks med hospitalsinstrumenter ind og ud af desinficerende opvaskemaskiner. Medmindre de opslidende opgaver bliver automatiseret, så robotterne tager slæbet. Det har KEN HYGIENE SYSTEMS som de første i verden gjort. Virksomheden har opfundet løsningen AL10, som integrerer transportrobotter fra Mobile Industrial Robots i logistikken på en sterilcentral. Den patenterede løsning rammer plet på verdensmarkedet, fordi den imødegår en hel stribe udfordringer i sundhedssektoren: Pladsproblemer, støj, ensidigt gentaget arbejde, øget tidspres og travlhed i samfund med et stigende andel ældre.

15 lovende robotselskaber inviterer nye investorer ombord ved event i Europas robothovedstad3.12.2020 13:30:44 CET | Pressemeddelelse

Nye investorer får nu mulighed for at blive medejere af stærke robotteknologier, udviklet af 15 forskellige robotvirksomheder fra Danmark, Spanien, Schweiz, Polen, Sverige, Norge og Israel. Startups i robothovedstaden i Europa, Odense, har på blot 5 år tiltrukket mere end seks milliarder risikovillige kroner. I år får de lokale danske robotiværksættere selskab af virksomheder fra RobotUnion Super Stars; Der er tale om finalister fra det paneuropæiske robotaccelerationsprogram. Målet med Odense Investor Summit er matchmaking mellem cremen af kapitalsøgende danske iværksættere mødes og internationale topinvestorer på udkig efter det næste robot-guldæg. Sponsor for begivenheden er Vækstfonden, den danske stats investeringsfond.