KOBOTS leverer 200 byggerobotter til STARK

Nu kan den danske byggebranche købe en dansk stemmestyret robot, Amigo, der kan skære gipsplader i de mål, man siger til den. Håndværkerne kan leje eller købe den mobile opfindelse, som kan flyttes rundt mellem byggepladser enten i kassevognen eller på traileren. Samtidig har fibergips-giganten James Hardie indgået en strategisk alliance med Amigo-producenten KOBOTS, så byggebranchen kan få alle Fermacells fibergipsplader tilskåret efter mål ved hjælp af robotten Amigo. Aftalerne er et gennembrud for bedre arbejdsmiljø via automatisering i byggeriet.

”Det bliver fantastisk at være de første, der kan tilbyde tilskæringsrobotter til byggebranchen,” konstaterer Henrik Osbæck. Han er ansvarlig for STARKS udlejningsforretning og ses i midten af billedet, som blev taget da STARKs nøglemedarbejdere for nylig var til robotintroduktion hos KOBOTS.

Byggemarkedskæden STARK og robotvirksomheden KOBOTS i Odense har sammen udarbejdet en ambitiøs handlingsplan for at få mindst 200 robotter ud på de danske byggepladser allerede her i 2020. I 2021 ventes en firedobling.

Visionen vinder gehør hos fibergipsproducenten James Hardie, der derfor lancerer tilskæring efter mål af Fermacells fibergips på byggepladserne med løsningen ”Prefab On Site”. Denne service tilbyder James Hardie ved at entrere med STARK og KOBOTS, der stiller Amigoer til disposition for tømrerne.

Dermed behøver tømrere ikke længere stå og råbe målene på den næste Fermacell-plade til deres makker på byggepladsen mere. Nu kan de bare sige til mester, at han skal leje eller købe en Amigo-robot hos STARK – og så klarer Amigo automatisk tilskæringen af pladerne i tilpas sikkerhedsafstand.

Det nye samarbejde udmønter sig også i, at hele byggebranchen kan opleve Amigo live hver dag fra den 10.-13. marts 2020, når messen Byggeri 2020 løber af stablen i Fredericia. Her vil KOBOTS demonstrere tilskæringsrobotten og svare på spørgsmål på James Hardies stand E6905.

”Den stemmestyrede robot Amigo fra KOBOTS er utrolig interessant for STARK, og vi har nu eneforhandlingen af de to modeller 912 og 925, som er tilpasset henholdsvis en standard Fermacell pladestørrelse 90x120, og en standard gipsplade til byggepladserne 90x250. I mange år er der sket meget lidt forandring i arbejdsmetoder og værktøjer på byggepladsen. Men nu rykker det for alvor, fordi vi kan lære robotterne at gøre det, vi ikke selv er bygget til at kunne holde til,” konstaterer national salgsdirektør for STARK, Søren Lysemose.

En fordel at være først
Amigoerne kommer til at blive solgt igennem alle STARKS byggecentre i Danmark og Grønland, men de bliver også tilbudt via STARKS byggesælgere, der byder på projekter i hele Danmark. Desuden skal byggerobotter bidrage til at booste STARKS udlejningsforretning, som Henrik Osbæck er ansvarlig for.

”I STARK Udlejning har nu fået vores robotter i sortimentet, så håndværksmestre kan prøve robotteknologien af nu og senere købe robotten. Det er et genialt produkt, og det bliver fantastisk at være de første, der kan tilbyde tilskæringsrobotter til byggebranchen, ” konstaterer Henrik Osbæck.

STARK Udlejning fik overdraget de første Amigo-robotter i slutningen af februar, hvor der blev givet en omfangsrig introduktion til og gennemgang af Amigo 925. STARK Udlejning tilbyder udlejning af Amigo-robotter allerede ugen efter lanceringen af verdensnyheden på messen i Fredericia.

Hos robotvirksomheden KOBOTS er man i fuld gang med forberedelserne til det nye samarbejde:

”Vi har valgt STARK som distributør på det danske marked, da STARK har været utrolig proaktive og initiativrige for at blive vores partner her i Danmark. Her i KOBOTS har vi set på behovet og interessen fra markedet, som er massiv. Vi har dog valgt at lade os begrænse af vores egen kapacitet her i år nul, da vi er ved at skabe et solidt fundament, så vores kunder får de bedst mulige produkter, og ikke mindst bedst mulig service. Dette fundament er utrolig vigtigt, da vi skal op på knap 1000 robotter allerede i 2021, og de forhandlinger, som vi lige nu fører med store udenlandske distributører og materialeproducenter, bekræfter os kun i, at vi bør kunne nå vores ambitiøse mål,” siger CCO i KOBOTS, Jacob Sohrabi Niclassen.

Tre gange hurtigere
Den nye tilskæringsrobot medvirker til et mere effektivt byggeri med kortere byggetid, færre fejl og mindre materialespild. Med Amigo kan én tømrer via en app kommunikere med den stemmestyrede tilskæringsrobot, der efter præcise, korte instrukser leverer millimeterpræcise skæringer af alle slags plader, så tømreren blot skal sætte pladerne op. Samtidig reducerer Amigo markant de menneskelige fejl, som fører fejlskæringer og materialespild. Og resultaterne er ikke til at tage fejl af: Der opnås en effektivitetsforøgelse på op til 350 %.

Tilskæringsrobotten 912 vejer samlet ca. 47 kilo og efter reglerne kan robotten transporteres i tre enheder á maksimum 16 kilo for eksempel i en trailer. Håndværkerne kan samle robotten ude på byggepladsen på under 10 minutter. Og så kan den automatiske tilskæring af eksempelvis gipsplader begynde.

Erhvervsskolerne er også klar til KOBOTS
KOBOTS’ robotter er også på vej ind på erhvervsskolerne, som ønsker at sikre, at fremtidens tømrere bliver uddannet i de nyeste teknologier til byggeri. De første Amigo-robotter er allerede på vej ud til to erhvervsskoler.

”De unge mennesker står over for nogle store beslutninger, og nu får de muligheden for at tage en erhvervsuddannelse, hvor de kan få et værktøj, som rent faktisk hjælper dem med at blive mindre nedslidte. Vi vil gerne vise de unge, at de kan arbejde med spændende teknologier og blive langt mere effektive endda med mindre fysisk indsats. Det er jo fedt”, siger Lars Matthiesen, Videncenterchef for Automation og Robotteknologi ved Syddansk Erhvervsskole, der får sin første AMIGO 925 allerede 1. april 2020.

Nu behøver tømrere ikke længere stå og råbe målene på den næste Fermacell-plade til deres makker på byggepladsen mere. Nu kan de bare sige til mester, at han skal leje eller købe en Amigo-robot hos STARK – og så klarer Amigo automatisk tilskæringen af pladerne i tilpas sikkerhedsafstand.
Visionen om automatiseret tilskæring vinder gehør hos fibergipsproducenten James Hardie, der derfor lancerer tilskæring efter mål af Fermacells fibergips på byggepladserne med løsningen ”Prefab On Site”. Denne service tilbyder James Hardie ved at entrere med STARK og KOBOTS, der stiller Amigoer til disposition for tømrerne.
Den stemmestyrede robot Amigo fra KOBOTS er interessant for STARK: I mange år er der sket meget lidt forandring i arbejdsmetoder og værktøjer på byggepladsen. Men nu rykker det for alvor, fordi vi kan lære robotterne at gøre det, vi ikke selv er bygget til at kunne holde til.
CCO i KOBOTS, Jacob Sohrabi Niclassen, mærker en massiv interesse for mulighederne i automatisering af tilskæring, og han forventer at salget af tilskæringsrobotten Amigo vil mindst firedobles allerede næste år.
Idemanden bag tilskæringsrobotten Amigo, CEO i KOBOTS, Peter Hartvigsen foran sin succesfulde opfindelse.

SCAPE Easy-Picker kan nu købes gennem Universal Robots’ globale netværk af forhandlere og integratorer  9.11.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I september lancerede Scape Technologies SCAPE Easy-Picker, der er en ny brugervenlig bin-picking løsning, der gør det nemt og rentabelt for små og mellemstore virksomheder at investere i automatisering og dermed frigøre mandetimer, der kan bruges på værdiskabende og mere komplekse opgaver. Den nye SCAPE Easy-Picker løsning er nu certificeret af Universal Robots, som en UR+ standard.

Strengthen your bottom line – it is now very worthwhile for SMBs to automate manual picking of parts or components in boxes and bins22.9.2020 07:00:00 CESTPress release

Scape Technologies’ solutions are no longer mainly suited for large industrial enterprises. A new user friendly bin-picker is now introduced by Scape, making it both simple and affordable for everyone to increase productivity. Additionally the physical work environment is greatly improved for the manual workforce. All at a very affordable and economically viable price for small enterprises without prior automation experience. The new SCAPE Easy-Picker releases valuable man-hours from picking parts out of boxes – time much better utilized in complex and value creating tasks.

Styrk bundlinjen - nu kan det betale sig for SMV’er at automatisere manuelle pluk af emner i kasser22.9.2020 07:00:00 CESTPressemeddelelse

Scape Technologies’ løsninger er ikke forbeholdt store industrivirksomheder. Scape lancerer nu en ny brugervenlig bin-picker, der gør det nemt at øge produktiviteten og samtidig forbedre medarbejdernes fysiske arbejdsmiljø til en pris, der også gør det rentabelt for små virksomheder og virksomheder uden automatiseringserfaring. Nyskabelsen SCAPE Easy-Picker frigør mandetimer brugt på manuelle pluk af emner i kasser; tid som i stedet kan bruges på mere komplekse og værdiskabende opgaver.

Danmarks største automationshus køber Blaaholms serviceafdeling11.9.2020 08:57:25 CESTPressemeddelelse

Automationshuset BILA A/S i Nykøbing Mors overtager serviceafdelingen hos automationsvirksomheden Blaaholm med hovedkontor i Esbjerg. Med opkøbet styrker BILA sin position inden for service & support på automatiseret produktionsudstyr, og planen er at etablere et lokalt kontor i Varde til servicering af Blaaholms nuværende kunder og BILAs kunder i Syddanmark. Opkøbet er et godt match til BILAs ekspansion inden for global service, ligesom der er god synergi med BILAs eksisterende Wind Solutions division.

Ekspansion: BILA køber REO-PACK8.9.2020 07:00:00 CESTNyhed

Danmarks største automationshus bliver endnu større og endnu stærkere inden for automationsprodukter. Med opkøbet af Danmarks største specialfabrik af strækfoliemaskiner i Mariager kan BILA nu tilbyde industrikunder i ind- og udland en komplet automationsløsning pakning, palletering og til slutfoliering og labeling af pallen. REO-PACKs strækfilmviklere og etiketteringsløsninger fuldender hermed paletten i BILA Group. Opkøbet er et led i den internationale ekspansion, BILA er i fuld gang med i Europa og USA.

Odense rykker topevent helt tæt på Europas robotinvestorer3.9.2020 12:02:00 CESTNyhed

Startups i Danmarks robothovedstad Odense har på blot 5 år tiltrukket sammenlagt 6 milliarder risikovillige kroner. Det vækker international opsigt, og derfor rykker det stærke danske matchmaking-event Odense Investor Summit i 2020 til Europas største robotmesse, Automatica i München. Her vil Odense Investor Summit bygge bro mellem cremen af kapitalsøgende danske iværksættere og internationale topinvestorer på udkig efter det næste robot-guldæg. Nu kan de danske iværksættere ansøge om at pitche på Automatica.