Københavns Kommune truer billige boliger i centrum

Fra 1. april 2023 overtager Københavns Kommune boligblokkene Borgergården i Adelgade og Klerkegade imod beboernes ønske. Købet truer nemlig de billige boliger i indre by - stik imod politiske løfter fra kommunalvalgkampen.
Udsigten til Marmorkirken bliver med stor sandsynlighed for dyr for beboerne, hvis Københavns Kommune sælger boligblokken, de vil hjemtage den 1. april, videre til tredje part. Derfor kæmper beboerne nu for at få boligblokken omdannet til en almennyttig boligforening.

Beboere i Borgergården i København troede, at kommunen ville hjælpe dem med at omdanne deres private boligforening i hjertet af København til en almennyttig boligforening.

I stedet har Københavns Kommunes Økonomiudvalg den 10. januar under et fortroligt beslutningspunkt besluttet, at Københavns Ejendomme og Indkøb tilbagekøber bygningerne med boliger, butikker og garager, selvom kommuner ifølge loven ikke må købe ejendomme for at drive udlejningsvirksomhed af denne karakter.

Almennyttig forening
Borgergården er en gammel selvejende boligforening med 228 lejemål, og Københavns Kommune har allerede ret til at henvise socialt udsatte borgere til 50% af lejlighederne, så da en gammel tilbagekøbsklausul fra bygningerne grundlæggelse i årene 1959-1960 trådte i kraft, indledte beboerne for et år siden en forhandling med kommunen om at sikre, at deres boligforening med billige lejligheder kunne fortsætte med at eksistere som nu.

Men så kom meldingen om, at Københavns Ejendomme og Indkøb overtager bebyggelsen, og den ændrede plan har chokeret beboerne, fortæller talsmand Jesper Valentin fra Byggeselskabet Borgergårdens bestyrelse, der derfor lige nu kæmper for, at Borgergården kan blive ved med at være en mangfoldig boligblok med udsigt til Marmorkirken:

“Som almindelig kommunalt ansat til en normal løn, hvor jeg kan få min tilværelse til at løbe rundt i denne her bolig, kan jeg ikke forstå, at kommunen ikke vil støtte, at vi bliver en almennyttig boligafdeling under Lejerbo, udtaler Jesper Valentin, der selv har boet i Borgergården til en beskeden husleje gennem 17 år.

Jesper Valentin henviser til kommunalvalgkampen sidste år, hvor både Socialdemokraterne og Enhedslisten i København gik til valg på at sikre billige boliger i København, så kassedame og direktør begge kunne få tag over hovedet i byen.

Videresalg
Men med udsigt til kommunens snarlige overtagelse af Borgergården er Jesper Valentin blevet i tvivl om, hvorvidt der er handling bag ordene:

“En stor del af  beboerne har boet her i årtier, så det virker som en meget mærkelig boligpolitik, at man nu vender tommelfingeren ned til en mulig almennyttig boligforening. Nu har vi i første omgang fået varslet huslejeforhøjelser, men vi frygter mere,” udtaler Jesper Valentin, der forudser, at kommunens hjemtagning af Borgergården vil betyde, at kommunen har planer om at sælge Borgergården videre:

“Vores advokat har oplyst os om, at kommunen ikke har hjemmel til at drive en boligforening som vores i nuværende form med boliger, butikker og garager, så vi forudser, at kommunen må sælge blokken videre til højestbydende private aktør. Og så er det slut med de billige boliger her i centrum,” fortæller Jesper Valentin.

Byggeselskabet Borgergården har en meget bred demografi, og der bor både ældre enlige, unge forældre, borgere med anden etnisk herkomst, studerende og familier i de mellemstore og små lejemål lige over for det gamle frimurerpalæ, Salomons Palæ, der i dag huser nogle af hovedstadens dyreste million-lejligheder.

Kommunal udleje af butikker og boliger
I en klage til Ankestyrelsen den 13. marts skriver Borgergårdens advokat Henrik Græsdal fra Elmann Advokater, at det er imod loven, hvis kommunen køber en ejendom for at udleje erhvervslejemål og boliger til private:

“Københavns Kommune overtager en række boliglejemål, der i dag drives, som om de var almene boliger med en leje svarende hertil. Det betyder, at Københavns Kommune de facto kommer til at drive boligudlejning af almene boliger i konkurrence med almenboligsektoren og derved i strid med almenboligloven.”

Kommunens store gevinst
De to boligblokke i Byggeselskabet Borgergården er gennem tiden finansieret af lejerne selv efter køb af grunden af kommunen i slutningen af 50’erne. Nu kan kommunen efter loven erhverve sig ejendommen for godt 1,1 millioner kroner inklusiv bygningerne, som lejerne gennem tiden selv har finansieret til en værdi på i dag omkring 450 millioner.

Kontakter

Talsmand for beboerbestyrelsen i Borgergården, Jesper Valentin: Telefon 93 92 00 39 - Mail: valentin.jesper@gmail.com
Kommunikatør for beboerbestyrelsen i Byggeselskabet Borgergården, Journalist Gry Brøndum. Tlf. 26 84 49 99
Advokat for beboerbestyrelsen, Henrik Græsdal, Elmann Advokater. hgr@elmann.dk

Billeder

Download
Byggeselskabet Borgergården består af 228 lejemål, 8 erhvervslejemål og en del garager og p-pladser i hjertet af København, Adelgade og Klerkegade.
Download
Byggeselskabet Borgergården rummer 228 husstande med beboere i alle aldre.
Download
Borgergårdens nabo, Salomons Palæ, bygget af frimurerene, er blandt Københavns dyreste adresser i dag. På den måde kan bankdirektøren og den studerende bo side om side i centrum i dag
Download
Borgergården drives af Lejerbo og Københavns Kommune har anvisningsret til 50 % af lejlighederne. Foto: Gry Brøndum
Download
Borgergården er finansieret af beboerne gennem årene. Med en værdi på omkring 450 millioner kroner i dag kan Københavns Kommune tjene gode penge på at tage bygningen hjem og sælge den videre. Men de studerende og socialt udsatte, der i dag bor i blokken vil få svært ved at finde et nyt hjem i nærheden,
Download
Borgergården har 8 erhvervslejemål - nogen på taget og nogen i gadehøjde, som Coop365discount, renseri, møbelpolstrer og Blå Kors Genbrug.

Information om Byggeselskabet Borgergården

Byggeselskabet Borgergården

OM BYGGESELSKABET BORGERGÅRDEN

Byggeselskabet Borgergården ligger i København K i det såkaldte Sankt Annæ Vester Kvarter og omfatter 228 boliger, 8 erhvervslejemål og 53 garager/carporte. Ejendommen er en selvejende institution under administration af Lejerbo, og boliger udlejes efter reglerne for privat byggeri. Kommunen har en aftalt anvisningsret til halvdelen af boligerne, som kommunen anvender til boligsocial anvisning.

Følg pressemeddelelser fra Byggeselskabet Borgergården

Flere pressemeddelelser fra Byggeselskabet Borgergården