DI Hovedstaden

Københavns erhvervsvenlighed har alvorligt brug for et servicetjek

Del

DI er netop kommet med en ny måling, som kortlægger den lokale erhvervsvenlighed på tværs af landet. Målingen viser, at erhvervsvenligheden i Københavns Kommune er faldet med to pladser siden sidste år. Det sender København ned på en plads som nummer 88 i dette års måling.

Tilfredsheden med den københavnske erhvervsservice er helt i bund, vurderer de lokale virksomheder. Og det er et absolut fåtal, der vil anbefale kommunen til andre. Spørger man virksomhederne, er det især manglen på arbejdskraft, som kommunen skal have fokus på. Men også på uddannelsesområdet kan kommunen gøre mere.

- Adgangen til kvalificeret arbejdskraft er helt afgørende for, at virksomhederne i København kan skabe vækst og udvikle sig. Virksomhederne efterlyser en større indsats fra kommunen i forhold til at tiltrække kvalificeret arbejdskraft og et bedre samarbejde med jobcenteret. Det er også i kommunens interesse at få mere arbejdskraft, da det netop er de private arbejdspladser, der betaler for den velfærd, vi alle nyder godt af i hverdagen. Arbejdskraftudbuddet kan også øges gennem kommunale indsatser, der får flere unge til at vælge den faglærte vej. Så jeg vil da klart anbefale kommunen at sætte ind her, lyder det fra DI Hovedstadens formand, Peter Lanng Nielsen.

Kommunens lange sagsbehandlingstider for byggesager trækker også ned i dette års undersøgelse, og det ærgrer selvfølgelig DI Byggeri Hovedstadens formand, Mads Raaschou, der udtaler:

- Sagsbehandlingstiderne er Københavns Kommunes evige akilleshæl, og vi har gjort opmærksom på problemet i årevis. Vi ved, at kommunen har iværksat en indsats, der skal sikre, at kommunen i sommeren 2023 kan overholde de nationale servicemål. Jeg håber virkelig, at kommunen får indfriet ambitionerne. Men jeg venter altså med at lægge champagnen på køl, til jeg har set resultaterne af de københavnske anstrengelser.

Årets måling peger også på, at København med fordel kunne konkurrenceudsætte flere af kommunens opgaver. Målingen viser, at København inden for visse områder allerede bruger private leverandører, men at virksomhederne langt fra er tilfredse med udbudsprocesserne.

For at få en bedre forståelse af erhvervslivets udfordringer er der behov for, at Københavns Kommune får forbedret dialogen med de lokale virksomheder. Dette års undersøgelse viser, at der fortsat er behov for at styrke dialogen på både politisk og administrativt niveau.

- Det kan siges meget kort, god dialog betaler sig. Vi ser ofte, at kommuner, der har en god dialog med de lokale virksomheder, klarer sig godt i vores måling. Københavns Kommune har flere steder sat ind for at forbedre forholdene for de lokale virksomheder. Blandt andet vil kommunen styrke samarbejdet og sagsgangene mellem forvaltningerne, der i dag giver anledning til frustration blandt mange virksomheder. Jeg håber, at kommunen vil opprioritere dialogen med erhvervslivet - det betaler sig på den lange bane, fortæller formand for DI Hovedstaden, Peter Lanng Nielsen.

Der er dog også enkelte lyspunkter i dette års måling. Med den stigende trafik og tiltagende trængsel er både kollektiv transport og cykelinfrastruktur prioriteret højt i København. Det kommer også til udtryk i årets måling, hvor virksomhederne blandt andet kvitterer for medarbejdernes gode muligheder for at benytte bus eller cykel, når de skal til og fra job.

FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2022

  • DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2022, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 13. år i træk, DI laver en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.
  • 7.915 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen.
  • Undersøgelsen er sammensat af to typer af indikatorer: Et spørgeskema til virksomheder samt statistik. Typerne af indikatorer vægter 50/50 i kategorierne.
  • Resultaterne er opdelt i ti kategorier, der belyser forskellige centrale områder i de lokale erhvervsvilkår. Dette gør det muligt at se, hvordan kommunerne klarer sig på forskellige områder og ikke kun samlet set.
  • 93 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da det ikke er muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.

KORT OM HOVEDSTADEN

Analysen fra DI måler erhvervsvenligheden i danske kommuner. Som i de foregående år, klarer hovedstadskommunerne generelt ikke så godt, når man sammenligner med resten af landet. Ud af de 93 kommuner, der indgår i undersøgelser, er gennemsnitsplaceringen for hovedstadskommunerne 67.

Den mest erhvervsvenlige kommune i regionen er Ballerup med en samlet 21. plads, mens den mindst erhvervsvenlige er Gribskov på 92. pladsen.

Følg Dansk Industri på:

    

Kontakter

For mere information

Ditte Rieland, presserådgiver, tlf. 2246 7822
Morten M. Larsen, chefkonsulent i DI Hovedstaden, tlf. 5213 2328
Peter Lanng Nielsen, formand i DI Hovedstaden, tlf. 4046 4790
Mads Raaschou, Formand i DI Byggeri Hovedstaden, tlf. 2844 0088

Information om DI Hovedstaden

DI Hovedstaden
DI Hovedstaden



Følg pressemeddelelser fra DI Hovedstaden

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra DI Hovedstaden

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum