Nødvendigt med flere busser i fremtiden

Del

Mens der er sat flere busser ind på vejene i f.eks. Gladsaxe, Dragør, Ishøj og Hvidovre, så kører der færre busser i Ballerup, i København og på Frederiksberg, selvom mellem 25 og 70 procent af familierne ikke har bil. Busforbindelser er afgørende for virksomhedernes mulighed for at finde medarbejdere og lærlinge, lyder det fra DI Hovedstaden.

I 2016 kørte de kommunale busser 66.372 timer på vejene i Gladsaxe Kommune. I 2024 var antallet af timer steget til 89.612. En stigning på 35 procent. Modsat er det gået i Ballerup, hvor buskørslen i samme periode er faldet med 10 procent. I Ishøj derimod er antallet af timer, bussen kører, steget med 23 procent. Der også sket et fald i København og på Frederiksberg.

Det viser en gennemgang DI Transport har lavet på baggrund af buskøreplandata fra de regionale trafikselskaber og Trafikstyrelsen.

- Jeg glæder mig over, at flere kommuner i Storkøbenhavn har prioriteret busserne. Rigtig mange borgere i Storkøbenhavn er afhængig af busserne for at få en hverdag med job, børn og fritidsaktiviteter til at hænge sammen. Mange virksomheder i Storkøbenhavn mangler arbejdskraft, og de rekrutterer medarbejdere fra hele Sjælland. Derfor er det er vigtigt, at der er gode forbindelser med bus og tog hele vejen fra hjemmet og til arbejdspladsen. Det betyder noget, når man skal søge et job, siger vicebestyrelsesleder for DI Hovedstaden Mette Brink og tilføjer:

- Allerede nu er vejene her i Storkøbenhavn godt pakket, og der bliver ikke mindre trængsel i fremtiden. Derfor er en sammenhængende kollektiv transport afgørende, hvis ikke vi skal have endnu flere biler på vejene.

I København og på Frederiksberg har henholdsvis 71 og 63 procent af familierne ingen bil. I Tårnby, Albertslund, Ballerup, Brøndby, Gentofte, Gladsaxe, Glostrup, Herlev, Hvidovre, Høje-Taastrup, Ishøj, Lyngby-Taarbæk og Rødovre har over 40 procent af familierne ingen bil ifølge Danmarks Statistik.

- Når minimum 40 procent af familierne i langt hovedparten af kommunerne her i Storkøbenhavn ikke har bil, så skal det være muligt at tage bus eller anden form for kollektiv transport til og fra arbejde. Det er ikke alle, som kan cykle, og slet ikke hver dag. København har også fået metro, og letbanen er på vej, men når passagererne skal transporteres til og fra metroen og toget, er der brug for bussen. Derfor er det vigtigt, at busserne fortsat kører i København. Der er allerede trængsel på det københavnske vejnet, så vi skal helst gøre det mere attraktivt at tage kollektiv transport, siger vicebestyrelsesleder for DI Hovedstaden Mette Brink.

DI Hovedstaden peger også på, at der har været en stigning i antallet af arbejdspladser i Storkøbenhavn, og ligeledes i hvor meget vi transporterer os.

- Når flere skal transportere sig til og fra arbejde, så kræver det også en opgradering af den kollektive transport. Og der er heldigvis også kommuner, som prioriterer flere busafgange og -ruter, men hvis vi skal undgå, at trængslen stiger, fordi flere vælger bilen til, så kræver det større investeringer fra alle kommunerne i Storkøbenhavn, siger vicebestyrelsesleder for DI Hovedstaden Mette Brink.

Erfaringer fra Sverige viser, at flere afgange og afgange uden for myldretiden giver flere passagerer.

- Jeg vil opfordre kommunerne i Storkøbenhavn til at se mod Sverige, som har formået at gøre den kollektive transport så attraktiv, at 31 procent af alle ture foregår med bus eller tog. I Danmark er det kun otte procent. Jeg håber derfor, det bliver et tema ved kommunalvalget. Det er nødvendigt, at politikerne prioriterer investeringer i bedre busforbindelser, så det bliver attraktivt for flere i fremtiden, siger vicebestyrelsesleder for DI Hovedstaden Mette Brink. 

Kontakter

Vicebestyrelsesleder for DI Hovedstaden Mette Brink, telefon 20 58 54 57
Regional konsulent for DI Hovedstaden Pernille Dalgaard, telefon 26 12 30 40
DI’s Pressecenter, telefon 33 77 45 00

Links

For yderligere information om DI Hovedstaden: Chefkonsulent Ron Amir. Mail: rona@di.dk Tlf. 3377 4647 Mobil: 5213 2321. 

Følg pressemeddelelser fra DI Hovedstaden

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra DI Hovedstaden

Behov for mere samarbejde mellem virksomheder og skoler i Nordsjælland16.10.2024 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Erhvervspraktik og klassebesøg hos lokale virksomheder er en del af skoleskemaet på nogle skoler i Nordsjælland. Men hvis det skal lykkes de nordsjællandske skoler allerede fra næste skoleår at opfylde nye lovkrav om, at alle elever skal i en uges erhvervspraktik, skal skolerne skabe kontakt til langt flere virksomheder. Udpeg en erhvervsplaymaker, lyder opfordringen fra DI Hovedstaden

Omkring hver tredje virksomhed i hovedstadsområdet samarbejder med en skole16.10.2024 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse

I hovedstadsområdet samarbejder kun 40 procent af virksomhederne med en lokal skole om f.eks. erhvervspraktik eller klassebesøg. Men det er alt for få, mener DI Hovedstaden, der opfordrer skolerne til at skrue op for samarbejdet med virksomhederne, hvis det skal lykkes allerede fra næste skoleår at finde en uges erhvervspraktik til alle elever i enten 7., 8. eller 9. klasse.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye