ErhvervsstyrelsenErhvervsstyrelsen

Københavns boblende madiværksætter-tempel fortsætter to år med EU-støtte

Del
Når man smager noget godt og håndholdt fra salateksperten hos Rørt i Torvehallerne i København eller har købt mexi-deli fra Vera Mexicana i Irma, kan man passende sende en varm tanke til EU’s Socialfond. For der er EU-støtte både bag dem og en lang række fødevareiværksættere, som har fået start- og væksthjælp i Greater Copenhagen Food Startup, Københavns projekt for fødevare- og madoplevelsesiværksættere.

Food Startup har kørt med EU-støtte siden starten af 2017, og projektet har givet så meget genlyd, at Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse netop har bevilget 3,5 mio. kr. til at forlænge projektet med yderligere to år.

I løbet af de første tre år har Food Startup haft cirka 200 iværksættere til kvalifikation i sit program, og undervejs har iværksætterne fået mentorsparring og eksperthjælp til at udvikle højkvalitetsfødevarer og -madoplevelser.

50 af dem er nået frem til det afsluttende accelerationsforløb over fem måneder, hvor forretningsudvikling kobles på produktudviklingen.

"Der sker rigtig meget på madscenen i København lige nu, og der er stor appetit på kvalitetsfødevarer og nye madoplevelser.  Udviklingen er katalysator for en underskov af iværksættere, der skaber bæredygtige fødevarer og madoplevelser af høj kvalitet. Vi har hjulpet mange nye iværksættere i gang, og de ekstra EU-midler giver os en fantastisk mulighed for at fortsætte med at udvikle det kæmpe potentiale, vi ser lige nu,” siger Anne Handlos, projektleder for Food Startup, der ledes af Erhvervshus Hovedstaden.

Med ekstrabevillingen kan Food Startup nå ud til yderligere 130 iværksættere, hvoraf en udvalgt skare skal igennem et intenst forløb, der dels tester iværksætter-produkternes bæredygtighed, dels giver en skarp analyse af, om der er et marked for produktet.

"Det har enorm betydning, at man i Food Startup er en del af et omfattende netværk, som giver en masse muligheder og invitationer,” siger Anne Handlos.

Fra konsulent til salathåndværker

En iværksætter, der har nydt godt af hjælpen fra Food Startup, er Jean-Michel Grønnegård Deleuran, der driver iværksættervirksomheden Rørt. Han er med hjælp fra Food Startup nu nået frem til markedet med sine nyfortolkninger af de klassiske danske pålægssalater, der bygger på klare principper om bæredygtighed, sundhed og fremfor alt velsmag.

Efter mange år som virksomhedskonsulent tog han en beslutning om at blive iværksætter, grundlagde Rørt og begyndte at eksperimentere med pålægssalaterne derhjemme og levere frokostordninger til et par mindre virksomheder.

"Men det var først, da jeg blev en del af miljøet her i Food Startup, at jeg for alvor fik konceptet ud over rampen og udviklet mit potentiale,” siger Jean-Michel Grønnegård Deleuran.

Iværksætteren optrådte første gang med sine pålægssalater ved madiværksætterfestivalen ”Street Food om Søerne”. Her fik han lynhurtigt udsolgt og måtte arbejde om natten for at kunne følge med efterspørgslen. Siden gik det hurtigt, og siden november har man kunnet finde ham med en stand i Torvehallerne.

Iværksættere brænder for Mexico

Et andet eksempel er iværksætter-konsortiet Vera Mexicana, der som led i Food Startup-programmet i en periode på tre måneder har fået sine højkvalitets-produkter til det mexicanske køkken på hylderne i en række Irma-butikker i Storkøbenhavn.

"Vi har i Food Startup fået hjælp og sparring på alle mulige udfordringer, og vi har nydt godt af en etableret tilgang til at anskue de udfordringer, man står over for som ”den nye dreng i klassen”. Hjælpen har i nogle tilfælde været meget håndgribelig og i andre tilfælde været båret af det netværk, der opstår i et hus som dette, hvor mange går gennem samme type udfordringer og kan hjælpe hinanden igennem på bedste vis,” siger Søren Hove fra konsortiet bag Vera Mexicana.

Konsortiet har planer om at udbrede kendskabet til det mexicanske køkken både i Danmark og i udlandet, men den slags planer er en udfordring for en lille selvfinansieret iværksættervirksomhed.

"Det kræver hjælp og sparring på en række områder, som ikke nødvendigvis er økonomisk realistiske for os ved siden af investering i produktudvikling og varelager. Her er vores relation til programmet, mentorerne og de andre tidligere og nuværende medlemmer af huset alfa omega,” siger Søren Hove.

Uden traditionel madbaggrund

Mexico-konsortiet er et godt eksempel på, at de færreste iværksættere i Food Startup har en traditionel kokke- eller madbaggrund. Søren Hove har fx i mange år arbejdet for et af ​​verdens største konfekturefirmaer, inden han var med til at realisere ideen om en kvalitets-serie af fødevarer til det mexicanske køkken.

Projektleder Anne Handlos:

"Ja, det er ikke kokke eller folk med en traditionel madbaggrund, der er her i Food Startup, men personer – ofte med en karriere i andre brancher bag sig – der har en ambition inden for fødevare- eller madoplevelsesområdet.”

Food Startup-projektlederen beskriver tendenserne på madscenen i København således:

  • Forbrugerne vil spise på nye måder: Det skal være convenient og nytænkende, og produkterne skal være innovative og bæredygtige.
  • Lokale leverandører og stedsbaserede råvarer er populære.
  • Plantebaserede fødevarer er et hit - flere og flere efterspørger veganske og vegetariske fødevarer.
  • Forbrugerne har stort fokus på at undgå madspild.

Det er ikke mindst disse trends, iværksætterne i Food Startup arbejder med, og det har blandt andet givet plads på markedet til Fonda CPH – en iværksætter, som laver økologiske drikke-fonder – blandt andet baseret på ”grimme grøntsager”, kraftben, skrog og høns, der ikke længere kan lægge æg. Indehaveren af Fonda CPH, Martine Jakobsen, startede op i februar 2019, men først efter seks måneders forløb i Food Startup følte hun sig sikker på, at hendes koncept var klar til markedet.

"Mange forbrugere ønsker at imødegå den madspildskultur, der er gældende mange steder. Rigtig meget råvarepotentiale bliver ikke udnyttet og forædlet og ender med at gå til spilde, når den primære produktion har fundet sted. Disse spild-ingredienser er ideelle til produktion af fond-baserede drikkevarer, som kan tilbyde forbrugerne et sund alternativt i et boomende marked af sukkerholdige fristelser. Og på den måde tror jeg, vi har ramt en trend i markedet,” siger indehaveren af Fonda CPH, Martine Jakobsen.

FAKTA Om Greater Copenhagen Food Startup

Vækstiværksætterprojekt støttet af EU’s Socialfond med 3,5 mio. kr. i perioden 1. januar 2017 til 31. december 2019. Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har 14. november 2019 forlænget projektet med to år med en bevilling fra Socialfonden på 3,5 mio. kr. Læs mere om Food Startup her

Greater Copenhagen Food Startup er et partnerskab mellem Erhvervshus Hovedstaden, innovationsmiljøet CPH Food Space, Københavns Kommune og Smag på Nordsjælland. Projektet afprøver Greater Copenhagens potentiale som centrum for flere vækstiværksættere inden for produktion af højkvalitetsfødevarer og -madoplevelser. Målet er, at flere madiværksættere skal lykkes og vokse. Iværksættere bliver testet og screenet, og de bedste gennemgår et accelerator-program. Virksomhederne er håndplukket til programmet, der forløber over fem måneder i CPH Food Space, hvor de skal arbejde med udviklingen af deres virksomheder. Food Startups hjemmeside.

FAKTA Om EU’s Socialfond

I perioden 2014-2020 investerer EU's Socialfond, Regionalfond og danske partnere hvert år 1 mia. kr. i aktiviteter, der skaber vækst og beskæftigelse i hele landet. Socialfondsprogrammet for 2014-2020 er målrettet iværksætteri, uddannelse og social inklusion. Vi skal have flere nye virksomheder og en dygtigere arbejdsstyrke. Det er afgørende forudsætninger for at øget produktivitet, konkurrenceevne og vækst.

Derfor medfinansierer EU's Socialfond projekter, der skal:

  • Øge iværksætteraktiviteten og sørge for vækstrettet kompetenceudvikling i små og mellemstore virksomheder.
  • Fremme social inklusion – via særligt tilrettelagte ungdomsuddannelser, indslusningsforløb til arbejdsmarkedet og socialøkonomiske virksomheder.
  • Styrke erhvervsuddannelserne, erhvervsfaglige uddannelser og videregående uddannelser.

Nøgleord

Kontakter

Anne Handlos, projektleder i Greater Copenhagen Food Startup - 30 10 80 81 og ah@ehhs.dk
Søren Munch, kommunikationskonsulent i Erhvervsstyrelsen - 35 29 17 75 og SorMun@erst.dk

Billeder

Jean-Michel Grønnegård Deleuran, der driver fødevare-startup'en Rørt, fik kvalificeret sine ideer til nye versioner af danske pålægssalater og fik uvurderlig hjælp af Greater Copenhagen Food Startup. Nu har han en stand i Torvehallerne. Foto: Rørt
Jean-Michel Grønnegård Deleuran, der driver fødevare-startup'en Rørt, fik kvalificeret sine ideer til nye versioner af danske pålægssalater og fik uvurderlig hjælp af Greater Copenhagen Food Startup. Nu har han en stand i Torvehallerne. Foto: Rørt
Download
Fødevareiværksætteren Martine Jakobsen, der driver Fonda CPH, arbejdede med sit koncept i seks måneder i Greater Copenhagen Food Startup, inden hun følte, at det var klart til markedet. Foto: Fonda CPH
Fødevareiværksætteren Martine Jakobsen, der driver Fonda CPH, arbejdede med sit koncept i seks måneder i Greater Copenhagen Food Startup, inden hun følte, at det var klart til markedet. Foto: Fonda CPH
Download
Vera Mexicanas produkter fra det mexicanske køkken er blevet testet på kunderne i en prøveperiode i Irma. Foto: Vera Mexicana
Vera Mexicanas produkter fra det mexicanske køkken er blevet testet på kunderne i en prøveperiode i Irma. Foto: Vera Mexicana
Download

Information om Erhvervsstyrelsen

Erhvervsstyrelsen
Vejlsøvej 29
8600 Silkeborg

3529 1700https://udviklingidanmark.erhvervsstyrelsen.dk/

Følg pressemeddelelser fra Erhvervsstyrelsen

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Erhvervsstyrelsen

”Målet er at være nummer et i verden på bæredygtighed i vores branche”19.4.2024 07:48:00 CEST | Pressemeddelelse

Indtil for nylig havde virksomheden Real Safety i Esbjerg ikke haft en struktureret tilgang til den grønne omstilling, da det ikke for alvor havde været et tema for kunderne. Forventningen er dog, at stigende fokus på bæredygtighed vil give virksomheder med en tydelig grøn profil konkurrencefordele, og det har gjort det interessant for Real Safety at sætte konkrete bæredygtighedsinitiativer i gang.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye