Københavnerne bor dyrt og småt, jyderne bor stort og flot

Mens danskerne i gennemsnit bor på 52,5 kvadratmeter per person, så må københavnerne nøjes med 40 m2. Beboerne på Samsø kan til gengæld brede sig på i gennemsnit 74,5 m2 per person. Antallet af kvadratmeter per person varierer alt efter, hvor i landet vi bor, viser en ny opgørelse fra Dansk Byggeri.

Fortæl mig dit postnummer, og jeg skal fortælle dig, hvor mange kvadratmeter du bor på. En ny opgørelse fra Dansk Byggeri viser, at der er stor forskel på, hvor mange kvadratmeter danskerne har til rådighed.

I København og i omegnskommunerne bor danskerne på færrest kvadratmeter. Fx 40,1 m2 i København, 41 m2 i Hvidovre og 43 m2 i Tårnby. I Jylland er der til gengæld plads til større armbevægelser. Fx i den jyske hovedstad Aarhus har hver indbygger i gennemsnit 45,8 m2, i Thisted 63,5 m2 og i Tønder 64,8 m2.

- Kort sagt kan man sige, at københavnerne bor dyrt og småt, mens jyderne bor stort og flot. Boligarealet per person hænger sammen med efterspørgslen på boliger i lokalområdet. En større efterspørgsel presser kvadratmeterprisen op, og det sætter en grænse for, hvor stor en bolig, man har råd til at købe. Og så har husstandsindkomsten, den gennemsnitlige familiestørrelse i de enkelte kommuner samt til- og fraflytninger mellem kommunerne naturligvis også betydning. Hver måned kommer der i gennemsnit 800 til 900 nye indbyggere til København, men antallet af nye boliger følger ikke med, og det presser prisen op og antallet af kvadratmeter per indbygger ned, siger økonomisk konsulent i Dansk Byggeri Jacob Hangaard.

Øboerne derimod har flest kvadratmeter til rådighed. På fx Samsø har beboerne i gennemsnit 74,5 m2 per person, på Ærø 73,3 m2 og på Læsø 72,3 m2

København er for sent ude
I perioden 2010-2019 er antallet af indbyggere i København vokset med 95.000, mens Aarhus som Danmarks næststørste by er vokset med cirka 39.300 indbyggere.

- I Aarhus og i andre storbyer som Odense og Aalborg har man i langt højere grad formået at bygge de nødvendige boliger i samme tempo som antallet af indbyggere er steget, mens København er kommet alt for sent ud af starthullerne, siger Jacob Hangaard.

Hvis antallet af boliger i København skulle have fulgt den samme procentvise vækst som kommunens befolkning, skulle der have været bygget 52.000 boliger i stedet for de cirka 24.000 boliger, kommunen er vokset med i perioden 2010-2019.

- Lidt firkantet sagt burde der i løbet af de seneste ni år have været bygget op imod 28.000 flere boliger i København, og netop det afspejler sig også i boligpriserne i dag, siger Jacob Hangaard.

Mens boligpriserne i København på særligt lejligheder er steget, er det gennemsnitlige boligareal per person faldet med 2,1 m2 i perioden 2010 til 2019. På landsplan er det til gengæld steget med knap én kvadratmeter.

Økonomisk konsulent i Dansk Byggeri Jacob Hangaard, telefon 61 66 53 58
Pressekonsulent i Dansk Byggeri Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65

Lige stor mangel på opgaver og medarbejdere i byggeriet30.7.2020 10:47:49 CESTPressemeddelelse

Virksomhedernes forventninger til fremtiden bliver ganske langsomt mere positive ovenpå corona og det historiske dyk i april. Det fremgår af Danmarks Statistiks konjunkturbarometer for juli. Lidt overraskende er især industrivirksomhederne blevet mere optimistiske henover sommeren. I byggeriet er virksomhederne nu tilbage ved den samme situation som umiddelbart før coronakrisen, hvor der er lige stor mangel på efterspørgsel og arbejdskraft.

Brug penge fra EU’s genopretningsfond til energieffektiviseringer23.7.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Størstedelen af de 14 milliarder kroner, som Danmark står til at modtage fra EU’s nye fond til genopretning af økonomien oven på coronakrisen, bør bruges på isolering, nye vinduer, intelligent styring af energiforbruget og andre energieffektive tiltag. Det vil både skabe arbejdspladser, hjælpe den grønne omstilling i gang og skabe eksportmuligheder for danske virksomheder i EU, vurderer Dansk Byggeri.