Green Building Council

København er værtsby for nordisk konference om bæredygtigt byggeri

Konferencen foregår den 28. april og målet er at fremme udveksling af erfaringer mellem nordiske aktører om bæredygtighed på bygnings- og bydelsniveau.
DR Koncerthus

Green Building Council Denmark er arrangør af den nordiske konference, som afholdes hvert andet år i samarbejde med Green Building Councils fra Sverige, Finland, Norge og Island.

Det nordiske samarbejde er vigtigt for fortsat at være i stand til at hæve ambitionsniveauet for bæredygtigt byggeri” udtaler Mette Qvist, Direktør i Green Building Council Denmark, og tilføjer:

Derfor er det et stort privilegium for vores organisation at være vært for denne konference i København. Vi ser det som en oplagt mulighed for, at kommuner, regioner, private bygherrer, rådgivere og andre i branchen kan dele konkrete erfaringer med vores nordiske kollegaer”

Programmet byder på såvel internationale som danske oplægsholdere, der giver deres bud på, hvilken retning bæredygtighed i byggeriet udvikler sig i fremtiden.

Blandt gæstetalerne er den norske arkitekt Kjetil T Thorsen, Partner hos Snøhetta, der med indlægget: "Beauty and beyond” adresserer nødvendigheden af funktionel bæredygtig arkitektur. Martin Haas, grundlægger af det Berlin-baserede arkitektfirma haas cook zemmrich STUDIO2050, beskriver, hvordan vi kan håndtere de udfordringer fremtidens byer står overfor under overskriften: "Liveable city districts".

Fra USA optræder Ted van der Linden, fra firmaet DPR. Virksomheden er blandt USA’s 25 største entreprenører, og har haft en stigning i deres omsætning af bæredygtigt byggeri fra 2% i 2004 til nu ca. 80%.

Eftermiddagens seks paneldebatter sætter fokus på udvalgte centrale temaer som: "Does good architecture, and sustainability contradict each other?” samt "Sustainable and circular economy in the Nordic Region", blandt andet med deltagelse af Torben Möger Pedersen, CEO PensionDanmark.

Konferencen er koordineret med Nordic Innovation (Nordisk Ministerråd), som den 27. april 2015 lancerer projektet Nordic Built Cities Arena: ”How to develop liveable, smart and sustainable cities”.

Begge events afholdes i DR´s Koncerthus.

Gå ikke glip af denne mulighed for at høre både spændende oplæg samt netværke med andre nordiske kollegaer.

Tilmelding og yderligere information om begge konferencer er tilgængeligt via nedenstående link. http://nordicgbc.org/

Mette Qvist
Direktør / CEO

Falkoner Allé 7, 4. 2000 Frederiksberg
tlf.: +45 3672 1020
Email mette.qvist@dk-gbc.dk

DR Koncerthus

Information om Green Building Council

Green Building Council
Falkoner Allé 7, 4. sal

3672 1020http://www.dk-gbc.dk/
Green Building Council Denmark er en non-profit organisation, hvis formål er at fremme bæredygtighed i byggebranchen ved at arbejde mod et fælles dansk certificeringssystem (DGNB) til måling af bæredygtighed for såvel bygninger som byområder. Fondsmidler fra bl.a. Realdania har muliggjort tilpasning af DGNB kriterierne til danske forhold. Green Building Council Denmark har i dag 220 medlemmer.

Følg pressemeddelelser fra Green Building Council

Flere pressemeddelelser fra Green Building Council

Nu kan din virksomhed løfte standarden for bæredygtighed i byggeriet25.11.2015 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Vi søger ejendomsselskaber, bygningsejere og rådgivere, der vil være med til at forløse det store potentiale for bæredygtighed i det eksisterende byggeri. I starten af 2016 igangsætter vi pilotfasen med den ny DGNB bæredygtighedsklasse for eksisterende kontorbyggeri. Her har din virksomhed eller organisation mulighed for at blive bæredygtighedscertificeret, og gå forrest i den bæredygtige udvikling.

DGNB introducerer nye certificeringskategorier22.10.2015 13:49:32 CEST | Pressemeddelelse

Green Building Council Denmark og DGNB fornyer kategorierne for certificering af bygninger og byområder. Som det højeste niveau introduceres nu platin. Kravene til et platincertifikat svarer nøjagtigt til de tidligere krav til et guldcertifikat. Ud over platin, vil nye bygninger fremover kunne opnå DGNB certifikatet guld og sølv. Green Building Council vil sørge for at fremsende nye plaketter og certifikater svarende til de nye kategorier til alle DGNB certificerede bygninger i Danmark.

Vær med til at sætte standarden for bæredygtighed i fremtidens skolebyggeri19.1.2015 11:16:13 CET | Pressemeddelelse

Står du foran renovering eller ombygning af en skole var det måske en god ide at overveje at få projektet bæredygtighedscertificeret. Green Building Council er netop på udkig efter skoler og institutioner, der vil deltage i de første pilotprojekter om bæredygtighedscertificering af undervisnings- og børneinstitutioner. Danske skoler og institutioner kæmper med dårligt indeklima. Koncentrationen af CO2 er stadig alt for højt i 60 procent af klasselokalerne. Det viser en nylig undersøgelse fra DTU, og ifølge professor George Clausen på DTU BYG, så vil et optimalt indeklima i de danske skoler øge elevernes indlæring med omkring 15%. Det betyder, at man vil kunne spare et år i folkeskolen - eller lære eleverne 15% mere på samme tid Men der er hjælp på vej til kommuner, der gerne vil sikre, at de kroner, der investeres i eksempelvis forbedringer af indeklima, også er givet godt ud. Den danske certificeringsvirksomhed Green Building Council (DK-GBC), der er støttet af et bredt udsnit af den