Køb økologi og beskyt dit drikkevand

Når du køber danske øko-varer, så sparer du grundvandet for mødet med sprøjtegifte. Det er budskabet i Øktober, Danmarks Naturfredningsforening og Coops kampagne for mere økologi

I Danmark har vi noget enestående: vores grundvand som vi drikker. Men sprøjtegifte siver ned i vores grundvand og kommer nogle gange med ud, når vi åbner hanen. Sidste år fandt man rester af sprøjtegift i drikkevandet 802 gange i 80 af landets 98 kommuner. Det viser en opgørelse fra Miljøstyrelsen.

Men når du køber danske økologiske fødevarer, så sparer du grundvandet for mødet med sprøjtegifte. Derfor sætter Danmarks Naturfredningsforening og Coop igen i år fokus på økologi som det sprøjtefrie alternativ, når de gør oktober til Øktober.

- Dansk drikkevand er en unik ressource, som vi skal passe godt på, så vi kan sikre rent drikkevand til vores børn og børnebørn. Heldigvis kan du selv gøre noget – hver gang du fylder indkøbskurven. Derfor er vi rigtig glade for samarbejdet med Coop, siger Maria Reumert Gjerding, der er præsident i Danmarks Naturfredningsforening.

Sidste år satte Øktober øko-rekord

Sidste år satte Øktober-kampagnen sprøjtegift på dagsordenen og sikrede et historisk højt salg af økologi. Coop har aldrig nogensinde solgt så meget økologi på en måned, som de gjorde i oktober 2017. Hele 22 procent mere økologi end i oktober 2016.

Og det har en direkte effekt på grundvandet. Danmarks Naturfredningsforening anslår, at det øgede øko-salg svarer til at spare naturen og grundvandet for omkring ti ton sprøjtegift.

- Vi er meget stolte af sidste års rekord og håber at kunne slå den i år. Danskerne har i den grad taget økologien til sig, og vi ved, at mange vælger økologi for netop at undgå rester af sprøjtegift i maden, kroppen, naturen og grundvandet, siger Coops CSR-chef Thomas Roland.

Hver fjerde vælger økologi for at beskytte drikkevandet

Tre ud af fire danskere køber jævnligt økologiske varer. Hver fjerde gør det for at beskytte grundvandet mod sprøjtegift eller nitrat. Det viser en undersøgelse som Coop Analyse lavede i forbindelse med kampagnen sidste år.

Fra i dag kan du møde Øktober i dine lokale Coop-butikker. Og husk næste gang du handler: Økologi i kurven giver også rent drikkevand!

Faktaboks:

Køber du økologiske fødevarer?

Nej

Ved ikke

Af hvilke årsager køber du økologiske fødevarer?

Færre rester af sprøjtemidler i varerne

For min sundheds skyld

Bedre dyrevelfærd

Beskytte grundvandet mod sprøjtegift eller nitrat

Færre tilsætningsstoffer

Bedre kvalitet

Ønsker at støtte produktionsformen

Mere klimavenligt

Bedre for naturens mangfoldighed

For at undgå GMO

Stoler mere på økologiske producenter

Andet

Ved ikke

Kilde: Coop Analyse, blandt 1.016 voksne danskere i efteråret 2017.

Yderligere information:

CSR-chef Thomas Roland, Coop, 3091 9242

Kommunikationsrådgiver Michael Ohmsen, Danmarks Naturfredningsforening, 2636 1531

Irma vil give stor rabat ved selv små prisfejl18.6.2019 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Irma tager et nyt middel i brug for at undgå, at kunderne kommer til at betale en anden pris, end den der står ved varen. Fremover får kunderne en voucher – en kupon – der giver 10 procent rabat på hele det næste køb i butikken. Det betyder, at hvis man kommer til at betale for meget for en vare, så får man mere end normal kompensation ved næste køb Initiativet kommer efter, at en undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk har vist, at hver 4. kunde siger, at de hyppigt oplever prisfejl i supermarkedet. En analyse som You Gov lavede for dagbladet BT i februar i år viste, at færrest oplever fejl i Irma. ”Ganske vist kommer vi som regel bedst ud, når prisfejl bliver testet i forskellige sammenhænge. Men vi ved også, at det er noget af det, der irriterer vores kunder allermest. Og fejl kan ske for selv den bedste. Når det sker, er vi glade for, at blive gjort opmærksomme på det, så vi kan blive endnu bedre. Det er derfor, at kunden altså nu får en kompensation, der kan mærkes – af både kunden o

Coop: Det bliver et Folkemøde i bæredygtighedens tegn12.6.2019 13:30:45 CESTPressemeddelelse

Kan plastik være bæredygtigt, er sagen plantebøf, hvis vi alle dropper koteletterne, og kan virksomheder samarbejde sig til større bæredygtighed? Det er nogle af de emner, der er til debat i Coops telt foran Brugsen i Allinge under årets Folkemøde 13.-16. juni, hvor Coops huskokke laver mad, der flugter med debattemaet. ”Årets Folkemøde bliver for alvor i klimaets og bæredygtighedens tegn, og det er en enestående chance for at mødes og flytte noget sammen. Jeg er på Folkemødet for at møde nogle af Coops 1,8 mio. medlemmer og medejere, og for at drøfte idéer og holdninger til nye fælles løsninger. 61 procent af danskerne er bekymret for klimaet, og fordi vi i Coop er så tæt på borgernes hverdag, kan vi sammen skubbe meget på den dagsorden – og puffe politikerne i den rigtige retning, når der er behov for det,” siger Coops formand Lasse Bolander. På Folkemødet arbejder Coop, Røde Kors, Dansk Retursystem og Foreningen Folkemøde sammen om at samle pant ind til fordel for verdens udsatte. D