Køb økologi og beskyt dit drikkevand

Når du køber danske øko-varer, så sparer du grundvandet for mødet med sprøjtegifte. Det er budskabet i Øktober, Danmarks Naturfredningsforening og Coops kampagne for mere økologi

I Danmark har vi noget enestående: vores grundvand som vi drikker. Men sprøjtegifte siver ned i vores grundvand og kommer nogle gange med ud, når vi åbner hanen. Sidste år fandt man rester af sprøjtegift i drikkevandet 802 gange i 80 af landets 98 kommuner. Det viser en opgørelse fra Miljøstyrelsen.

Men når du køber danske økologiske fødevarer, så sparer du grundvandet for mødet med sprøjtegifte. Derfor sætter Danmarks Naturfredningsforening og Coop igen i år fokus på økologi som det sprøjtefrie alternativ, når de gør oktober til Øktober.

- Dansk drikkevand er en unik ressource, som vi skal passe godt på, så vi kan sikre rent drikkevand til vores børn og børnebørn. Heldigvis kan du selv gøre noget – hver gang du fylder indkøbskurven. Derfor er vi rigtig glade for samarbejdet med Coop, siger Maria Reumert Gjerding, der er præsident i Danmarks Naturfredningsforening.

Sidste år satte Øktober øko-rekord

Sidste år satte Øktober-kampagnen sprøjtegift på dagsordenen og sikrede et historisk højt salg af økologi. Coop har aldrig nogensinde solgt så meget økologi på en måned, som de gjorde i oktober 2017. Hele 22 procent mere økologi end i oktober 2016.

Og det har en direkte effekt på grundvandet. Danmarks Naturfredningsforening anslår, at det øgede øko-salg svarer til at spare naturen og grundvandet for omkring ti ton sprøjtegift.

- Vi er meget stolte af sidste års rekord og håber at kunne slå den i år. Danskerne har i den grad taget økologien til sig, og vi ved, at mange vælger økologi for netop at undgå rester af sprøjtegift i maden, kroppen, naturen og grundvandet, siger Coops CSR-chef Thomas Roland.

Hver fjerde vælger økologi for at beskytte drikkevandet

Tre ud af fire danskere køber jævnligt økologiske varer. Hver fjerde gør det for at beskytte grundvandet mod sprøjtegift eller nitrat. Det viser en undersøgelse som Coop Analyse lavede i forbindelse med kampagnen sidste år.

Fra i dag kan du møde Øktober i dine lokale Coop-butikker. Og husk næste gang du handler: Økologi i kurven giver også rent drikkevand!

Faktaboks:

Køber du økologiske fødevarer?

Nej

Ved ikke

Af hvilke årsager køber du økologiske fødevarer?

Færre rester af sprøjtemidler i varerne

For min sundheds skyld

Bedre dyrevelfærd

Beskytte grundvandet mod sprøjtegift eller nitrat

Færre tilsætningsstoffer

Bedre kvalitet

Ønsker at støtte produktionsformen

Mere klimavenligt

Bedre for naturens mangfoldighed

For at undgå GMO

Stoler mere på økologiske producenter

Andet

Ved ikke

Kilde: Coop Analyse, blandt 1.016 voksne danskere i efteråret 2017.

Yderligere information:

CSR-chef Thomas Roland, Coop, 3091 9242

Kommunikationsrådgiver Michael Ohmsen, Danmarks Naturfredningsforening, 2636 1531

Ny salgsdirektør i SuperBrugsen13.2.2019 12:00:00Pressemeddelelse

Jesper Gottschalck er udnævnt til ny salgsdirektør for Danmarks største supermarkedskæde, SuperBrugsen, pr. 1. april. Jesper Gottschalck er 38 år, og kommer fra en stilling som salgsdirektør for fakta, region Syd, et job han har haft de seneste tre år. Før da var han salgschef i to år i kæden, og inden havde han en 10 år lang karriere i forsvaret. Han er i gang med at tage en MBA. ”At arbejde med supermarkedsformatet i en kæde i vækst og sikre samspillet mellem brugsforeningerne og Coop, synes jeg er attraktivt og spændende,” siger Jesper Gottschalck. Han skal køre parløb med kædedirektør Jesper K. Andersen. ”Jeg er glad for, at Jesper vil være med. SuperBrugsen satser på to ting i disse år: At vinde hverdagen tilbage fra discount – og udvikle vores særpræg. Ikke mindst til det første har Jesper dyb viden og indsigt, som vi vil nyde godt af,” siger Jesper K. Andersen. Jesper Gottschalck efterfølger Ole Ebdrup Andreasen, der skal være direktør for Brugsforeningen for Middelfart og Omegn

Coop-kunder har besparelser for over 1,5 milliard kr. til gode7.2.2019 07:00:00Pressemeddelelse

Medlemmerne af Coop får automatisk samlemærker, for hver 50 kr. de køber varer for i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, LokalBrugsen, Irma, Coop.dk Shopping og Coop.dk MAD. Men efter at medlemmer ikke får mærkerne fysisk, men digitalt, så hober besparelserne sig op. Lige nu har medlemmerne således 1,63 milliard kr. i ubenyttede samlemærker. Med samlemærkerne kan kunderne købe kendte mærkevarer med op til 78 procents rabat. I øjeblikket er det kvalitetsglas fra Spiegelau, man kan få meget billigt ved hjælp af samlemærkerne. ”Mange kunder er nok ikke klar over, at de har denne mulighed. Derfor vil vi godt gøre opmærksom på, at der er et stort uudnyttet potentiale for at gøre et godt køb,” siger loyalitets manager Thomas W. Pohlentz, Coop. Selv om kunderne har brugt samlemærker til at købe flere hundrede tusinde Spiegelau glas i den aktuelle kampagne, er der stadig mulighed for at bruge de ubenyttede samlemærker frem til 8. marts. Senere på året kommer der nye kampagner for kendte mærk