Køb økologi og beskyt dit drikkevand

Når du køber danske øko-varer, så sparer du grundvandet for mødet med sprøjtegifte. Det er budskabet i Øktober, Danmarks Naturfredningsforening og Coops kampagne for mere økologi

I Danmark har vi noget enestående: vores grundvand som vi drikker. Men sprøjtegifte siver ned i vores grundvand og kommer nogle gange med ud, når vi åbner hanen. Sidste år fandt man rester af sprøjtegift i drikkevandet 802 gange i 80 af landets 98 kommuner. Det viser en opgørelse fra Miljøstyrelsen.

Men når du køber danske økologiske fødevarer, så sparer du grundvandet for mødet med sprøjtegifte. Derfor sætter Danmarks Naturfredningsforening og Coop igen i år fokus på økologi som det sprøjtefrie alternativ, når de gør oktober til Øktober.

- Dansk drikkevand er en unik ressource, som vi skal passe godt på, så vi kan sikre rent drikkevand til vores børn og børnebørn. Heldigvis kan du selv gøre noget – hver gang du fylder indkøbskurven. Derfor er vi rigtig glade for samarbejdet med Coop, siger Maria Reumert Gjerding, der er præsident i Danmarks Naturfredningsforening.

Sidste år satte Øktober øko-rekord

Sidste år satte Øktober-kampagnen sprøjtegift på dagsordenen og sikrede et historisk højt salg af økologi. Coop har aldrig nogensinde solgt så meget økologi på en måned, som de gjorde i oktober 2017. Hele 22 procent mere økologi end i oktober 2016.

Og det har en direkte effekt på grundvandet. Danmarks Naturfredningsforening anslår, at det øgede øko-salg svarer til at spare naturen og grundvandet for omkring ti ton sprøjtegift.

- Vi er meget stolte af sidste års rekord og håber at kunne slå den i år. Danskerne har i den grad taget økologien til sig, og vi ved, at mange vælger økologi for netop at undgå rester af sprøjtegift i maden, kroppen, naturen og grundvandet, siger Coops CSR-chef Thomas Roland.

Hver fjerde vælger økologi for at beskytte drikkevandet

Tre ud af fire danskere køber jævnligt økologiske varer. Hver fjerde gør det for at beskytte grundvandet mod sprøjtegift eller nitrat. Det viser en undersøgelse som Coop Analyse lavede i forbindelse med kampagnen sidste år.

Fra i dag kan du møde Øktober i dine lokale Coop-butikker. Og husk næste gang du handler: Økologi i kurven giver også rent drikkevand!

Faktaboks:

Køber du økologiske fødevarer?

Nej

Ved ikke

Af hvilke årsager køber du økologiske fødevarer?

Færre rester af sprøjtemidler i varerne

For min sundheds skyld

Bedre dyrevelfærd

Beskytte grundvandet mod sprøjtegift eller nitrat

Færre tilsætningsstoffer

Bedre kvalitet

Ønsker at støtte produktionsformen

Mere klimavenligt

Bedre for naturens mangfoldighed

For at undgå GMO

Stoler mere på økologiske producenter

Andet

Ved ikke

Kilde: Coop Analyse, blandt 1.016 voksne danskere i efteråret 2017.

Yderligere information:

CSR-chef Thomas Roland, Coop, 3091 9242

Kommunikationsrådgiver Michael Ohmsen, Danmarks Naturfredningsforening, 2636 1531

Coop i eksklusivt samarbejde med TV2 om julekalenderen "Tinka og Kongespillet"15.11.2019 09:10:00 CETPressemeddelelse

Børn, der glæder sig til årets julekalender på TV 2, behøver ikke at vente helt til 1. december for at komme tættere på ’Tinka og Kongespillets’ magiske univers. Coop har i samarbejde med TV 2 udviklet samlealbum og samlekort, som allerede fås fra 15. november. Men kun i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen. Kortene kan indsættes i samlealbummet, som også giver børnene mulighed for at gå på opdagelse i Nissernes Rige og Menneskenes Verden. Blandt andet ved at få uddybende historier om ’Tinka og Kongespillets’ forskellige karakterer, ved at løse små opgaver og gåder og ved at afprøve sjove madopskrifter fra Go Cook. (Coops mad- og undervisningsprogram for børn og unge). ’Tinka og Kongespillets’ samlealbum koster 40 kr. og for hver 100 kr. man handler i de tre Coop-kæder, får man en pakke med 4 samlekort. ”Fortællingen om Tinka har været en af de mest populære julekalendere og med de nye samlekort og samlealbummet håber vi, at ventetiden til jul bliver både sjovere og føles kortere for

Coop vil forvandle den danske vinbranche med nyt online-univers1.11.2019 07:03:55 CETPressemeddelelse

VinCooperativet er navnet på gigantisk online satsning fra Coop.På Coop.dk åbner det i dag med en helt ny måde at købe vin og alt, hvad dertil hører, inklusive rejser, smagninger og tilbehør. Det er et nyt univers for ”vinøse og spirituøse oplevelser.” Udvalget omfatter fra starten ca. 1100 forskellige vine og spirituosa fra hele verden. Det er dels de bedste vine, som i dag kan fås i Irma og Kvickly, dels flere hundrede vine, både store kendte klassiske vine, og nye ukendte vine, som Coop importer enten direkte fra producenten eller med parallelimport. En stor del findes allerede på det danske marked, men VinCooperativet vil sælge dem til markant lavere priser. ”Vi er i dag Danmarks største forhandler af vin, og sælger ca. 44 procent af al den vin, der sælges i dagligvarehandelen. Med den indkøbsstyrke er målet, at vi skal have samme position på nettet i løbet af de kommende fire år,” siger vinchef i Coop, Brian Karstens. VinCooperativet adskiller sig fra andre online-vinbutikker ved