Knap halvdelen af boligejerne planlægger at renovere inden for fem år

En renovering af huset, andels- eller ejerlejligheden er med i mange boligejeres planer for de næste fem år. Det er især energirenoveringer som udskiftning af vinduer, døre, tag og ydervægge samt nyt badeværelse, der står på to-do-listen. Det viser en YouGov spørgeundersøgelse udarbejdet for Dansk Byggeri.

I undersøgelsen svarer 43 procent af de adspurgte husejere, at de har planer om at renovere boligen inden for fem år. For ejerne af andels- og ejerlejligheder er det 45 procent.

De flest har planer om at skifte vinduer og døre ud. Det gælder for 16 procent af de adspurgte husejere. Mens 14 procent af ejerne af andels- og ejerlejligheder svarer, at de eller foreningen har planer om at udskifte vinduer og døre. Blandt husejerne svarer 14 procent, at de planlægger et nyt badeværelse.

Et nyt tag eller en ny facade er også på ønskelisten hos mange husejere (13 procent) og ejere af andels- og ejerlejligheder (12 procent).

- Det er positivt, at mange boligejere har planer om at lave energirenoveringer som for eksempel at skifte vinduer eller lægge nyt tag, der kan bringe energiforbruget ned. Her er det vigtigt at se energirenovering som en helhed, og at man tager højde for boligens behov, når man vælger de enkelte løsninger og den rækkefølge, de skal udføres i. Har man eksempelvis planer om at udskifte boligens opvarmning, så den bliver mere klimavenlig, er det en god ide at undersøge, om man bør isolere væggene eller få sat nye vinduer i huset eller lejligheden først, så den grønne energi ikke bare siver ud af bygningen, siger direktør Michael H. Nielsen, Dansk Byggeri.

Økonomien spiller ind

Et økonomisk tilskud eller udsigt til at spare på varmeregningen er først og fremmest det, der kan få boligejerne til at energirenovere. I Dansk Byggeris undersøgelsen siger mere end hver femte, at færre udgifter til el og varme er den vigtigste drivkraft. Offentlige tilskud til renoveringsarbejdet og udsigten til, at boligen bliver mere værd, er også noget, der motiverer. Mens hensynet til klimaet ligger langt nede på prioriteringslisten, når boligejerne skal beslutte, om de vil renovere huset eller lejligheden.

- Der er ingen tvivl om, at økonomien spiller en stor rolle i forhold til boligejernes motivation for at sætte gang i renoveringsarbejder. I Dansk Byggeri foreslår vi blandt andet at forbedre håndværkerfradraget ved at forhøje fradraget og gøre det muligt at bruge tre års fradrag på én gang. Det vil gøre det mere attraktivt at sætte gang i de lidt større energirenoveringsprojekter – til gavn for både pengepungen og klimaet, siger direktør Michael H. Nielsen, Dansk Byggeri.

Direktør Michael H. Nielsen, mhn@danskbyggeri.dk, telefon 20 28 52 64

Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Corona har ikke fået udenlandske håndværkere til at blive hjemme26.8.2020 09:00:00 CESTPressemeddelelse

Coronakrisen har ikke fået de udenlandske medarbejdere i bygge- og anlægsvirksomhederne til at rejse hjem i større antal. Efter en nedgang på godt 1.600 fra marts til april steg tallet hurtigt igen. Og i juni var antallet af udenlandske medarbejdere oppe på niveau med juni sidste år, viser en analyse fra Dansk Byggeri, der er lavet på baggrund af tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.