Kloakbranchens anmeldelse af uautoriseret arbejde betaler sig

De sidste fem år har flere virksomheder anmeldt uautoriserede kloakvirksomheder til Sikkerhedsstyrelsen, og det har givet positive resultater. Nye tal viser nemlig, at antallet af overtrædelser falder

Op til 100 anmeldelser om året de sidste fem år har ryddet op i kloakbranchen. Der er blevet længere mellem virksomheder, som arbejder uden at være godkendt af Sikkerhedsstyrelsen og dermed ikke er autoriserede.

I 2013 modtog Sikkerhedsstyrelsen 94 anmeldelser af kloakvirksomheder uden autorisation, som udførte kloakopgaver, som kræver autorisation. I 2017 var der kun 58 anmeldelser, og langt de fleste sager førte til en politianmeldelse.

- Anmeldelserne gælder både virksomheder, som uden autorisation udfører arbejde, der kræver autorisation, og virksomheder som reklamerer med at være godkendte uden at være det. Derfor er det positivt, at vagtsomme øjne i branchen har gjort en indsats for at melde de virksomheder, der overtræder loven. Virksomhederne eller forbrugerne kontakter typisk Byggeriets Kvalitetskontrol eller brancheorganisationerne, som videregiver oplysningerne til Sikkerhedsstyrelsen, siger formand for Kloaksektionen i Dansk Byggeri, Benny Gutfeld.

Der er god grund til at fortsætte med at anmelde uautoriserede virksomheder, der løser opgaver, der kræver en godkendelse, mener Dansk Byggeri.

- Den slags virksomheder skader vores branche og ødelægger forbrugernes tillid til os. I sidste ende er det jo de private husejere, der står med et problem, fordi et ulovligt udført arbejde normalt ikke er dækket af forsikringen, når der skal rettes op på ulovlighederne. Derfor kan jeg kun anbefale alle at blive ved med at anmelde både ulovligt arbejde og ulovlig annoncering, siger Benny Gutfeld.

Inden for el-, vvs- og kloakområdet tilsammen var der i 2013 210 sager, mens tallet i 2017 er faldet til 196 sager.

Formand for Kloaksektionen i Dansk Byggeri, Benny Gutfeld, telefon 20 26 33 20
Chefkonsulent for Kloaksektionen i Dansk Byggeri, Mikael Mortensen, telefon 30 16 37 99
Pressekonsulent i Dansk Byggeri, Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65

Benny Gutfeld