Klimarådet overser cyklens store rolle i den grønne omstilling

- Klimarådet overser den store rolle, som cyklen bør have i den grønne omstilling. Rådet har blikket stift rettet på bilkørsel og hænger fast i gammeldags måder at løse transportudfordringer på i stedet for at anbefale virkningsfulde ændringer af vores infrastruktur, siger direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam.
Klimarådet udgav mandag den 9. marts sin rapport 'Kendte veje og nye spor til 70 procents reduktion – retning og tiltag for de næste ti års klimaindsats i Danmark'.
Klaus Bondam undrer sig over, at el-ladcykler og el-cykler ikke er særskilt nævnt i rapporten:
- Det er nye transportmidler, som kan erstatte rigtig meget bilkørsel og erhvervstransport i byerne. Hvis vi gør det nemt og trygt at bruge dem vel at mærke. 46 % af danske pendlere har under 10 km til arbejde. Det er ingen distance for elcykel. Der er også mange varetransporter i byerne, der kan klares på en el-ladcykel - mens den tid, som i dag bruges på at lede efter parkeringsplads, kan spares væk.
Elbiler gør det ikke alene
Han kalder det skuffende, at Klimarådet antager og accepterer, at vi kommer til at køre endnu flere kilometer i bil i de kommende år, og at løsningen på det er fossilfri biler:
- Vi kan ikke bare blive ved med at fremskrive nuværende udvikling og fylde endnu flere biler ind i vejnettet. Der skal være færre biler i 2050 – ikke flere. Det er naivt at antage, at elbiler er CO2-neutrale, fordi brændstoffet er det. Vi skal stadig bruge en masse energi på at producere de her elbiler. De er jo ikke fuldstændige bæredygtige. Vi løser heller ikke trængselsproblemer og sundhedsproblemer ved at køre i el-biler, siger Klaus Bondam.
Prioritér cyklisters fremkommelighed og sikkerhed
Ifølge Klaus Bondam er Klimarådet alt for pessimistisk i sin vurdering af mulighederne for ved politiske virkemidler at få danskere til at ændre adfærd og vælge mere grønne transportformer.
- Faktum er, at hvis man inviterer folk til at køre i bil, så kører de i bil. At bilen i dag er det foretrukne transportmiddel er et udslag af politiske virkemidler: For eksempel subsidering, nyligt sænkede afgifter og bilbaseret byudvikling.
- Hvis vi fx lod bilejere betale den reelle markedspris for parkeringspladser i byerne, ville flere lade bilen stå. Vi har brug for byer og infrastruktur, hvor cyklen er konkurrencedygtig med bilen i flere af hverdagens transportsituationer. Fodgænger- og cykelvenlige byer centreret omkring kollektive trafikknudepunkter bidrager i høj grad til CO2-reduktion. Derfor skal cyklisters fremkommelighed prioriteres mindst lige så højt som bilisters - og nogle gange højere, siger Klaus Bondam.
Cyklen er som en schweizerkniv
Han kritisikerer Klimarådet for at overse potentialet i cyklen:
- Desværre har vi et klimaråd af ’den gamle skole’. Vi har brug for rådsmedlemmer, der har blik for de bæredygtige urbaniseringstendenser, som vil kunne gøre en afgørende forskel, når vi skal reducere den enkeltes CO2-udledninger.
Klaus Bondam kalder cyklen en schweizerkniv, der løser flere problemer på en gang: Klima, miljø, trængsel og sundhed:
- Derfor er min opfordring til Klimarådet her og nu: Kom op på cyklen.
Nøgleord
Kontakter
Klaus BondamDirektør
Tlf:4070 8365bondam@cyklistforbundet.dkJane KofodKommunikations- og engagementschef
Tlf:2217 5588jak@cyklistforbundet.dkBilleder
Information om Cyklistforbundet

Rømersgade 5
1362 København K
Sekretariat 33 32 31 21 | Pressetelefon 40 70 83 63https://www.cyklistforbundet.dk
Cyklen giver oplevelser, frihed og motion. Cyklen gør vores verden sundere, grønnere og mere bæredygtig. Vi arbejder for, at alle kan cykle sikkert og trygt. Uanset alder. Uanset om man bor på landet eller i byen. Vi er en demokratisk organisation, hvor alle, der ønsker et cykelvenlig verden, kan engagere sig.
Cyklistforbundet.dk
Twitter.com/Cyklistforbund
Facebook.com/Cyklistforbundet
Instagram.com/Cyklistforbundet
Linkedin.com/company/Cyklistforbundet
Følg pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Vi skal støtte sund og grøn transport som fx delecykler26.6.2025 13:03:30 CEST | Pressemeddelelse
Cyklistforbundet bifalder, at ekspertudvalg på transportområdet anbefaler, at man støtter fx delecykling i tyndt befolkede områder.
Ballerup vinder Pedalkraft-Prisen 202524.6.2025 09:14:33 CEST | Pressemeddelelse
Ballerup Kommune vinder Cyklistforbundets årlige pris, Pedalkraft-Prisen. Den går hvert år til en arbejdsplads, der har gjort en særlig indsats for at fremme cykling blandt sine medarbejdere.
Gladsaxe-virksomhed vinder hovedpræmien i Vi Cykler Til Arbejde 202512.6.2025 15:09:40 CEST | Pressemeddelelse
Hold fra Novo Nordisk får hovedpræmien i VI CYKLER TIL ARBEJDE 2025. OBS: Andre regionale resultater og vindere, se længere nede.
Guldmedaljevinder og specialcykler i Amorparken i København26.5.2025 12:44:22 CEST | Pressemeddelelse
Lørdag den 21. juni kan børn, unge og voksne med handicap eller særlige cykelbehov få en oplevelse ud over det sædvanlige.
Cyklistforbundet byder op til cykeldans i Københavns biltomme gader20.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Gaderne er bilfri, og ruten lagt. Det skal udnyttes, og Cyklistforbundet byder derfor op til en dans med cyklen i Københavns gader under Copenhagen Sprint, hvor der er lagt en rute til det professionelle cykelløb.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum